Bilservice Personbiler AS, ble etablert allerede i 1937 i Sandefjord og ekspanderte med nye avdelinger etter hvert som årene gikk. Bilservice Larvik ble etablert i 1969, og anlegget her ble ferdigstilt i 1971.
– Vi har jo vært til stede her i Larvik i 52 år, og ett av merkene som har vært med oss hele veien er selvfølgelig Volvo, som det hele startet med. Og så har vi vært Renault-forhandler siden 1982, så de har vært med oss lenge, forteller salgs- og markedssjef Roger Bakke, men legger til at Renault nå er på vei ut av Bilservice her i Larvik.
Stort og bredt utvalg
Bilservice Larvik har vært Ford-forhandler siden 2006, og i 2018 fikk de i tillegg gleden av å bli Kia-forhandler. Den gang drev de noen få år i to anlegg, som de i dag har slått sammen til ett.
– Vi har gått fra å ha fire merker i to anlegg, til å ha fire merker i ett anlegg. Alle nyter godt av at vi har et større og bredere utvalg for alle, er Rogers oppfatning om sammenslåingen.
Daglig leder Kay-Ronny Gasmann, er enig i at sammenslåingen har vært utelukkende positiv for Bilservice Larvik:
– Vi er nå et bilsenter, som vi mener er naturlig å være i et distrikt som vårt, fastslår Kay-Ronny med et smil.
Selv om Korona-pandemien satte en liten demper på markeringer i forhold til lanseringer av nye, elektriske bilmodeller under fjoråret, har Ford Mustang Mach-e, vært et eventyr uten like. Den tøffe elbilen er godt likt av gamle Mustang-entusiaster så vel som den yngre garde, og imponerer stort med sin overlegne kjørekomfort og ypperlige fremkommelighet – for ikke å utelate det oppsiktsvekkende designet.
Mach-e imponerer
– Det er ikke ofte at når du parkerer en bil, så kommer folk og tar bilder! For når du parkerer den bilen her, med hesten i grillen, så bare stopper folk og sier: «wow, hva er dette for noe?» Den blir lagt merke til siden det er et unikt produkt, forteller Roger engasjert.
Det er ikke bare på utseendet som råtassen Mach-e imponerer. Den leverer nemlig en rekkevidde som er markedsledende, og det går nærmest sport blant Mustang-eierne i å få den til å kjøre lengst mulig.
– Det har vært en veldig positiv overraskelse for alle at Mustangens rekkevidde holder det den lover, og vel så det! Én av de første Mustangene, som vi leverte i sommer, har vi fått ut som taxibil i Larvik, og det har gått strålende bra. Alle ønsker seg inn i det grønne skiftet, og for vanlig næring og taxi blir nok dette noe de må ta stilling til, fastslår Roger.
– Jeg må bare berømme Ford og Ford Motor Norge for kvaliteten på bilen. For å levere en helt ny modell med ny teknologi i Ford-verdenen, med så høy kvalitet fra dag én – det er ganske bra, medgir Kay-Ronny.
Følger i samme fotspor
Det er ikke bare Ford som har gjort det stort innen elbil det siste året. Med bestselgeren XC40, har Volvo også fått en stor og velfortjent suksess på elbilmarkedet, og nå vil den nye C40 mest sannsynlig følge i samme fotspor. Demo- og visningsbiler er allerede på vei inn, og Bilservice Larvik melder om at salget av denne modellen har startet.
– Den er på mange måter veldig lik XC40, men så har den skråstilen bak; et litt tøffere design. Volvo lanserer også XC40 med forhjulstrekk, så da får du også en rimeligere elbil siden mange av de tidligere modellene bare har blitt lansert som firehjulstrekk, opplyser Roger.
En annen stor nyhet er Kias nye crossover; EV6, som allerede har passert 30 forhåndsordre bare her i Larvik!
– Det er en fantastisk designperle. Når du ser den i virkeligheten, er det en fantastisk flott bil! Linjene på den er utrolig bra, og Kia har overrasket oss veldig på kjørekomfort generelt. De første tilbakemeldingene etter prøvekjøring av nye KIA EV6, er helt fantastiske. Innovative funksjoner, kjørekomfort, god plass og lang rekkevidde, er blant de første de kommentarene fra kundene, sier Roger meget fornøyd.
– Det er god tilvekst av de bilene, og jeg tror bil-Norge og bilbransjen trengte elektriske biler fra disse merkene, fremholder Kay-Ronny.
Suksess med VPS
Bilservice Larvik har et stort fokus på god kundebehandling, og utviklet nylig Personlig servicetekniker-konseptet, med at to personlige serviceteknikere kontinuerlig jobber på kundens bil som et strategisk ledd i å redusere tiden på verkstedet, og for å fjerne barrierene mellom kunden og verkstedteknikeren.
– Vi har sett en positiv utvikling og vekst av både omdømme og positive kundeopplevelser, ikke minst fordi man opplever at man får utført det man ber om å få utført. Og det handler ikke bare om at teknikerne er blitt flinkere, men at informasjonen kommer dit den skal, avslutter Kay-Ronny med et smil.