skousenskien4skousenskien1skousenskien2skousenskien6skousenskien5skousenskien3skousenskien8skousenskien7

Norges hyggeligste og ærligste faghandel på hvitevarer konkurrerer på pris

Hos Skousen Hvitevarer Skien er det kunden som er i fokus. De legger stor vekt på å alltid tilby riktig produkt til riktig person – til riktig pris. – Vi presser aldri på kundene et produkt de ikke har bruk for, understreker daglig leder og butikkeier Frank Jensen.

Da VVS-teknikeren og prosjektlederen Frank Jensen var klar for nye eventyr etter en tilbakelagt karriere i ventilasjonsbransjen, kom han ved en tilfeldighet i kontakt med eieren av Skousen Drammen. Og da Skousen i Skien og Porsgrunn ble lagt ned for noen år tilbake, lå mulighetene til rette for en nystart av Skousen i Skienområdet – med en langt bedre plassering enn den forrige butikken.



– En dag kjørte jeg forbi Infanterivegen, der det passerer 1600-1700 biler i døgnet. Plasseringen var perfekt, og det slo meg at; «der hadde det vært fint å ha butikk»! Lokalet som stod der var tomt, og jeg avtalte et møte med gårdeieren. Før jeg fikk tenkt meg om to ganger stod jeg og skrev under en kontrakt, forteller Frank muntert, som befant seg ved et veiskille i livet og tenkte at det var nå eller aldri.


Tar seg god tid til kundene
Skousen Hvitevarer Skien åpnet dørene 20. mai 2021. I tråd med Skousens franchiseordning, eier Frank butikken selv – med god støtte fra Skousen sentralt.


– Man føler virkelig at Skousen vil at jeg skal lykkes med dette. Med Skousen i ryggen får man god opplæring og backup, og de vil virkelig at man skal lykkes som franchisetaker, understreker han.


Franks ønske og overordnede mål er å ta markedsandeler. Han mener at Skousen matcher konkurrentene på pris, og at de samtidig ofte ligger litt under. Men Skousens kanskje aller beste fordel, er at de er en faghandel på hvitevarer som satser på å ha hyggelige ansatte som tar seg god tid til kundene sine, med en mer personlig service enn man får hos konkurrentene.



– Personlig service er viktig. Når man skal bruke penger på en vaskemaskin som skal vare i noen år, så er ikke det viktigste for meg om du kjøper en vaskemaskin til 6 000 eller 10 000 kroner. Det viktigste for meg er at du har fått den vaskemaskinen du vil ha, med programmene du trenger, understreker Frank.


Frank og hans ansatte ved Skousen Hvitevarer Skien, gjør alltid sitt beste for å avdekke kundens behov og matche riktig produkt med riktig kunde. Det er viktig for Frank at kunden får et produkt som passer kundens behov og lommebok.


– Jeg har en filosofi om å selge på den måten jeg selv ønsker å bli solgt til, poengterer Frank. Vi gir kunden valget, og vi presser aldri på kundene et produkt de ikke har bruk for, fastslår han.


Avdekker kundens faktiske behov
Den joviale franchisetakeren skøyer om at han noen ganger er for ærlig til en selger å være, men han er klar på at det faktiske mersalget ligger i at kunden blir fornøyd med sluttproduktet og ønsker å komme tilbake.


– Det ordentlige mersalget er når kunden kommer tilbake – det er mersalg for meg, konstaterer Frank med et smil.



– For en person som ikke har så god råd, så er det noen ganger bedre med en billig maskin. Det er ikke nødvendig for meg å selge en vaskemaskin som koster 3000 kroner mer enn kunden har råd til, og som kunden ikke har bruk for, forklarer han videre.


Ifølge Frank handler et godt kundeforhold om en god prat på forhånd, for å avdekke kundens behov. Slik blir alle kundene fornøyde, uansett om de nøyer seg med et rimelig produkt eller ønsker det aller beste og dyreste alternativet. Frank forteller at tidligere kunder ofte kommer inn og vil ha hjelp av dem samme selgeren som solgte dem et produkt forrige gang.


– Da vet vi at vi har gjort en god jobb med å få til det personlige forholdet til kundene. Av og til kommer det til og med folk inn hit, som sier at naboen deres har sagt at det ikke er noen vits i å gå et annet sted, for hos Skousen Hvitevarer får man god pris og god service, humrer han.



Personlig service skaper gode kundeforhold
Selv om Frank er daglig leder, hender det ofte at «sjefen sjøl» reiser ut og leverer varer personlig til kundene. For transportavgiften på 800 kroner, får kundene kjøleskapet, vaskemaskinen eller oppvaskmaskinen levert hjem på døra når de ønsker det. Selvsagt tar Frank seg av montering av maskinen, og tar med seg emballasjen og den gamle maskinen slik at kunden slipper å tenke på det.


– Når vi går derfra, så er det bare å trykke «play», smiler han. Om kunden trenger en vare i dag, så kommer jeg! Fordelen er at jeg kan styre det selv og ikke trenger å ringe til en annen transportør, betoner Frank.



Frank kan fortelle at Skousen sentralt ruster opp alle butikkene sine, og at Skousens butikk her på Skien skal få et mer hjemmekoselig preg der kunden kan føle seg som hjemme. Snart kan Skousen Hvitevarer Skien feire to år i drift, og den positive daglige lederen forholder seg optimistisk for veien videre.


– Jeg tror at ved å være blid, hyggelig og ærlig på det man selger – ikke minst ved å ha den fagkunnskapen og tilby riktig produkt til riktig person, til riktig pris, så får man mange faste kunder, avslutter Frank med et smil.

Les mer...

2023-03-01 15.00

ringeriksbadet1

Trening for hele kroppen hos populært badeanlegg på Ringerike

Artikkel Ringeriksbadet på Helgelandsmoen i Ringerike kommune, er en helsefremmende møteplass for regionens innbyggere.
vbk6

Bred kompetanse hos anerkjent verksted med fokus på tunge kjøretøy

Artikkel VBK AS, er et velrennomert selskap fra Horten, med lang erfaring innen påbygg og reparasjoner av tyngre kjøretøy. De utfører reparasjoner på lastebiler, busser, bobiler og campingvogner og hengere, og...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    national-cancer-institute-NFvdKIhxYlU-unsplash

    Å jobbe som vikar

    Å jobbe som vikar via et vikarbyrå i Norge har mange fordeler, men det kan også være svært gunstig for en bedrift å innleie fra bemanningsforetak.

    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    Arkiv