Gudmundur Ås er født og oppvokst på Island, og har alltid hatt en stor interesse for butikkdrift og kundebehandling. Det så lenge ut som han skulle følge i bestefaren sine fotspor og bli sjømann, men det var butikkdrift som lå Gudmundurs hjerte nærmest.
– Jeg fant fort ut hva jeg ville gjøre med mitt liv, og det var å jobbe med folk og kunder, smiler den ydmyke islendingen innledningsvis.
En ny tilværelse
Som ung gutt jobbet Gudmundur i en butikk etter skolen, og ble etter bare to uker tilbudt en 100 prosent stilling. Det tok ikke lang tid før han ble butikksjef for en stor kjede med 180 ansatte i hjembyen Reykjavik, som med tiden ble kjøpt opp av Europris. Etter noen år ble Europris på Island kjøpt opp av Europris Norge, som bestemte seg for å flytte hele butikkdriften til Norge.
Det som skulle bli starten på et nytt liv i Norge for Gudmundur og hans familie, ble isteden en tankevekker som banet vei for en helt ny tilværelse.
– Da vi skulle åpne en Europris-butikk på Rjukan, så følte jeg plutselig en dag at jeg hadde helt mistet troen på det jeg holdt på med. Alt hadde blitt mye mer annerledes enn jeg trodde. Siden jeg hadde mistet troen på lavprisvirksomheten som var i Norge, da var det bedre å bare slutte, forteller Gudmundur åpenhjertig.
Gudmundur hadde isteden kommet på et eget konsept som han valgte å kalle for Dollarstore, og hjemme på kjøkkenbordet ble både innkjøpsavtaler og logoer utformet. Dollarstore skulle bli lavprisbutikken med produkter som «alle» trenger – av god kvalitet, til svært lave priser.
– Vi kjøpte inn et varelager som vi trodde skulle vare i én og en halv måned, og vi åpnet en butikk på Grønland i Oslo uten å annonsere. Vi hadde nye leverandører og nye systemer – alt var nytt for oss! Vi ville ikke bare åpne butikken for å få en omsetning, men vi ønsket å åpne butikken som en «stresstest» for å se hvordan vi funker og hvordan systemet funker mot kunder, sier Gudmundur. Da sa det bare «boom!» Vi ble helt sjokkerte da vi så at det var en lang kø utenfor butikken, mimrer han og smiler.
Åpningsdagen til Dollarstore, en kjølig dag i mars 2019, var dagen da Gudmundur fant ut at det var plass til andre aktører innen lavprissegmentet.
– Siden vi åpnet har vi fått flere tusen meldinger fra overalt i Norge; «kan dere komme og åpne i Hamar?», «kan dere komme til Hammerfest?», forteller han videre.
Takket nei til millionbeløp
I april 2019, etter at butikken kun hadde vært åpen i to uker, fikk de tilbud fra en investor som ville satse 200 millioner kroner i Dollarstore AS, slik at de kunne videreutvikle seg og starte flere butikker i Norge. Gudmundur, som hovedsakelig driver Dollarstore sammen med sin kone og tre av fem barn, endte opp med å takke nei til det svimlende beløpet.
– Vi ble veldig overrasket, men bestemte oss for å kjøre løpet selv, og de siste tre-fire årene har vi justert konseptet mer mot det kundene liker og trenger, forklarer han.
Dollarstores andre butikk ble åpnet på Furuset i 2021, som uheldig nok sammenfalt med korona-lockdown. Heldigvis hadde de allerede utviklet en nettbutikk, som snart ble flittig besøkt av nysgjerrige kunder over hele landet.
– Vi fikk bestillinger fra Alta, Rjukan, Halden og overalt! Det var helt rått, og vi har vært veldig heldige, fremholder den engasjerte gründeren.
Den store framgangen til det relativt ukjente butikkonseptet, gikk ikke ubemerket hen hos investorer, som nærmest stod i kø for å kjøpe Dollarstore av Gudmundur og hans familie. De takket konsekvent nei til alle som bare så oppkjøpet som en sjanse for å tjene penger, men sa isteden ja til NorgesGruppen, som ifølge Gudmundur hadde en genuin interesse og stor tro på butikkonseptet.
Denne gangen virket tilbudet mer lokkende og ekte, enn tilbudene fra investorene som la flere millioner kroner på bordet. For første gang ville noen satse på arbeidskraft, kunnskap og erfaring, for å videreutvikle Dollarstores suksesskonsept.
– Vi var i møte med NorgesGruppen, og møtte noen fantastiske folk med tro på konseptet og det vi holdt på med. De tenkte litt annerledes enn mange andre, og det var ikke et spørsmål om å tjene penger, men det var mer et ønske om å være med på det som kommer og konkurrere mot andre store aktører, utdyper Gudmundur, som i dag eier 49 prosent av Dollarstore AS.
«Lille IKEA»
Lavpriskjeder som Normal, Holdbart, Rusta og Dollarstore, har utvilsomt kommet for å bli i Norge. Når alt i dag har blitt dyrere, er det mange som setter ekstra stor pris på å handle produkter som man trenger, til en lav pris. Hos Dollarstore koster nemlig alle produkter under 50 kroner.
– Vi holder prisene nede, for vi skal alltid ha lave priser på varer som folk trenger. Vi har faktisk blitt kalt for «lille IKEA» på grunn av at vi er små butikker med et stort sortiment, og kundene sier at de liker varene våre, og at varene vi selger er utrolig billige og av flott kvalitet. Selvfølgelig skal vi fortsette den reisen – med kunden! Så nå er vi på vei til Stavanger der vi åpner i februar-mars i 2023, avslutter den blide gründeren, som ikke sakter farten før Dollarstores 14 butikker har blitt til 50.