Den flytekniske lederen Oskar Schiøtz, hadde jobbet i Luftforsvaret som F16-tekniker i 25 år, da han i 2000 stod ved et veiskille i karrieren sin. Da skvadronen han jobbet i ble lagt ned og flyttet til Nord-Norge, fikk han valget om å bli med nordover – eller finne seg noe annet å gjøre. Valget falt på det siste.
– Flere av mine kollegaer hadde oljebehandlet bilene sine hos et firma i indre Østfold. Jeg hadde aldri hørt at man kunne bruke olje på biler for å hindre at de ruster, men kjørte opp dit for å behandle mine egne biler. Jeg ble veldig, veldig fornøyd, og hadde faktisk så stor tro på denne oljebehandlingen at jeg sluttet i Forsvaret og startet Vestfold Antirust i 2000, forklarer Oskar om oppstarten for 23 år siden.
På jakt etter bedre produkter
Vestfold Antirust spesialiserte seg til å begynne med på en oljebehandling basert på en mineralsk olje som hadde god effekt mot rust, men som ikke var særlig slitesterk og ofte måtte gjentas flere ganger for optimal effekt.
– I 2013 kom lanolinolje på markedet, som vi testet ut og begynte å bruke – og det var en helt annen verden! Det var et mye bedre produkt som var mer slitesterkt, og virket på samme måte som den mineralske oljen, forteller Oskar.
Lanolinolje var ikke bare mer slitesterkt, men det var også langt mer miljøvennlig enn den mineralske oljen som Vestfold Antirust hadde benyttet seg av i rundt 13 år.
– Dette er helt miljøvennlig siden det ikke inneholder hverken giftstoffer eller løsemidler, påpeker Oskar. Vi har bestandig vært på jakt etter bedre produkter, og trodde ikke at vi kom til å finne noe som var bedre enn dette - men nå har vi faktisk gått over til LanoPro, avslører han.
Billigere og bedre
LanoPro er utviklet og produsert i Norge for bruk til bil og de fleste typer kjøretøy. Produktet er basert på en renere lanolin enn det Vestfold Antirust brukte tidligere, og er uten tvil et mye bedre produkt. Den nøytrale og behagelige lukten av eple, har ifølge Oskar ført til en rekke positive tilbakemeldinger fra bilforhandlere og privatkunder – og antirustbehandlingen er ganske unik i sitt slag.
– Dette er en helt annen måte å gjøre det på enn tradisjonelle behandlinger der man først må «steame», sandblåse og fjerne rust på bilen før man behandler den, poengterer Oskar.
Prisene som blir oppgitt ved tradisjonelle antirustbehandlinger er dessuten ofte uten sandblåsing, noe som fort kan innebære en dyr sluttsum for kunden. Oskar forteller at lanolinolje kan sprøytes rett på rusten, slik at Vestfold Antirusts kunder får en billigere og langt bedre antirustbehandling enn behandling med løsemiddelbaserte midler.
– LanoPro kan man sprøyte rett på rusten – uten sandblåsing og andre fordyrende ledd! Vi bruker mye kortere tid, og det er én grunn til at vi er billigere enn andre. Vi bruker kraftig trykkluft til å rengjøre bilen med, ikke vann. Det er helt unødvendig. Hvis bilen er våt på grunn av regn eller snø tørkes den ved hjelp av meget kraftig tørkeutstyr, forteller Oskar videre.
Ekspanderte med tre avdelinger
Vestfold Antirust har faste avtaler med Tønsberg kommune, Horten kommune, Færder kommune og Larvik kommune, og har både næringskunder, private kunder og lokale bilforhandlere på kundelisten. I 2011 kunne Oskar ekspandere med Buskerud Antirust, og i 2015 startet han også Oslo Antirust. Alle avdelingene utfører antirustbehandling med LanoPro på de fleste typer kjøretøy, men det er bare Vestfold Antirust som kan løfte lastebiler. Ifølge Oskar er antirustbehandling aktuelt helt fra bilen er ny.
– Men kanskje største fordelen med LanoPro er at det aldri er for sent, og om det først har kommet rust er det fullt mulig å stoppe videreutviklingen av rust. Vårt inntrykk er at bilene er dårligere nå enn før, da man ofte sparer på grunningen og lakken i dag, så det er kjempeaktuelt med antirustbehandling, understreker han.
Med en høy kundetilfredshetsscore på 4,7 på Google, gode tilbakemeldinger fra faste kunder, og en stor pågang takket være jungeltelegrafen, flyttet Vestfold Antirust nylig inn i et nytt flott lokale på Ra i Borre, mellom Tønsberg og Horten og har økt kapasiteten betraktelig.
– Kapasiteten der vi var tidligere var for liten, og vi hadde problemer med å ta store kjøretøy. Men nå kan vi løfte lastebiler på 30 tonn og ta fem biler om gangen her i vårt skreddersydde bygg, avslutter Oskar Schiøtz.