Det har nærmest gått i ett for Porsche Center Asker og Bærum, siden de lanserte den etterlengtede Cross Turismo i starten av mars 2021. Til tross for leveringsutfordringer, og den store pågangen av Cross Turismo-lystne Porsche-entusiaster som gjerne ville sikre seg en elbil før den eventuelle momsinnføringen i 2022, står Porsche nå sterkere enn noensinne.
– Vi var jo midt i pandemien, noe som gjorde at det var leveringsutfordringer på mikrobrikker og på logistikk. Det var en trøblete situasjon i hele verden, men vi prøvde selvfølgelig å gjøre så godt vi kunne. Samtidig hang «momsspøkelset» over oss. Det var jo stor tro på at det kom en innføring av moms over et visst beløp på elbiler fra nyttår 2022. Det skjedde ikke, men det førte til at vi var veldig fokuserte på å levere biler før nyttår, forteller Ivar Brath Lien, daglig leder ved Porsche Center Asker og Bærum.
«Porscheopplevelsen»
Den plutselig store pågangen, gjorde at Porsche Centers avdeling i Asker og Bærum, ikke levde helt opp til sine egne høye forventninger, i forhold til å levere den berømte «Porscheopplevelsen» til hver eneste kunde.
– Heldigvis er det et bra produkt, så folk er jo fornøyde. Det eneste skåret i gleden er at vi måtte levere ut mange biler på veldig kort tid, og dermed fikk ikke hver og en den opplevelsen vi ønsker å gi, medgir Ivar.
Ironisk nok befinner Porsche Center Asker og Bærum seg nå i omtrent den samme situasjonen som de befant seg i før nyttår. Regjeringen har på nytt kunngjort at det sannsynligvis kommer moms på elbiler, fra 2023. Likevel har det dedikerte teamet ved Porsche Center et mye bedre utgangspunkt enn fjoråret, selv uten en rykende fersk Cross Turismo. Nå har de nemlig en langt større kontroll på situasjonen, noe som gjør at de klarer å gi «Porscheopplevelsen» til alle sine kunder.
En vaskeekte Porsche
Til tross for at Cross Turismo ikke er like fersk lenger, så selger den rålekre elektriske sportsbilen likevel svært godt i hele landet – ikke minst her i Asker og Bærum. Her er elbil-andelen høyere enn i resten av Norge.
– Cross Turismo er «spot on!» Den har alt! Den er skreddersydd etter norske forhold, og ser ut som en drøm. Firehjulstrekk, nivåjustering og god plass – alt er på plass. I Porsche sier man at det skal se ut som en Porsche, føles som en Porsche og kjøres som en Porsche, og det gjør den, gliser Ivar.
Selv om det er en kjent sak at en bil fra Porsche koster en del penger, er Cross Turismo likevel en langt rimeligere inngangsbillett enn Porsches tradisjonelle modeller. Ivar synes det er kjempegøy at den elektriske sportsbilen har banet vei for en helt ny kundegruppe. Sammen med en helt unik kundeopplevelse, har Cross Turismo derfor bidratt til at Porsche Center Asker og Bærum har gjort det bra omsetningsmessig.
– Gjengen som jobber her er sterkt medvirkende til suksessen. Hele mantraet vårt er at vi lever for å overlevere, og når du kommer til en Porscheforhandler har du ofte høyere forventninger enn det du har andre steder. Det er ikke alltid lett å levere på allerede høye forventninger, men det handler om engasjement, interesse for kunden og pasjon for produktet og merket. Vi sier at vi selger et produkt som ingen trenger, men som alle vil ha. Vi ønsker å selge en opplevelse – ikke bare en bil, understreker Ivar med et smil.
Har store ambisjoner
Selv om Porsche fortsatt lever godt på fjorårets nyhet, så stopper det ikke premiumbilmerket fra å ha store ambisjoner for fremtiden. I tiden fremover har Porsche satt seg et mål om å elektrifisere store deler av modellrepertoaret sitt, der modellen Macan trolig er først ut.
– Porsche vil være helt i spydspissen på utvikling og teknologi. De har en holdning om at elektrifisering ikke nødvendigvis er den endelige løsningen på verdensbasis. De jobber også med å utvikle syntetisk bensin, som er langt mer miljøvennlig enn tradisjonell bensin, kan Ivar røpe.
Porsche Center Asker og Bærum har også jobbet hardt for å fremheve sine brukte biler, og har lykkes med å få frem budskapet at Porsche rett og slett er en helt fantastisk bruktbil!
– For det første har man eiere som bryr seg om bilen sin og tar veldig godt vare på den. For det andre så har man et produkt som er knallsterkt og holdbart. Vi har et uttrykk som beskriver det veldig godt: «Det finnes ikke gamle Porscher, det finnes bare nye eiere», smiler Ivar avslutningsvis.