IT-leverandøren Shyer AS, tilbyr konsulent-, sikkerhets- og nettverkstjenester med en personlig vri – for bedrifter som er lei av dyre og tungvinte IT-tjenester. Shyer AS ble startet av seniorrådgiverne Thomas Rolland-Herskedal, Jørgen Wasmuth og Ørjan Telle i 2021, som et motstykke til en bransje som er preget av automatikk, endeløse serviceoppdrag og en upersonlig kundetilnærming.
Trygg kommunikasjon og optimal brukeropplevelse
Ifølge daglig leder Thomas, har oppstarten gått over all forventning for den Bergensbaserte IT-leverandøren, som har spesialisert seg på trygge «shyløsninger».
– Det har gått fryktelig bra siden vi startet for tre år siden, og vi har gått i pluss i alle år. Det er vi veldig fornøyde med, konstaterer Thomas.
– Vi er et IT-driftsselskap, poengterer han og utdyper: Det spiller ingen rolle hvor god app du har eller hvor bra PC-en din er, hvis ting ikke fungerer og applikasjonen din ikke kan snakke med sluttproduktet eller kundene dine. Det er der vi kommer inn; vi sikrer at kommunikasjonen går fra serveren og skyløsningen, til klienter og brukere - og sikrer at kommunikasjonen er trygg og at brukeropplevelsen er best mulig.
De fem ansatte i Shyer AS, sitter på en lang og imponerende erfaring, og består av IT-sjefer, tekniske ledere og salgs- og serviceledere som hadde jobbet sammen i et større IT-selskap. Shyers brede kompetanse innen IT og sikkerhet, utmerker seg spesielt innen service, sikre nettverk basert på HPE Aruba, sikkerhets- og brannmurkompetanse med Fortinet. Ellers har de spesialisert seg på produkter fra Microsoft som; Microsoft Azure, Entra ID, Microsoft Defender, Intune og 365 – for å nevne noen få kvalifikasjoner.
– Vi har utmerket oss på å sikre nettverksdriften til bedrifter, ved å sørge for at nettet er så sikkert og brukervennlig som mulig i forhold til at mange i dag sitter på hjemmekontor eller jobber utenfor kontoret, forklarer Thomas.
Øker sikkerhetsnivået
Alt skal og bør være helt sikkert når man er tilkoblet bedriftsdata – spesielt i dag hvor phishing- og hackerangrep er et stadig økende fenomen. Konsekvensene av at sensitive opplysninger lekkes, kan få fatale konsekvenser selv for en liten bedrift som ikke har et godt nok IT-sikkerhetsnivå. Shyers mål er å hjelpe bedrifter til å nå et høyere sikkerhetsnivå, som gjør at man ikke lengre er et mål for IT-angrep.
– Møter angriperen på en skikkelig brannvegg, kan det være nok til at angriperen avstår. Vi lærer samtidig opp kundene til å gjenkjenne phishingangrep, understreker Thomas.
Phishingangrep utføres ofte av noen som utgir seg for å være noen de ikke er, med den hensikt å få tak i opplysninger som man normalt ikke ville ha oppgitt. Phishingangrep brukes også for å stjele informasjon, som benyttes for å få tilgang til personlig informasjon. Dette kan være svært ødeleggende for en bedrift og deres kunder.
– Om en daglig leder, CTO eller CFO begår en slik feil, der alt ser ekte ut og man trykker på en lenke, risikerer man at all bedriftsdata blir blåst vekk, opplyser Thomas til skrekk og advarsel.
Og så tilbake til hvorfor de tre IT-kollegaene valgte å starte et eget selskap: Shyer ønsket å yte mer og bedre service enn andre IT-aktører kunne tilby. Mange IT-aktører har distansert seg mer og mer fra sine klienter, og som tidligere ansatt i et stort IT-selskap forteller Thomas at mye av tiden gikk bort til å diskutere klientens problem istedenfor å faktisk løse problemene.
– Det er nedfelt i våre bedriftsverdier her i Shyer; så fremt det er teknisk mulig og lar seg gjøre, skal vi bli på kundens lokasjon helt til kundens problemer er løst. Det er noe som hver eneste kunde har satt enormt stor pris på. De vet at når de ringer, så havner de ikke i en lang telefonkø, men de får snakke med ekte mennesker som kan hjelpe dem, forsikrer Thomas.
Tidligere kunne Thomas sitte i kundemøter i flere timer om gangen, uten at man nødvendigvis ble noe klokere på hvordan problemet skulle løses. I Shyer, gikk Thomas fra flere hundre timer kundesupport i måneden, til kun én time.
– Jeg syntes det var trist at kundene ikke fikk hjelp. Er det noe med produktet vi har levert som ikke virker, så er det vårt problem. Når vi leverer fra oss et produkt, er det med garantien at alt vi leverer fra oss, skal virke. Det er hovedforskjellen mellom oss og andre IT-selskaper, fastslår han.
Får servicen som kundene fortjener
Siden oppstarten har Shyer hjulpet mangfoldige bedrifter med enklere, sikrere og rimeligere løsninger. De har blant annet modernisert internettløsninger for en resort-kunde i Geilo, som fikk splittet opp én internettlinje i 100 private nettfrekvenser – én for hvert rom.
– Det er helt unikt, og det skal egentlig ikke gå! Men vi utviklet en serverløsning med en tjeneste slik at det er mulig - selv om utstyret egentlig ikke støtter det, poengterer Thomas.
Ved å fjerne unødvendige funksjoner for en stor kunde med over 300 ansatte, bidro Shyer til at kunden reduserte sine IT-kostnader med hele 70 prosent.
– Vi er utrolig stolte over at et lite selskap som oss, overtok IT- og nettverksdriften fra et stort IT-selskap, uttrykker Ørjan.
Thomas og Ørjan understreker at kundene er det viktigste for Shyer. Selv om de fleste av tjenestene deres kan kjøpes av andre IT-selskaper, er det nettopp servicen og den personlige tilnærmingen som lokker kunder fra hele Norge hit til det lille IT-selskapet i Bergen.
– Her får kundene servicen de fortjener. Enhver kunde skal få tipptopp service til enhver tid, understreker han. Vi er ikke nødvendigvis en one-stop-shop, men prater du med oss får du gode og ærlige råd, avslutter Thomas med et smil.