Daglig leder Robert Larsen og salgs- og markedsdirektør Geir Smeby, har begge en lang erfaring innen salg, markedsføring og ledelse. Den lange erfaringen, kom Robert og Geir til gode da de overtok et firma i februar 2020. Forretningsideen var like enkel som den var genial; de skulle hjelpe norske kunder til utlandet, og utenlandske kunder til Norge.
Likevel endte firmaet opp med å bli noe helt annet da de kom i prat med Sture Karlsen. Da de tre herrene satt og pratet sammen, var det én av dem som kom på tanken om smittevern. De så det hele i et stort perspektiv – og vips, så ble Sfactor født.
– Det er galskap; du skal jo sette opp en hel fabrikk! Men vi sa at: det gjør vi, og endte opp med åndedrettsvern, sier Robert.
Et skrikende behov
De valgte rett. For åndedrettsvern – det var det mange som hadde et skrikende behov for.
– Det mangler i hele Europa, og for så vidt i hele verden. Ikke de vanlige munnbindene, men masker som er mer beregnet til kirurgi, helsevesen, bygg og anlegg; masker som må godkjennes og sertifiseres slik at de blir EU-godkjent, forklarer Robert.
De prøvde iherdig å få tak i maskiner for produksjon av maskene i Europa, men i februar og mars fantes det rett og slett ikke produsenter av slike maskiner i Europa. Heldigvis hadde de et kontor i Shanghai, og de benyttet seg av sin mann på dette kontoret som reiste rundt for å kvalitetssikre maskinfabrikker, og dette endte med at Sfactor anskaffet seg en fiberduk-maskin og en helautomatisk produksjonslinje.
– Vi har ikke basert oss på korona i det hele tatt! Det verden spør etter, er åndedrettsvern, et produkt som var vanskelig å få tak i også før pandemien, poengterer Robert med et smil.
Ifølge en tysk organisasjon som organiserer maskinbedrifter, mangler det per i dag hele 300 maskiner i Europa for å dekke produksjonen av åndedrettsvern som tidligere ble produsert i Kina.
– Industri, håndverkssegmentet og landbrukssegmentet, bruker åndedrettsvern hele tiden, men får ikke tak i nok godkjente masker, legger Geir til og estimerer at 80 prosent av kundene deres befinner seg i de ovennevnte segmentene.
Volumkunder er hovedgruppen
I dag har de en fabrikk i Tønsberg, og har bygget bedriften langsiktig. De fastslår at de vil ha samme pris på produktene, selv etter pandemien.
– Vi har lagt oss på engrospriser som var før pandemien, opplyser Robert.
Det er volumkunder som er hovedgruppen, men de selger også produkter mot privatpersoner og mindre bedrifter via sin nyåpnede nettbutikk.
Men hva så med finansiering? For at prosjektet med norskproduserte åndedrettsvern skulle bli en realitet, var de nødt til å få en investor med på laget. De henvendte seg til Kristian Lundkvist i Middelborg AS, og han hadde intet annet enn stor tro på forretningsideen.
– Det var veldig gøy, og det har vært veldig viktig for oss. Lundkvist er en sentral og engasjert aktør i det vi holder på med, understreker Robert og Geir.
Holder seg unna Asia
Utfordringene lot ikke vente på seg, og den første utfordringen var å få maskinene til Norge og få montert dem opp uten noen form for veiledning. På grunn av pandemien kunne ikke fabrikkene sende kvalifisert hjelp til Norge. De har imidlertid vært heldig å få ansatt en meget dyktig automatiker og en dyktig mekaniker i tillegg til nødvendig ingeniørkompetanse i ledelsen.
Geir opplyser at de allerede har en venteliste med kunder. Per i dag er Sfactor nemlig de eneste i Norge som lager åndedrettsvern – og det med nesten bare norske komponenter!
– Vi holder oss unna innsatsfaktorer fra Asia. Fiberduken produserer vi selv i Tønsberg, vi får topp kvalitet nesebøyle fra den lokale leverandøren Platech fra Horten. Ventilen produseres av P Thorkildsen Plasticindustri AS i Oslo, og strikk får vi fra Tyskland, forteller Geir, som er veldig opptatt av å ha mest mulig norske innsatsfaktorer.
Trygt med norskproduserte masker
Robert på sin side, brenner for miljøaspektet ved produksjonen og produktene.
– Vi vil prøve å ta en førende rolle i forhold til at vi har et avfallsproblem. Det kastes 300 millioner masker av alle slag i Europa - hver dag!
De har vært i kontakt med ulike miljøvernorganisasjoner, og Sfactor ønsker å være med på å påvirke hvordan vi kvitter oss med maskene, for eksempel med egne avfallsdunker. Munnbindene folk kaster fra seg på gata, er spesielt problematisk ettersom bestanddelene i disse maskene ofte består av urene stoffer. Sfactors masker er et 100 prosent rent produkt, da bestanddelene er uten giftstoffer og farlige kjemikalier.
– Vi har sertifikater på at alt vi bruker i produksjonen er rent. Det skiller oss veldig ut fra andre aktører, sier Geir.
Med Sfactors unike konsept, får deres kunder dessuten full kontroll og en forutsigbarhet i leveransene. Geir forklarer ivrig hvordan de legger det opp:
– Vi har laget en plan for 2021 med de store kundene, der det er nedfelt hvilke uker gjennom året de trenger leveranse, volum og hvilke typer masker. Dette er lagt inn i produksjonssystemet, og så blir det produsert og shippet til dem ukene gjennom året. Kunden har da leveransetrygghet, og trenger ikke tenke mer på det, smiler han.
– 2021 blir et veldig bra år for oss, konkluderer Geir avslutningsvis.