Den blide og drevne Fredrikstadmannen Shahin Zanbili, har en lang bakgrunn fra detaljhandelen, og har jobbet med B2B- og B2C-salg i mange år. Han har i tillegg drevet flere andre suksessfulle selskap – blant annen innen eiendom og utleie, og har med andre ord salg i blodet. Shahin hadde derimot lenge lekt med tanken å starte på nytt med noe helt annet, og valget falt ikke helt tilfeldig på solskjerming.
– Jeg har alltid likt solskjerming, konstaterer Shahin med et smil. Det startet med at jeg bodde i en leilighet som var veldig varm, uten noe gjennomtrekk på sommeren, og overalt var det utsolgt for airconditionanlegg. Da jeg flyttet til en annen leilighet, sa utleieren at han hadde satt opp noen utvendige persienner som han mente skulle forandre livet mitt på sommeren. Selv syntes jeg de stålgreiene var helt grusomme, forteller Shahin videre og ler godt.
Spesialist på zip screens
Shahins søskenbarn som var byggingeniør, hadde akkurat skrevet en bachelor om solskjerming og energikrav i forhold til inneklima, og sammen utvekslet de ideer som lå til grunn for oppstarten av Stellar Solskjerming.
– Da tenkte jeg at hvis jeg ikke satset på dette nå, så kom jeg til å angre, sier Shahin, som startet bedriften høsten 2022, etter 3-4 år med nøye planlegging og konseptutvikling.
Før Stellar Solskjerming ble en realitet, solgte Shahin solskjerming til venner og bekjente som han importerte gjennom sitt andre selskap. Det har resultert i at Stellar Solskjerming bare noen måneder etter oppstarten har fått mange gode referanseprodukter og prosjekter.
Av produkter tilbyr Stellar Solskjerming flere typer solskjerming – både innvendig og utvendig. Hovedproduktet er derimot zip screens, som man har spesialisert seg ekstra godt på og som Shahin mener har mange fordeler.
– Vi kan også levere utvendige persienner og markiser, men fokuset vårt er primært zip screens. De ser best ut, er rimelige og vedlikeholdsfrie. Det er et enkelt og trygt produkt for oss å selge, konstaterer Shahin.
Behovsanalyse sikrer et riktig produkt
Shahin er vant med å besøke kunder der flere har vært på befaring og konstatert at plisségardiner vil hjelpe mot både lys- og varmeinnslipp. Når han forklarer hvorfor utvendig solskjerming som zip screens er et mye bedre valg, er det derimot mange som ombestemmer seg og heller velger zip screens.
– Så lenge man ikke stopper varmen på utsiden, er man like langt. Det er viktig å ta i betraktning hvor mye lys kommer som kommer inn, og hvor mye varmeinnslipp kunden har – det er jo det som er hele solskjermingen, understreker Shahin.
Zip screens kan monteres på fasaden eller integrert i husveggen om Stellar Solskjerming blir involvert ved et tidlig tidspunkt. De har også et hav av farger og velge mellom, og de kan både pulverlakkere og få materialet til å se ut som tre slik at det matcher husveggen.
– Tilvalgene er mange! Men det er viktig med en god dialog med kunden fra starten av, der vi avdekker flere behov enn bare «hvilken farge vil du ha?» Man må kjøre en ordentlig behovsanalyse; sette seg ned med kunden og få et innblikk i hvordan kunden bruker huset sitt og hvordan hverdagen deres ser ut. Da blir det lett for meg å kartlegge hvordan vi skal sette opp en løsning, understreker Shahin.
Solskjermingsproduktene til Stellar Solskjerming er CE-merket, og alle produktene egner seg like godt til næringsbygg og offentlige etater som til boligbygg. Shahin forklarer hvorfor:
– Boligbygg leveres kun med balansert ventilasjon, mens næringsbygg og offentlige etater leveres med kjøleanlegg. Dette fører til at man potensielt kan ha et stort energifottrykk. Offentlige etater og næringsbygg blir levert med kjøleanlegg som gir et energibehov ved sommertid, og energibehovet kan minimaliseres ved bruk av solskjerming, som forhindrer solinnslipp i bygget, opplyser han.
– Fredrikstad er «byen min»
Stellar Solskjerming har på kort tid blitt en lokalkjent aktør i Fredrikstad, med en svært engasjert og 100 prosent ærlig daglig leder i spissen.
– Her i Østfold elsker man det lokale, og man blir godt kjent med kunden. Skulle det være noe problem, så bor jeg bare 15 minutter opp i gata og det er bare å komme til meg, forsikrer Shahin med et smil.
Shahin er stolt av å være en lokal aktør, og gir gjerne igjen til byen han elsker gjennom å støtte lokalmiljøet når han får mulighet.
– Vi er veldig stolt av å være lokale, og vi ønsker å ta vårt eget marked. Fredrikstad er «byen min», og her skal vi være synlige, gjøre avtaler med lokale entreprenører, ha solskjerming for den vanlige mannen i gata, samtidig som vi skal gi igjen til det lokale miljøet i Fredrikstad, avslutter Shahin.