DOT DuoZink AS, er en nærmest landsdekkende leverandør av rustbeskyttelse i form av varmforzinking; en metode som i mange år har bevist seg være effektiv mot rustdannelse i stålkonstruksjoner. DOT DuoZink henvender seg til kunder innen industri, bygg, anlegg, mekaniske verksteder, entreprenører og offshore – og betjener områdene fra Kristiansand til Hamar.
Ble en del av DOT-konsernet
Varmforzinking har vært kjernevirksomheten til DOT DuoZink i alle år; helt siden oppstarten i en liten fabrikk på Stokke i Vestfold i 2003.
– Navnet DuoZink kom fra at vi var to stykker som startet det, og fordi vi hadde to fabrikker. I 2023 ble vi en del av DOT-konsernet, med egne avdelinger for teknikk, IT, finans og HMS. Det er trygt og godt, og vi har blitt veldig godt mottatt av DOT familien, forteller Johnny Theigmann, daglig leder i DOT DuoZink AS.
DOT DuoZink står fremst i rekken på miljøvennlig rustbeskyttelse, og var faktisk blant de aller første aktørene i verden til å benytte lavkarbon zink.
– Det gjennomsnittlige Co2-avtrykket til zink i Europa, er 3,7 kilo per kilo zink. Vi hadde et gjennomsnitt på 2,6 kilo, og for to år siden fikk vår leverandør Boliden som den første i verden sertifisering som kunne dokumentere at Low Carbon Zinc har et fotavtrykk på mindre enn 1,1MT CO2 per MT zink.
Majoriteten av kundene til DOT DuoZinks er mer enn gjennomsnittlig opptatt av miljø, og å redusere sine egne karbonavtrykk – blant annet kunder som leverer til BaneNor og produsenter av utemøbler og stålbygg.
– Flere av våre kunder er Co2-nøytrale. Vår største kundegruppe er produsenter av utemøbler. Kundegruppe nummer to er leverandør av materiell til Telia, BaneNor og Telenor. I tillegg har vi mange kunder innen offshore, småbåthavner, bygg og anlegg, trapper og rekkverk, områdesikring; som stolper og rekkverk langs veiene, poengterer Theigmann.
Miljøvennlig lønnsomhet
DOT-konsernet har tatt et stort ansvar for miljøet ved å bruke lavkarbon zink på alle sine fabrikker; en bragd som hele bransjen i Norge streber etter. Theigmann understreker at DOT DuoZink har gjort flere grep for miljøet: Man har byttet ut dieseltrucker med elektriske trucker, bruker vannkraft med opprinnelsesgaranti og man har redusert sitt Co2-regnskap betydelig fra å ha et årlig Co2-utslipp på tonn i 2021, til 735 tonn i 2023.
– Vi ser at slike investeringer kan være svært lønnsomme, og vi ønsker å være så miljøvennlige som overhodet mulig. Nå er vi i full gang med å få installert et energistyringssystem på taket vårt, der aktøren TGN Energy fra Nøtterøy fyller hele taket med solcellepaneler, noe som skal gi oss en årlig produksjon på 162 000 kilowattimer, forklarer Theigmann entusiastisk.
DOT DuoZink har også kjøpt en container med fire batterier på 50 kilowatt hver, som blir koblet mot reservekraftmarkedet, og som er et viktig ledd i reduseringen av strømforbruket.
– Vi bruker cirka 2,2 millioner kilowattimer i året, og zinkgryta vår inneholder 260 tonn zink som holder 450 grader. Vi har ulike spotter på reservekraftmarkedet, der man kan ta strøm fra zinkgryta når som helst, så lenge det er under ett minutt. Er det snakk om lengre enn det, må vi vite det på forhånd slik at vi kan legge på lokket mens vi gjør andre ting.
Evig kretsløp
DOT DuoZink slipper hverken ut vann eller væske fra sine fabrikker, men har kun utslippstillatelse på det som går ut av pipa. Theigmann understreker at de ønsker å være en attraktiv samarbeidspartner for sine kunder, ved at de satser store summer på miljøtiltak. Det har det blitt mange gode kundeforhold av i løpet av årene.
– Kundene våre skal vite at vi er profesjonelle og vet hva vi driver med. Vi skal ha en seriøsitet og transparens på alt, og hvis de lurer på noe i forhold til kostnader eller miljøtall, så får de vite det, presiserer han.
Det er mulig å overflatebehandle varmforzinket stål ytterligere ved for eksempel å pulverlakkere oppå, og på den måten doble levetiden. Johnny Theigmann presiserer at zink er 100 prosent resirkulerbart, og kan resirkuleres videre i et evig kretsløp, noe som vitner om at zink er et miljøvennlig og varig materiale som er skapt for fremtiden.
– Rustbeskyttelsen er uten plast, er miljøvennlig og gjenvinnbar. Gamle tribuner hvor kapasiteten må økes, er et godt eksempel: Da har kunden demontert tribunene og behandlet de, før de har blitt solgt videre til mindre idrettslag hvor de fint kan stå i 50 år til, konstaterer han, og smiler.