Halvor Sannes er riktignok pensjonist, men ytrer at han ikke gir seg med det første. Han etablerte HSX Maskinutvikling i 2003, etter en lang karriere i Bamble Mekaniske Industri.
– Da jeg startet HSX, var jeg ikke helt sikker på hva jeg ville drive med. Derfor ble det HS, som er initialene mine, og X. Ideen var å holde på med lettere mindre maskiner, og den har jeg på en måte holdt fast ved, forteller Halvor og smiler.
Det viktigste agenturet
Alt som HSX Maskinutvikling selger og produserer, kan stort sett løftes av én person. Halvor forklarer at hovedproduktet deres er de portable vinsjene fra fabrikken i Canada – som ulike bransjer nå har fått øynene opp for og lagt sin elsk på.
– Dette agenturet er det viktigste for oss, og det klarte jeg å få på plass i 2004-2005. Jeg har hatt gleden av å besøke fabrikken i Canada flere ganger, og vi er faktisk på tredjeplass over bedriftene som selger mest av deres produkter i verden, opplyser han.
Formålet med vinsjen, var først at den skulle brukes til å dra frem tømmer, båter og store dyr, men det ble isteden en storselger blant aktører i det profesjonelle markedet – deriblant entreprenører, elverk, telekommunikasjonsfirmaer, og fiskeoppdrettsnæringen. De kan levere vinsjer til omtrent alle typer behov!
– Akkurat nå holder vi på med et stort prosjekt for Statnett, som skal bygge opp store høyspentmaster. Her er det snakk om vinsjer som tilfredsstiller CE-krav og sertifisering for løfting. Vi er inne på veldig mange felt, og har et sted mellom 6000-7000 maskiner ute i Norge og Sverige.
Den tyngste maskinen veier rundt 35 kilo, men de selger mest av maskinene på rundt 10-15 kilo.
– Vi fikk som de første i verden, gleden av å introdusere verdens første batteridrevne vinsj som fabrikken utviklet etter at de så potensialet i forhold til miljø, støy og forurensing. De utviklet en vinsj som kan dra ett tonn, men som bare veier 9,5 kilo!
Batteridrevne verktøy for en bedre fremtid
De batteridrevne vinsjene, benytter seg av samme teknologi som den batteridrevne verktøyprodusenten Cramer, som har gressklippere, buskryddere, motorsager, hekksakser og en rekke andre batteridrevne redskaper i sitt sortiment.
– Dette er ting vi også selger, og vi representerer Honda og Cramer i regionen. Vi ser batteridrevne verktøy som en viktig fremtid, og ser at motorsagene har begynt å få fotfeste i privatmarkedet. Dette er ikke hobbyverktøy, og proffbrukerne kommer etter. Det største batteriet vi har, har 82 volt spenning og 6 ampere, og er det kraftigste bærbare batteriet til slike verktøy, forteller Halvor entusiastisk.
Han fremholder at batteridrevne verktøy, er en helt ny æra for byggebransjen og verkstedindustrien, som tidligere har måtte vasse i et virvar av skjøteledninger.
– Nå går flere og flere industrier over til batteridrevne verktøy, slik at de slipper det. Vi mener at vi har ett av de beste produktene på markedet, og vi er krye over at vi har agenturet på dette, smiler han stolt.
HSX Maskinutvikling har en rekke spennende produkter i sitt sortiment, deriblant oppbevaringsbokser- og kurver beregnet til transport.
– Vi importerer Heck-Packs kurver fra Tyskland, som er rettet mot jegere og annen transport – for eksempel entreprenører som ikke vil ha dieselkanna si inne i bilen. Så spant det litt videre da Tesla X-bilen kom, som ikke kunne ha takbokser. Da utviklet vi det som heter HS-Xbox.
Halvor tar det med et godt humør når han får spørsmål om det i det hele tatt går an å kalle et produkt for akkurat «X-box».
– Når du søker på HS Xbox på Google, så får du opp oss som et treff! Vi har fått et lite renommé som «X-box», sier han med en hjertelig latter.
Produktutvikling i høysetet
HSX Maskinutvikling har hatt en jevn og fin vekst i løpet av årene, og for Halvors del tror han mye kommer av at de alltid tar telefonen når det ringer, at de er leveringsdyktige og leverer kvalitetsprodukter.
– Jeg tar alltid telefonen uansett når det ringer, og det tror jeg har betydd veldig mye for folk, når de står i en vanskelig situasjon og det er kveld eller helg. Nøkkelen til suksess er tilgjengelighet, og jeg tror vi også for fremtiden må tenke at vi skal utvikle produktene våre. Man kan ikke stagnere og si at: nå har jeg funnet opp kruttet, så nå lar vi det bare være sånn. Produktutvikling stopper aldri, fastslår Halvor, som aldri slutter å tenke på hvordan et produkt kan gjøres bedre.