Alleen Auto er sertifiserte på elbiler, noe de forståelig nok er svært stolte av i dagens elektriske bilklima.
Bransjemagasinet er på plass i «bilbyen» Lyngdal for å prate med den bilinteresserte odelsjenta Siv Iren Jåtog-Hansen, som begynte sin karriere hjemme på gården med å skru på farens biler.
– Bil har alltid vært fascinerende, sier Jåtog-Hansen med et stort smil.
Selv skulle hun helst vært bilmekaniker etter å ha jobbet med å lage Jaguar-girkasser og oppheng for Volvo i 1999, men fant etter hvert ut at hun isteden var en glimrende bilselger.
Én avdeling ble til to
Den 32 år gamle bilforretningen Alleen Auto i Lyngdal ble delt i to avdelinger for et par år siden, og når på den måten ut til enda flere. Jåtog-Hansen forklarer:
– Det har lenge vært sånn at vi har hatt Opel og Subaru her i Lyngdal, og i Flekkefjord hadde vi Opel og Hyundai. Vi så at de to Opel-forhandlerne var så nærme hverandre, så da gjaldt det å finne en smidig vei for de to forhandlerne å nå alle på. Med to verksteder kan du komme langveisfra og velge det nærmeste, sier hun engasjert.
Forøkelsen med ytterligere en avdeling er ikke den eneste store avgjørelsen Alleen Auto har gjort den siste tiden. Nylig gikk avdelingen i Lyngdal fra Subaru til Hyundai, mye på grunn av den store bredden Hyundai i dag kan tilby.
– Hyundai har elbiler, hybrid, plug-in, bensin og diesel – fra fancy små racerbiler med mange hestekrefter, til bittesmå biler som ikke bruker noe. Subaru, som vi hadde før, var firehjulstrekkere og gode, trygge biler.
Øker blant unge
Det er viktig å henge med i tiden, med andre ord. Og med elbilenes økende popularitet, har også nordmenns bilvaner forandret seg ekstremt mye. Det gleder Jåtog-Hansen.
– Det som er så gøy er at kundegruppen blir yngre og yngre på grunn av elbilene. Gjennomsnittsalderen har jo vært veldig høy på både Hyundai og Opel, men nå har den gått drastisk ned. På Opel har det nesten vært 50 pluss, og på Hyundai har det vært enda verre; 68 år! Nå er den nede på 35, forteller den blide salgssjefen.
Opel har gått fra å ifølge Siv være et merke for damen med stokk og mannen med hatt, til å tenke nytt og innovativt med elbilen Opel Ampera. Først kom den ut som ladbar, nå kommer den som helelektrisk.
– Det gikk jo rett i taket! Alle skulle ha bilen, og vi klarte ikke å levere nok, smiler hun og avslører at Alleen Auto i forrige uke leverte to biler som ble bestilt høsten 2016.
Stor pågang
Elbil-boomen har ført til at mange bilmerker har begynt med køsystem, der man som kunde kan gå inn på nettet, reservere og «bygge» en bil. Køsystemet ble en suksess for Hyundai KONA electric, og bare i Lyngdal er det blitt bestilt et større antall av den innovative elbilen.
– KONA electric er en latmannsbil med mange morsomme funksjoner. Jeg ble kjempeoverraska over hvor mange som ville ha denne bilen i lille Lyngdal!
Elbilen har derimot en svært lang leveringstid. Bestiller du den i dag, så får du den kanskje i 2020. Men for den som ikke klarer å smøre seg med nok tålmodighet, finnes det heldigvis alternativer på elbil-fronten. Super-elbilen Hyundai Ionic har maks seks måneders leveringstid avhengig av fargevalg. Som oftest tar det kun fire måneder.
God rekkevidde
– Elbilen Hyundai Ionic ble kåret til årets bil i 2017. Det er en fantastisk flott bil! Den har god kjørekomfort, er gjerrig på kilometer per mil, og lader fort.
Ionic får du som ren elektrisk, ren hybrid og plug-in hybrid:
– En ren hybrid trenger du ikke gjøre noe med. Du fyller bare tanken med bensin, så tenker bilen selv når det er mest økonomisk å bruke strøm og bensin. En ren hybrid trenger du ikke å lade. En plug-in hybrid kan kjøre på strøm opp til 6,4 mil og resten på bensin - eller kombinert. En plug-in hybrid må du lade, og det tar cirka tre timer å lade den opp, forteller Jåtog-Hansen.
Hyundai er kjent for å ha gode og trygge garantiordninger, og tilbyr en garantitid på fem år med fri kjørelengde. Kjøper du en bruktbil kommer det selvsagt an på hvor gammel den er, men en elbil fra Hyundai sikrer deg en garanti på åtte år, og for KONA electric er det 200 000 kilometer som gjelder.
Hyundais salgssjef er godt innsatt i elbiler, og selger biler fra Mandal og helt opp til Moi. Hun slår gjerne et slag for elbilenes inntog på fremtidens bilveier, og mener at fordelene er mange. Hun utdyper:
– Rekkevidden er som regel stor for dagens elbiler, med et stort batteri på 64 kilowatt -oppgitt til 48 mil. Det er så reelt som du kan få det til å bli, og en elbil er virkelig noe for alle!
– En elbil er billig å forsikre, og du slipper unna med en veiavgift på kun 455 kroner. Det er billig service og du slipper bompenger, smiler hun.
Bak fasaden
Kostnadene holder du dessuten nede ved å kjøre så mye elektrisk som mulig. Det gjør det mulig å legge ut på en langtur uten å tenke. Mange tror derimot at en elbil er helt vedlikeholdsfri, men det stemmer ikke helt.
Bremseklossen på en elbil er mindre i bruk enn på en vanlig bil, og Jåtog-Hansen råder derfor elbil-eiere til å sjekke bremsene ekstra nøye når bilen er på service.
Alleen Auto i Lyngdal og Flekkefjord har verksted for absolutt alle, selv om mekanikerne er aller best på merkene Opel, Subaru og Hyundai. Jåtog-Hansen skryter masse av sine dyktige medarbeidere på bilverkstedet og hele staben for øvrig.
– De gjør jobben bak fasaden som kundene bare forventer seg at blir gjort, men fy søren for en jobb de gjør!
Oppfølging av eksisterende kunder er viktig hos Alleen Auto. Etter et bilkjøp og etter det har gått ett år, ringer de bileierne for å høre om alt er bra og om det noe de kan hjelpe til med.
– Vi vil så gjerne at du skal bli fornøyd. Og om du ikke er fornøyd, så vil vi gjerne vite det sånn at vi i hvert fall kan prøve å gjøre deg fornøyd, sier salgssjefen avslutningsvis.