Litt Smartere AS, er et rykende ferskt firma som ble startet høsten 2022 av initiativtakeren Sissel Drøysvollsmo. Hun ønsket å benytte sin mangeårige erfaring for å hjelpe bedrifter med å oppnå bedre resultater.
– Jeg har jobbet mye innen denne typen problemløsning, effektivisering og utnyttelse av potensiale. Til syvende og sist dreier det seg om hvordan et firma kan skape resultater, og jeg har stor tro på at det handler om være litt smartere, forklarer hun.
Variert og innholdsrik bakgrunn
Sissel så at det var et potensial for konsulenttjenester som skaper forretningsverdi gjennom systematisering, rådgivning og utnyttelse av data og innsikt.
– Av erfaring vet jeg at man ikke får tid til alt i hverdagen, og at det kan være fint å få hjelp og støtte i de utfordringene som strekker seg utover daglig drift. Det er ikke alltid hensiktsmessig å ansette noen for å løse et problem, og av og til trenger man litt ekstra kapasitet og støtte i en periode. Det er der vi kommer inn, smiler den engasjerte konsulenten.
Sissel har en svært variert, spennende og innholdsrik bakgrunn. Hun har jobbet innen bank, telekommunikasjon og med forretningsutvikling. Hun var dessuten med på å starte opp et telekommunikasjonsfirma.
– Jeg jobbet med å få hele verdikjeder til å fungere, og det er også et viktig fokusområde i Litt Smartere; man kan ikke løse ett problem eller optimalisere helt isolert, for det påvirker alt rundt. Det er viktig å forstå konsekvensene gjennom hele verdikjeden, understreker hun.
Bruker data for alt det er verdt
Da Sissel jobbet i Widerøe etablerte hun en analyseavdeling. Der utviklet hun nyskapende ideer om hvordan man kan tenke på kundefokus og utnyttelse av data på en helt annen måte i flybransjen.
– Flybransjen hadde ikke et kundeperspektiv, for man kan jo enkelt kjøpe en flybillett uten å legge igjen så mye informasjon om seg selv. Det å vite hvem som egentlig reiser ofte, og kunne ta beslutninger basert på det, er avhengig av at man ikke bare teller passasjerer, men også klarer å se kundenes verdi over tid, påpeker hun.
Etter noen år i flybransjen, gikk Sissel tilbake til telekommunikasjonsbransjen i Telia, der hun blant annet jobbet med tilrettelegging av data og innsikt. Det gikk fort før hun gikk over i en mer kommersiell stilling, og hadde de siste årene ansvar for kundebasene i Telia.
– I Telia jobbet jeg med problemløsning, utnyttelse av potensialer og effektivisering. Utnyttelse av data/innsikt og teknologi, var viktige suksessfaktorer for de resultatene vi oppnådde, sier Sissel. Data og innsikt er veldig spennende slik verden har blitt i dag! Det skapes så enormt mye data, og alle bedrifter har data og innsikt som man ikke tenker på, som kan benyttes for å oppnå bedre resultater – altså være litt smartere, fastslår Sissel.
Litt Smartere tar oppdrag i hele Skandinavia. Istedenfor å ansette folk, har man valgt en partnermodell med nøye utvalgte frilanskonsulenter med ulik kompetanse, men med samme grunnleggende tankegang og engasjement.
– Å kunne benytte seg av ulik kompetanse i ulike oppdrag, skaper en fleksibilitet og gjør oss i stand til å tilpasse oss kundene og gi dem de beste resultatene. Jeg brenner veldig for dette - det er en drøm å få lov til å holde på med det man brenner for på heltid, konstaterer hun med et smil.
Jobber annerledes
Sissel understreker at Litt Smartere jobber annerledes enn mange andre aktører i samme bransje, ved at de alltid skreddersyr sine tjenester slik at opplegget passer hver enkelt kunde.
– Mange konsulentselskaper som driver med dette blir ofte kalt «Powerpoint-konsulenter», som har en ferdig mal på hvordan man gjør ting. Det vi ønsker å gjøre, er å se kundene og hva som faktisk er behovet deres. Vi ønsker jo at kundene skal gjøre nettopp det med sine kunder, og da må jo vi også gjøre det samme, avslutter Sissel.