– Vennesla Transport er en ambisiøs aktør. Vi har alltid hatt fint og godt utstyr, og levert god service med norske sjåfører. En god tro norsk bedrift. Det har ligget i sjela hele veien - og bransjen er i kraftig utvikling, forteller Stian Vere engasjert.
Vennesla Transport er en nasjonal aktør som både er ambisiøs og innovativ. De legger vekt på å være en sikker transportpartner, og i en bransje som preges av punktlighet er det ekstra viktig med oppdaterte og moderne kommunikasjonssystemer.
Digitale løsninger gjør det enkelt
Vere har siden han ble daglig leder i Vennesla Transport AS for tre år siden, gått i bresjen for å utvikle og forbedre eksisterende logistikkløsninger, og nå i mai skal de lansere et helt nytt system som forenkler kommunikasjonen mellom sjåfører og kunder. Vere har med andre ord god grunn til å se lyst på fremtiden - i en transportbransje som er i stadig utvikling.
– Vi legger vekt på en tettere integrasjon med våre kunder, slik at mye av vår dialog med kunder skjer i form av såkalte EDI-filer som sendes digitalt. Da jeg begynte her var det fraktbrev i sidelomma på bilen, som kom inn på en faks. Og faksen er - som alle vet - en døende rase. Derfor måtte vi skape en helt annen type for kommunikasjon.
Vil digitalisere logistikkbransjen
Vere er utdannet økonom, og for noen år siden la han en lang karriere innen bank og økonomi på hylla. Den revolusjonerende digitale utviklingen som har skjedd i bankverdenen opp gjennom årene og som Vere har vært vitne til i en årrekke, har vist seg å være til stor nytte i jobben som daglig leder i Vennesla Transport. Nå bruker han sine kunnskaper og lange erfaring for å digitalisere og finne nye løsninger i logistikkbransjen.
– Vi har alltid vært opptatt av utstyr, god service og kvalitet, men vi ser også at det krever mer av oss. Kunder krever mer av oss. Og da jeg kom inn her, så jeg at vi måtte gjøre et lite jafs i forhold til å ta igjen litt av utviklingen som har vært, og jeg mener at bransjen fortsatt har mye å hente.
Via Vennesla Transports nettsider kan du selv bestille frakt og spore transporten fra avgang til oppdrag utført, og du kan faktisk kommunisere med sjåføren underveis! Oversiktlig, trygt og bekvemt for deg som kunde. De digitale logistikkverktøyene er et langt steg på vei mot firmaets mål om å kommunisere med kundene sine på en helt ny måte – både før, under og etter transportoppdrag.
Transportfirmaet har cirka 40 biler fra smått til stort i sin transportpark, og den typiske kunden er en industribedrift som leverer til grossistledd, og det går mye i alt byggrelatert innenfor byggindustrien. De kjører mest partigods, men påtar seg gjerne oppdrag innen godstransport, og for privatkunder tilbyr de tjenesten «just in time»: bestilling på nett og levering.
Vennesla Transport jobber mest mot industri, og der ser Vere at den digitaliserte utviklingen ikke har kommet like langt ennå.
– Vi må benytte de systemene som allerede finnes på en best mulig måte og skaffe oss et forsprang på markedet. Og det er vi på vei til å gjøre.
Mer gods på veiene
Som daglig leder jobber Vere dessuten hardt for å ivareta et godt arbeidsmiljø og en sunn arbeidskultur. For som han selv sier: «Et sunt arbeidsmiljø skaper en god opplevelse for kundene».
– Vi har et ansvar for å få fulle nok biler – både for at vi skal tjene penger, men også av miljøhensyn. Vi ønsker derfor å utnytte systemene. Noen av systemene er der, mens andre ikke er utviklet enda.
Det er mer gods på veiene nå i 2018. Den økende befolkningsveksten fører til at varene må frem, «just in time»-prinsippene blir stadig viktigere, og mye av varelagrene går fra grossistene og tilbake til bilen.
Med en fremtidsrettet daglig leder som vil henge med i tiden og ønsker å skape en bedre arbeidsplass med ordnede former for sine ansatte, har Vere en klar visjon.
– Jeg håper at vi i fremtiden fortsatt kan ha en transportordning som gagner det norske næringslivet.