Mobile Skøyen ligger sentralt plassert langs E18 på Skøyen Maritime. Ifølge daglig leder Thomas Eriksen er det flere fordeler ved å kun ha ett bilmerke i hus.
– Dette er en ganske spesiell butikk. Ett nybilmerke i salgshallen er det ikke så fryktelig mange i bilbransjen som fortsatt har! Vi har til nå valgt et stramt fokus – dette samtidig som at stadig flere forhandlere utvider porteføljen og får både tre og fire bilmerker som skal sjongleres. Vi opplever det som en kunst bare å skulle følge med på alt som skjer i Nissan, og den stadige produktutviklingen for merket. Blir det for mye å holde kontroll på kan man fort risikere at det går utover kvaliteten, mener Thomas.
Økende salg
Med koronapandemien som et forhåpentligvis tilbakelagt kapittel er salgssjef Jon Inge Havreberg svært fornøyd med de stadig voksende ordrebøkene – godt hjulpet av den rykende ferske salgssuksessen Nissan Ariya.
– Ariya er en brennhet elbilnyhet! Den er en bil vi har sett frem til lenge; endelig er den i hus og leveringene har akkurat begynt. De som prøvekjører bilen har så å si utelukkende positive tilbakemeldinger, smiler Jon Inge.
Salgssjefen kan fortelle at leveringstiden påvirkes av verden for øvrig også på Skøyen, men at denne relativt sett målt mot markedet er mer enn levelig. Med et futuristisk og kult design er Ariya dessuten en bil som vekker oppsikt. Bilen har en rekkevidde på opptil 520 kilometer med det største batteriet, og kan fås med firehjulstrekk, hengerfeste og skiboks – eller «Norgespakka», som Jon Inge humoristisk kaller den.
– Mange kunder trekker frem interiøret og den innvendige plassen som de mest positive overraskelsene ved Ariya, sammen med svært høy kjørekomfort. Bilen oppleves mindre «stiv» og kantete enn mange av elbilkonkurrentene, samtidig som dobbeltteipede vinduer reduserer kupéstøyen til et minimum. Dette er egentlig forbeholdt luksusbilene, men altså noe vi har fått på Nissan Ariya nå, forteller en entusiastisk salgssjef.
En udødelig klassiker
Selv om mange altså har falt pladask for nyheten, beholder andre sin elsk for Nissan Leaf, som uten tvil lever opp til betegnelsen «udødelig klassiker» som en driftssikker og velprøvd modell. Nå kommer klassikeren til og med i ny drakt, med ny front, ny logo og oppdaterte felger.
Både Leaf og Ariya er relativt gjerrige på strømforbruket – noe som trolig vil få en langt viktigere betydning for folk nå i trangere tider. Salgssjef Havreberg spår en vridning fra søkelys på rekkevidde, som for de aller fleste ikke er avgjørende i hverdagen, til å i større grad vinkles mot forbruk per kilometer.
– I gamle dager var ikke fokuset hvor langt dieselbilen gikk, men hvor mye den brukte på mila. For elbilene har det nesten gått sport i at man skal ha bilen med lengst rekkevidde, selv om kundens behov ofte ikke tilsvarer et slikt fokus. Med utviklingen i strømpriser, renter og økte øvrige kostnader vil forskjellene på forbruk og øvrige driftskostnader mellom de ulike elbilene trolig også bli mer sentralt – og her kommer Nissans modeller bedre ut enn mange.
– Vi opplevde også at det ble en veldig press på Leaf i bruktmarkedet i sommer, da alt ble dyrere. Det er mange kunder som går fra fossilbil til sin første elbil, og har et budsjett som man ofte ikke får en Tesla eller Ariya for. Da er denne modellen en veldig aktuell bil med rikelig plass og god rekkevidde for hverdagskjøringen, som jo utgjør brorparten av de fleste kundenes bilbehov, konstaterer Jon Inge. I tillegg til nye biler selger vi også godt med nyere brukte biler fra anlegget, ikke minst nettopp Nissan Leaf, selv om bruktavdelingen selger godt med nyere biler ikke bare av eget, men også andre merker.
Nytt fra Nissan
Nissan leverer dessuten like godt i varebilsegmentet som personbilsegmentet, og er snart aktuelle med den elektriske varebilen Nissan Townstar, som er arvtageren til e-NV200. Den får en markedsledende leveringstid på kun tre måneder, og står seg derfor godt i forhold til konkurrentene som opplever leveringsproblemer i varebilsegmentet sitt.
– Det er en moderne og fin varebil, og det som er bra med denne bilen er at den er tilgjengelig som tre-seter. Den har 1 500 kilo på hengerfestet selv om det er en elbil, i to ulike lengder, sier Jon Inge. I tillegg har den mulighet for en del utstyr ikke er vanlig i varebilsegmentet; blant annet 360 graders parkeringskamera, selvparkering og hurtiglader.
Med også ny X-Trail på trappene ser 2023 svært lovende ut for den dedikerte Nissan-forhandleren på Skøyen, som jobber hardt for å gi hver eneste kunde en god opplevelse.
– Sist men ikke minst har vi nå en meget velfungerende ettermarkedsorganisasjon på plass, der vi håndteter alle bilmerker. Vi startet opp her på Maritime/Skøyen først i 2019, med to store verkstedhaller. Med kun fire års egen bilpark i porteføljen har vi fortsatt kapasitet til å vokse, og korte ventetider på tjenester som service og EU-kontroll, samt spesialkompetanse på elbil, med eget batteriverksted – noe som også bør være en stor fordel for både eksisterende og nye kunder, konkluderer Thomas med et smil.