194009w2194009w1

Utfordrer Foodora med helt ny matleveringstjeneste

Ideen til den innovative matleveringstjenesten DineHome, ble satt til liv av gründersjelen Paal Gulliksen. Dette er den inspirerende historien om hvordan en fersk matleveringstjeneste skal ta Europa med storm.

DineHome er ideen som ble unnfanget av en gründertype,med en bred og allsidig bakgrunn, som ikke fant det han ville ha når han en dag skulle bestille mat. Gulliksen videreutviklet den innovative matleveringstjenesten med inspirasjon fra Foodora og andre matleveringstjenester.


– Foodora var noe jeg så opp til. De har et godt utvalg, men det var flere tjenester som jeg savnet, forteller gründeren.


En komplett matleveringsplattform

Han tenkte at hverdagen til folk flest ville blitt mye enklere om man kunne bestille rykende varm, fersk restaurantmat hjem – og at man i tillegg kunne få det levert og presentert med en servitør eller kokk. For å sette seg ordentlig inn i situasjonen, fant Gulliksen de fem største matleveringstjenestene i verden, og meldte seg deretter som sjåfør. Flere erfaringer rikere, ble kunnskapen benyttet til å skape den beste og mest komplette matleveringsplattformen på markedet. 


Grunntanken var enkel: Gjennom å laste ned en app og bekrefte posisjonen din, ville det være enkelt å bestille mat fra din foretrukne restaurant, og få maten levert på døra eller dit du ville. Alt, på under 45 minutter.


Nå kunne han gå ut med ideen sin, etter å ha gjort en grundig research på hvor skoen trykket.


– Til å begynne med hadde jeg et system som kan sammenlignes med en gammel, sliten Lada, istedenfor en moderne Rolls Royce som de andre har. Men jeg klarte å få det inn, humrer Gulliksen før han fortsetter:


– Hele poenget mitt var å vise hva restaurantene ønsket, hva de ville ha og hva det var manko på. 


Ut ifra denne informasjonen, lanserte han omsider «Ladaen». Og i januar i år, kom 1.0-versjonen. Nå var han en god del nærmere «Rolls Royce-plattformene» til de store aktørene. En ny versjon av DineHome slippes i september; DineHome 2.0, som i dag er som en blanding av Facebook og Instagram, med et unikt markedsføringssystem som gir restaurantene full kontroll over hvor salgene befinner seg geografisk. Hele systemet er transparent slik at kunden kan se sjåføren på Google maps, ringe til sjåføren som blir guidet til restauranten og som også selv kan ringe til restauranten. Sjåføren blir etterpå guidet til kunden via Google maps og kan også ringe til kunden. Hele tiden i bestillingsprosessen vil kunden få pushmeldinger om ”ståa” på deres matbestilling.


Kort og forutsigbar leveringstid
Med 150 ulike restauranter tilknyttet appen, med alt fra indiske, asiatiske, italienske retter og sushi, blir det enkelt for alle og enhver å finne noe man har lyst på.



– Alt du gjør er å registrere deg! GPS-posisjoneringen har jeg endret etter tilbakemeldinger fra kunder. Det nye som kommer nå med 2.0-versjonen er at du kan overstyre hvor du er, om du vil bestille til en annen adresse enn den du befinner deg på, forklarer han engasjert.


Etter at du har bestilt, regner appen ut hvor lang tid det tar. Og selvsagt blir du informert gjennom hele prosessen hvor maten din er i løypa, gjennom sporadiske pushmeldinger. 


– I Drammen ligger vi på 10-12 minutter leveringstid, og i Tønsberg ligger vi på litt under det. Sarpsborg og Fredrikstad er der vi er mest effektive; rundt 8-10 minutter, sier gründeren, og poengterer at målet er å holde leveransetiden inkludert matlagingstiden, på under 45 minutter. 


DineHome har egne sjåfører, og får splitter nye biler nå i september, avslører Gulliksen i løpet av intervjuet. Gjennom å opprettholde et åpent og transparent kommunikasjonssystem, blir alt forutsigbart, trygt og pålitelig.


Utviklet innovativ varmebag
For å levere et tilfredsstillende produkt som oppfyller alle hygieniske krav, har Gulliksen vært i kontakt med Mattilsynet og satt seg godt inn i gjeldende forskrifter for matsikkerhet i forhold til temperaturer. For at en restaurant skal få lov til å levere mat, må maten nemlig holde en varme på minimum 60 grader.


– Da gikk jeg i tenkeboksen, og utviklet en «Smartbag». Det er en bag med varmeelementer som gjør at sjåføren kan justere maten fra 30 til 80 grader, og det er det ingen andre som har! Videre har vi utviklet bokser som gjør at vi kan transportere iskrem i 30 minutter uten at isen smelter.


– De som har varmebager i dag har en steinplate undersom varmer opp maten, men kun til 50 grader. Men vi kan strengt tatt kjøre maten vår i våre bagger fra Oslo til Tromsø og levere 60 grader varm mat.


Avslutningsvis spør vi gründeren hvor DineHome er i 2020. Da trekker han umiddelbart på smilebåndet og svarer:


– Da er vi i Europa, med verden for våre føtter!, smiler Gulliksen, som står klar til å lansere DineHome i flere norske og Europeiske byer i umiddelbar fremtid.

Les mer...

2019-09-17 09.45

intime4

Alt i ett system: Timeregistrering og bemanningsplanlegging har aldri vært enklere

Artikkel UKG Pro Workforce Management hever standarden for timeregistrering og bemanningsplanlegging med et brukervennlig program for retail, lager, og industriproduksjon – formidlet av InTime Nordic AS fra Tønsberg.
byggventilasjon7

Nasjonal leverandør av rimelige ventilasjonsprodukter satser på proffmarkedet

Artikkel Byggventilasjon AS, er et Bergensfirma som spesialiserer seg på salg og installasjon av komplette ventilasjonsløsninger, blant annet balansert ventilasjon, gjennom nettbutikken Byggventilasjon.no. Nå har...

    Kontaktinformasjon

    hytte

    Utnytt din gamle hyttes potensiale

    Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

    hellofresh

    Hvordan skape mer hygge på kjøkkenet

    For mange er matlaging bare en av hverdagens plikter, en ndvendighet som nesten går på autopilot. Brødskiver smøres, poteter koker og oppvasken går, alt uten at du tar deg mye tid til å tenke over det. Kjøkkenet er gjerne ikke det første rommet du forbinder med hygge og kos, men vi mener det burde være det.

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    Arkiv