– Vi er alle forskjellige og ønsker å ta farvel med våre kjære på vår egen måte, sier eier av Simonsen Begravelsesbyrå Jan-Robert Butter Simonsen.
Gravferdskonsulenten startet firmaet på Leknes i 2015. De er drevet av et ønske om å gi pårørende en helt spesiell opplevelse gjennom personlig veiledning og tilrettelegging for personlige behov og ønsker.
– Mange spør hva som er vanlig i forbindelse med gravferd. Da ber vi kunder tenke på hva som kan gjøre det spesielt for deg og dine – dere må føle på hva som er rett for dere, oppfordrer Simonsen.
Slipper hodebry
Rundt et dødsfall og en begravelse er det mye som må planlegges og utføres – kirkegårdsmyndighet må varsles, dødsannonsen bestilles, ansvar for pynting og bestilling av blomster for å nevne noe. Simonsen stiller sine tjenester til disposisjon ved alle aspekter rundt dødsfallet og begravelsen og følger de pårørende tett.
– Som regel så tar vi en sorgsamtale gjerne dagen etter dødsfallet. Det gjør vi på vårt kontor eller, om de ønsker det, hjemme hos de pårørende hvor de føler seg trygge. Da går vi gjennom alt fra melding om dødsfall, til lensmannskontor og til kirkekontoret og setter opp dødsannonser. De trenger ikke å tenke på så mye. Jeg går gjennom alt sammen med dem slik at de skal slippe å ha det hodebryet, sier han.
Simonsen forteller at han kan kontaktes når som helst på telefon eller e-post. Han utfører sine tjenester i samhold med avdødes tros- eller livssynssamfunn og andre som måtte være naturlig å inkludere.
– Det er en veldig givende jobb. Det kan være tøft til tider, men det er veldig givende å kunne veilede og hjelpe de pårørende med det praktiske og gi følelsen av at de kan være trygge i prosessen.
Tilbaketrukket og ydmyk
I forbindelse med sin manns begravelse i mai 2017 kontaktet Edel Saupstad Simonsen Begravelsesbyrå etter å ha opplevd Simonsen i en annen begravelse.
– Han hadde en slik fantastisk fremtredelse og fin oppførsel som passet så godt til en slik setting. Du kunne se at han var ydmyk og han trakk seg tilbake – det gjorde veldig inntrykk på meg, sier Saupstad.
I tiden mellom dødsfallet og begravelsen stilte Simonsen seg til disposisjon for familie og slekt som ønsket å tilbringe tid med den avdøde.
– Han hadde ubegrenset med tid å gi oss akkurat når det passet, og på en sånn måte at vi forstod at han virkelig mente det, sier enken.
– En av hans gode egenskaper var å ha regien i situasjonen – men trakk seg tilbake og lot oss få ”æren” for en fin begravelse, sier hun.
Bistår ved alle aspekt
Simonsen Begravelsesbyrå tilbyr en rekke tilleggstjenester til begravelsen, og har et god liste av musikanter og et repertoar fra de enkelte. Simonsen samarbeider også med Lofoten Blomster som leverer dekorasjoner til begravelsen. I samarbeid med Eide Stein AS og Stein Design AS tilbyr begravelsesbyrået gravminner i mange ulike steinsorter. Steinene kan spesialdesignes med ornament, skrift og bronseartikler etter ønske.
Samarbeidspartnerne tilbyr også utføring av vedlikehold av eldre gravminner, og kan tilføye nytt navn. Arbeidet kan enten utføres i fabrikken for større prosjekt eller på stedet for mindre arbeid. Som en tilleggstjeneste vil Simonsen snarlig kunne tilby pårørende å hjelpe med utflytting og nedvasking av omsorgsleiligheter eller hus etter avdøde.
– Mange eldre bor i omsorgsleiligheter, og pårørende bor gjerne sørpå i Oslo, så jeg vil kunne tilby å assistere med å kjøre ut flyttelasset og vaske ned leiligheten, sier han.
Ny ansettelse
Simonsen Begravelsesbyrå har kontorlokaler i Storgata 21 på Leknes, og Simonsen er for tiden på jakt etter et ekstra samtalekontor i Vågan. Han er selv eier av firmaet, og engasjerer to medarbeidere ved behov for gravferd, bårebil og nedlegging. Simonsen ser lyst på fremtidsplanene, og ser seg om etter noen å ansette i fast stilling i fremtiden.
– Slik som markedet er i dag er det nok med bare en, men fremtidsplanen er å ansette en til. Er det noen som har kompetanse så er der bare å ta kontakt, sier han.