Møtebooking Norge AS ble startet i Bergen i 2013 av tre kvalifiserte møtebookere, som på den tiden jobbet sammen i et annet selskap. Formålet med oppstarten av Møtebooking Norge var å fokusere helhjertet på møtebooking B2B, med en rendyrket ekspertise på møtebooking på vegne av bedrifter i alle segmenter.
Økonomen Åsmund Rong begynte i Møtebooking Norge på deltid i 2018 mens han fullførte studier, og stortrives i dag som daglig leder for Vestlandets ledende selskap innen salgsutviklingstjenester.
– Da jeg først startet her var møtebooking helt nytt for meg, men jeg trivdes med det, fikk det godt til og fikk fort god kjemi med kollegaene her. Fra 2020-2023 var jeg salgs- og markedsansvarlig, og i år tok jeg over som daglig leder etter Alexander Selheim, som i dag er salgssjef, sier Åsmund.
Sørger for et godt møte
Forretningsideen til Møtebooking Norge er å hjelpe bedrifter med deres salgsprosesser ved å tilby eksterne møtebookingstjenester. Møtebooking Norge løser, enkelt forklart, kundens utfordringer når kunden selv ikke har nok kunnskaper innen møtebooking eller av andre årsaker ønsker å flagge ut møtebookingen til en ekstern aktør.
– Vi sørger for at våre kunder får en jevn flyt av nye salgsprosesser inn i selskapet sitt, understreker Åsmund og forklarer:
– Vi er veldig fokuserte på den første delen av salgsprosessen, der vi sammen med våre kunder har identifisert hvilken målgruppe og beslutningstaker vi skal henvende oss til. Vi kartlegger all informasjon i forkant og sørger for at det blir et godt møte – med en relevant og aktuell salgsprosess, utdyper han.
Møtebooking Norge henvender seg direkte til beslutningstaker på vegne av sine kunder, og legger grunnlaget for et godt møte ved å skape felles verdier og et godt samarbeid.
– Vi er tydelige på at vi skal rendyrke vårt felt, og møtebooking står sentralt i alt vi gjør, understreker Åsmund. Vi jobber ofte med fagmiljøer som er spesialiserte på sitt område og har god kompetanse, men som ikke har så mye kompetanse på salgssiden. Da kan vi løse salgsutfordringene deres, og da er selve «pitchen» en viktig del av det vi gjør, poengterer han.
Åsmund understreker at det viktigste for Møtebooking Norge er å føre en dialog og formidle verdien av et møte. I møtet introduseres kunden for noe som er verdifullt for sitt selskap, og de erfarne møtebookerne er en viktig bidragsyter i forhold til å selge verdien av et produkt til kunden.
– Det er noe vi er generelt veldig opptatt av, og vi skal alltid ha et genuint ønske om å tilføre noe verdifullt i møtet – ikke bare salg. Vi er flinke på samtalebiten, og i mange tilfeller er det en god del research som må til før vi kommer frem til riktig beslutningstaker, sier Åsmund.
Godt arbeidsmiljø med støttende kollegaer
Møtebooking Norge har et godt arbeidsmiljø med fornøyde medarbeidere, og har gjentatte ganger scoret høyt på trivsel i medarbeiderundersøkelser. De ansatte er dessuten flinke til å heie frem og støtte hverandre, og har et miljø som er preget av samarbeid fremfor konkurranse.
– Alle som begynner å jobbe her er i samme båt, og alle vil at alle skal lykkes. Strategien vår er dessuten å holde på de ansatte over tid, og der skiller vi oss ganske mye ut ved at vi bygger kompetanse internt - i en bransje som er preget av en ganske høy turnover, utdyper Åsmund.
Flere av de ansatte i Møtebooking Norge har vært med siden oppstarten i 2013, og seniormøtebooker Andreas Kløvning som har jobbet her siden august 2021, kan fortelle om en varm og inkluderende arbeidsplass.
– Å jobbe med møtebooking er til tider en tøff jobb siden man ringer rundt og iblant får avslag. Det gjør at bedriften må ta vare på de ansatte på en litt annen måte, og det gjør man her. Arbeidsmiljøet i Møtebooking Norge er nok det fineste arbeidsmiljøet jeg noen gang har hatt, det er helt fantastisk, skryter Andreas.
Juniormøtebookeren Sebastian Vargås er enig i Andreas’ oppfatning av arbeidsmiljøet. Selv om han er relativt fersk i jobben, kan han konstatere at Møtebooking Norge har en «én for alle, alle for én»-mentalitet som man sjelden ser i denne bransjen.
– Vi er møtebookere alle sammen, men vi består av mange forskjellige personlighetstyper, noe som skaper et veldig kjekt arbeidsmiljø. Vi er flinke til å prate med hverandre både i og utenfor jobben om noe skulle være vanskelig, og jeg opplever de fleste her som veldig villige til å hjelpe til uten å blunke. Det å få den støtten fra sine kolleger er uvurderlig, understreker Sebastian.
Vil ekspandere
Møtebooking Norge har dessuten ukentlige fagmøter der de ansatte jobber sammen i team for å løse en problemstilling eller delta i workshops. Etter å ha mottatt Gaselleprisen for fjerde året på rad, er det ifølge Åsmund to faktorer som har vært avgjørende for Møtebooking Norges store suksess: i 2020 gikk man fra en provisjonsmodell til en konsulentmodell, noe som betyr at de i dag selger ut sine møtebookere til en fast pris i måneden. I tillegg gjorde man endringer i lønnsmodellene, som i dag er mer faste og forutsigbare for møtebookerne.
Akkurat nå befinner Møtebooking Norge seg i en ansettelses- og rekrutteringsprosess, og er på jakt etter nye talenter for å sikre en god og sunn vekst videre. Selv synes Åsmund det beste med jobben er å bli kjent med stadig nye fagområder og tilegne seg ny kunnskap, og han presiserer at personlighetstype som regel ikke har noe å si så lenge man både er nysgjerrig, lærevillig og har en god arbeidsmoral.
– Har man det, så kommer man utrolig langt. Men man må selvfølgelig også være komfortabel med å bruke telefonen som et verktøy, legger han til og smiler.