Amajo ble etablert i 1983 av en svensk ergoterapeut som så behovet for en ekstra tilrettelegging i hverdagen gjennom sansestimulerende produkter og motoriske hjelpemidler. I 2018 overtok Shahram Ariafar driften av den veletablerte hjelpemiddelbutikken, da den tidligere eieren gikk i pensjon.
– Vi har fortsatt med å videreutvikle det, og sitter her nå med åtte ansatte, så vi sikter på å øke salget betraktelig i år, smiler Shahram.
Amajo er eid av et svensk, børsnotert konsern som heter AdderaCare AB. De kjøpte selskapet i 2017, og har gjort store investeringer i Amajo slik at de har fått muligheten til å ansette flere og flytte inn i nye, større lokaler.
Personlig erfaring gir bedre veiledning
Shahram har selv en datter på 11 år med autisme i tillegg til andre diagnoser, og valgte å si opp jobben sin i Forsvaret for å kunne utgjøre en forskjell for andre i samme situasjon. Det at Shahram selv vet hva sansestimulering innebærer og vet hvilke behov de ulike hjelpemidlene i nettbutikken avdekker, gir Amajo en ekstra styrke som ikke minst gagner personene som hjelpemidlene skal hjelpe.
– Jeg har sett alle resultatene og hva det har betydd for datteren min. Jeg er ikke bare en selger som selger noe, men jeg ser selv verdien i det jeg selger, og det føler kundene, forteller Shahram åpenhjertig.
Han har noen ganger tatt direkte kontakt med kunder som har bestilt noe, for å gi konkrete tips, forslag og informasjon om produktet i forhold til individuelle behov.
Fagansvarlig sykepleier ved Amajo, Liv Beate Stenberg, bekrefter Shahrams påstand om at det ligger en stor verdi i å selv befinne seg i samme situasjon som sine kunder.
– Stort sett alle vi som er her, har personlige erfaringer med spesielle behov på en eller annen måte. Det er nok også en av grunnene til at vi blir så engasjerte! Alle har vi prøvd og feilet mange ganger med våre nære, og fått tips på ting som ikke fungerer eller bare fungerer en kort stund. Det er vi veldig flinke til å ta med oss når vi snakker med kundene, understreker Liv Beate.
Små grep forbedrer livskvaliteten
I vår tids stressende hverdag er det flere og flere personer uten diagnoser eller medisinske behov, som nå har oppdaget hvordan noe så enkelt som en kuledyne, sittesekk eller hengekøye, kan roe ned sansene og forbedre livskvaliteten.
– Folk er blitt mer bevisste på at tiden endrer seg. Hvorfor skal man gjøre ting på akkurat samme måte i dag som man alltid har gjort? En bedre tilrettelegging spesielt på kontorer og arbeidsplasser, kan utgjøre en stor forskjell på sykemelding og ikke sykemelding, mener Shahram.
Shahram forteller at gjengen i Amajo har det gøy på jobb og brenner for det de driver med. Slikt blir det også ekstra god kundeservice av.
– Vi er en stor familie som har det gøy, noe som også påvirker våre kunder. I tillegg er kundene veldig fornøyde med kundeservicen vår, og det er det aller viktigste for oss. Og vi er alltid tilgjengelige; vi har kunder som sender melding på Messenger klokka 23 på kvelden og får svar, avslutter han med et varmt smil.