Asbest Kompetanse AS er et kompetanseselskap med fokus på kursrelatert, faglig innhold knyttet til asbest, med opplæring av fagfolk som skal håndtere og sanere asbest. Asbest Utstyr AS kompletterer Asbest Kompetanse, med utstyr og forbruksvarer til miljø- og asbestsanering.
Stort behov for asbestutstyr
Bak de to selskapene står proffselger, asbestekspert og styreleder James Harrison.
– Jeg startet Asbest Utstyr i 2015. Da kom jeg fra en annen bedrift som hadde lagt ned sine kontorer i Bergen, og som hadde flere kunder som drev med asbestsanering.
Hva inspirerte deg til å jobbe med asbest?
– For min del er det veldig familiært, røper James og smiler. Min far har vært i samme bransje fra lenge før jeg ble født, og min morfar var en utstyrsleverandør med verneutstyr, brannsikring og miljøsaneringsutstyr. Jeg så at det var et behov for asbestutstyr siden det var flere kunder som ringte og trengte utstyr, og jeg ønsket å være til hjelp.
James startet Asbest Utstyr sammen med en lokal entreprenør i Bergen. Da en kunde etterspurte opplæring av sine ansatte i hvordan de skulle bruke utstyret, utviklet James et eget asbestkurs som i 2020 ble skilt ut i et eget selskap; Asbest Kompetanse AS.
– I Asbest Kompetanse kunne vi rendyrke opplæring i forhold til asbestsanering, for det er det få som tilbyr. I tillegg så vi store sprik i kvaliteten på opplæringen man fikk rundtomkring, forteller James.
Har du møtt noen utfordringer etter at du startet i 2015?
– Ja, helt klart, medgir James med en latter. Asbest må fjernes riktig og forsvarlig, og gjerne så fort det oppdages, og jeg har lært meg at logistikken er viktig for å kunne være leveringsdyktige og bygge opp et varelager, samtidig som vi skal lagerføre og levere det nødvendige utstyret raskt.
Feil holdninger og manglende kunnskap i asbestbransjen
Dagens kunnskap i forhold til asbest har dessuten endret seg betraktelig, og er ikke som den var for 20 år siden. Ifølge James har det endret seg fra feil holdninger til manglende kunnskap. Asbest er én av verdens største folkehelserelaterte problemer, og ifølge James skyldes halvparten av alle yrkesrelaterte kreftsykdommer asbesteksponering.
– De aller fleste utdannede håndverksyrkesgruppene har vært eksponert for asbest i sitt arbeid. Så det er en stor utfordring, og det kommer til å fortsette å være et økende problem i samfunnet i lang tid fremover, uttrykker han.
Kan du forklare hva asbest er, og hvorfor det er så farlig?
– Asbest er en samlebetegnelse for en gruppe fibrøse mineraler. Asbest har blitt benyttet til en lang rekke bruksområder hovedsakelig på grunn av sin isolerende og brannhemmende evne. Tidligere ble det markedsført som et mirakelmineral som hadde unike egenskaper, men når støv fra asbestmineralet innåndes, er det dessverre kreftfremkallende.
Siden midten av 1800-tallet er det blitt benyttet ufattelig mange tonn asbest, som nå må håndteres på en forsvarlig måte. Derfor ble det naturlig for Asbest Utstyr å gå fra å levere noe utstyr i forhold til asbestsanering, til å bli en totalleverandør som har alt man trenger for å sanere asbest – i tillegg til service av åndedrettsvern og sertifisering av undertrykksmålere.
Med en rekke nye produkter i sortimentet som sikrer en støvfri sanering og fjerning av maling og belegg, er Asbest Utstyr best i klassen på trygge og miljøvennlige saneringsprodukter.
– En sanering av maling og andre typer belegg har ofte blitt sett på som svært utfordrende, med masse sliping og skraping. Men nå tilbyr vi produkter som oppløser materialene slik at man kan fjerne det helt støvfritt. Produktet kan benyttes på asbestholdig belegg, blybasert maling eller krom 6-holdige overflater, og det er en miljøvennlig og biologisk nedbrytbar vannbasert gelformel, som man påfører og skreller av etterpå, forteller James.
Leveringsdyktighet og høy kompetanse
Som utstyrsleverandør, blir Asbest Utstyr kontaktet av kunder når de enten skal gi anbud på en jobb eller har fått en saneringsjobb. Da bistår de både med valg av saneringsmetode, støvdempende tiltak i forhold til behov, materiale som skal håndteres og hvordan det skal håndteres. I tillegg guider Asbest Utstyr kunden i valg av korrekt verneutstyr.
– Det er pålagt å ha riktig antall nødvendige forbruksvarer på plass ved arbeidets oppstart, og kunden skal få rask levering – enten kunden befinner seg i Stavanger eller Karasjok, fastslår James.
Hva slags følelse ønsker du at kunden skal sitte igjen med etter leveringen?
– Vi er leveringsdyktige enten det er helg eller kveld. Det har vi mange kunder som setter stor pris på, og vi legger definitivt vekt på hyggelig og rask service. Vi leverer når vi sier vi skal, og når kunden lurer på noe skal de få et godt og raskt svar. Vi liker å være omgjengelige typer, rett og slett, poengterer James og smiler.
Asbest Kompetanse har uten tvil gode kunderelasjoner. Siden oppstarten har de opparbeidet seg en solid kundeportefølje med kunder som også benytter dem som rådgivere og kalkulatører når det kommer til utstyr, og som setter stor pris på den høye kunnskapen de besitter.
– Våre ansatte har den samme kompetansen som Arbeidstilsynet krever for å utføre dette arbeidet, men på mange måter overgår vi norske krav. Vi har kontinuerlig internopplæring, og i den nære fremtiden skal vi utvide vår spesialkompetanse med DOP-testing av undertrykksvifter, og masketetthetstesting av åndedrettsvern, forteller James avslutningsvis.