Daglig leder Robert Tostrup forteller til Bransjemagasinet at det har vært en lang prosess å komme dit de er i dag. Tostrup har selv stått utenfor arbeidslivet og vet hvor vanskelig det kan være å komme seg inn igjen.
– For fire år siden startet jeg og kona mi DiamondCare Norge, som det het den gangen. Hovedgrunnen til at vi startet firmaet var å kunne gi muligheter til mennesker som av ulike grunner står på utsiden av arbeidslivet. Det er hovedsakelig basert på mine egne erfaringer, for jeg var litt av en pøbel i gamle dager og har sittet inne, forteller Tostrup åpenhjertig og fortsetter:
– Det var ikke lett å få seg en jobb når man var litt kjent, og om man fikk en jobb så var det ofte en baktanke med det, sier Tostrup.
Gjennom å tilby bilpleiekurs til bilinteresserte ungdommer og voksne som står utenfor arbeidslivet, genererer det økt selvtillit og muligheter for å stå på egne bein etter endt kurstid. Flere som har deltatt har kommet seg ut i arbeidslivet – enten gjennom å bli ansatt i DiamondCare Coating eller andre steder.
I 2016 ble DiamondCare Norge nominert av Ferd til «årets sosiale entreprenør», men i samme tid ble de anbefalt å splitte opp selskapet etter et hint om at Ferd ønsket å fokusere på opplæring og ikke salg.
– Mange sosialentreprenører har fokus på å bidra, ta samfunnsansvar og gjøre noe. Det er ofte tett bygd opp mot at staten eller Nav bidrar til å finansiere det, og vi ville i oppbygningsfasen ikke være avhengig av så mange folk. Jeg jobbet med bilpleieprodukter som vi startet med for å finansiere driften og ha noe å leve av.
De splittet selskapet, og DiamondCare Norge gikk konkurs i fjor som en følge av oppsplittingen. Oppsplittingen skjedde på et altfor tidlig tidspunkt, ting gikk for sakte og førte til tapte inntekter for de sosiale entreprenørene.
– Salgsdelen drev vi videre, men vi hadde også visse forpliktelser i forhold til opplæringsdelen da vi fikk tilskudd fra Arbeids- og velferdsdirektoratet for å utvikle sertifiseringsprogram for bilpleiere og bilklarerere. Og det gjør vi fortsatt, men det hadde kostet oss så mye mindre om vi ikke hadde delt opp!
Grunntanken er å få ungdom ut i jobb. DiamondCare Coating som de heter i dag, har et samarbeid med over 200 bilforhandlere i Norge som selger keramisk lakkbeskyttelse fra DiamondCare Coating til sine kunder. Dermed fører dette til flere gode ting: Kunder som ikke har tid til å polere bilene sine kjøper produktet for å ta vare på bilene sine, og på den måten er de med på å bidra til at flere ungdommer og vanskeligstilte får en ny sjanse gjennom DiamondCare Coating.
– Det er en runddans. Jo mer vi selger, jo mer får vi lagt til rette for å få nye ungdommer ut i jobb, smiler Tostrup.