Kroken Caravan avdeling Kristiansand, eies av Krokengruppen i Åndalsnes, og er én av syv avdelinger i Norge. René Jensen har vært daglig leder for Kroken Kristiansand i 12 år, er egentlig utdannet revisor og var blant annet med på å starte opp Japan Photo, men prater om bobiler som om han ikke har gjort annet.
– Jeg startet fotokjeden Japan Photo og bygde den opp i Norge, Sverige og Danmark, før jeg solgte kjeden i 2003. Deretter startet jeg et nytt konsept; Waterworld, som jeg drev i fem år før jeg solgte det.
– Jeg er gründertypen, smiler René bekreftende når Bransjemagasinets utsendte påpeker hvor mye han har fått til i sin karriere.
Oppfyller folks bobil-drøm
René følte seg etter hvert klar for nye utfordringer, og bestemte seg for at det var bobiler og campingvogner han ville drive med. Han så at bransjen var relativt umoden, og var villig til å satse. Han kom inn i bedriften som økonomiansvarlig, men endte fort opp som daglig leder.
– Det har vært spennende produkter å selge, for du får lov til å disponere noe av det viktigste kunden har; deres fritid. Det å få lov til å prege en så stor del - det er artig, sier René ydmykt.
Han betegner seg selv som «poteten», og gjør alt fra å vaske biler til å selge dem.
Kroken eier også Solid Import, som importerer alle bilene de selger, direkte fra produsent. Av bobilmerker har Kroken alle merkene til Hymer-gruppen, som rangeres fra eksklusivt til budsjett; Niesmann-Bischoff, Hymer, Laika, LMC, Bürstner og Carado. Av campingvogner fører de LMC, Bürstner og Eriba.
– Vi ser at det er typisk å begynne i det små, og at man kanskje kjøper dyrere biler og vogner etter hvert.
Ny kundegruppe
Kundegruppen har ifølge René endret seg drastisk – fra «det grå gullet» til unge barnefamilier. Likevel er det som oftest midt i livet man ønsker å investere i en bobil.
– Alternativt har man hatt en hytte, men så vil ikke barna bli med dit lengre. I stedet vil man ut og oppleve noe, og da er bobil et godt alternativ, forteller René og fortsetter:
– Grunnen til at folk velger en bobil er friheten. I Norge er mange så opptatt av at vi skal ha så fint vær som overhodet mulig, og da har du mulighet til å flytte på deg om det skulle bli dårlig vær på en plass. Folk setter veldig pris på friheten. Det er bare å sette seg inn og kjøre av gårde!
Den fantastiske tomta til Kroken Kristiansand, er på hele 14 000 kvadratmeter, og inkluderer utleveringshall, verksted og butikk. Med en god meter over bakkehøyde, har man dessuten full oversikt over alt som skjer på tomta.
Store på tilbehør
Kroken Kristiansand har alt du trenger til bobilen og campingvogna, og selger utstyr som kjemikalier, toaletthanker, vaskemidler og tallerkener, gjennom nettbutikken og deres fysiske butikk her på tomta.
De har også vanlige fortelt og markiser til campingvogner og bobiler, i tillegg til det tidsbesparende og enkle fenomenet lufttelt – som i mange tilfeller helt har erstattet markiser og fortelt.
Fra luksus til budsjett
Mens bobil og campingbil er en drøm for mange nordmenn, avhenger det selvsagt av hvor mye du ønsker og ikke minst har råd til å punge ut for drømmen om å leve et liv preget av litt mer frihet. Nylig leverte Renè ifra seg en Niesmann-Bischoff til 3,5 millioner kroner, men det trenger selvfølgelig ikke å bli fullt så dyrt.
– For 750 000 får du en bra bil. Førstegangskjøpere kjøper oftest en brukt bil til rundt 400 000 -600 000 kroner. For en campingvogn er startprisen 250 000 kroner, men de rimeligste vognene vi har ligger på 195 000, sier René, som opplyser om at Kroken Caravan tilbyr finansieringsmuligheter via Santander.
Alle bobilene Kroken Kristiansand fører, kan fint brukes på vinteren, selv om drøyt 80 prosent lar bilen stå om vinteren. Skulle likevel behovet og lysten melde seg, selv på kaldere dager, er det altså fullt mulig å ta bobilen i bruk under den kaldeste årstiden. Da varmes bobilen opp enten ved hjelp av vannbåren varme eller luftvarme.
Garanti og service
Gjennom Kroken Kristiansand kan du dessuten tegne en gunstig serviceavtale, som gjelder både på bo-delen og selve bilen. Kroken Kristiansand tar seg av service på bo-delen, mens Mekonomen eller RSA tar seg av motor- og bilrelaterte serviceærender.
– For at garantien skal dekkes, må bobilen inn på fukttest én gang i året. Ellers er det vanlige serviceintervaller på bil-delen, forteller René.
Garantien er vanligvis på fem år, men garantitiden ser forskjellig ut fra merke til merke. For brukte biler og vogner gjelder to år, mens bestselgermerket Bürstner, har ti års fuktgaranti. LMC tilbyr hele 12 års fuktgaranti på sine biler.
Skaper trygghet overfor kunden
Kundene finner dem som oftest gjennom sosiale medier og på Finn. René sier litt skøyeraktig at man kan friste kunden med allslags fantastiske kampanjepriser og nye modeller, men at det er først når det utloves pølser og brus at folk virkelig fatter interesse og dukker opp!
– Den sosiale biten er utrolig viktig for oss. I ferietiden setter folk pris på det gode humøret, og det ønsker vi å ta med inn i salgshallen. Det skal være en avslappende opplevelse å kjøpe bobil hos oss, fastslår han.
Sist, men ikke minst, så skal det være en trygg opplevelse å handle bil og vogner hos René og hans stab på 13 ansatte i Kroken Kristiansand.
– Vi kan produktene, og har et ettermarked som fungerer. Importerer du en bil fra utlandet, så har du hverken garanti eller noen i ryggen dersom du trenger hjelp. Vi har et veldig godt renommé på oss, og det skaper en trygghet overfor kunden, avslutter han.