Rett belysning er viktig – både med hensyn til trivsel og av praktiske grunner. Luxia er en totalleverandør som leverer belysning til næringsbygg og offentlige bygg, og har et bredt utvalg av innendørs- og utendørsbelysning som passer kundens formål.
– Vi har flest næringskunder, der hovedsegmentet er kontor, skole og industri. Vi har bare fem prosent privatkunder, så der er vi ikke så store, og vi er heller ikke på vei eller tunnel. Det vi driver med er det vi kan, og det skal vi være kjempegode på, understreker daglig leder Frode Auvi-Lyngar, som er tilbakeholden med å gå inn i segmenter de ikke har erfaring med.
Lang erfaring innen belysning
Kjerneområdet til Luxia strekker seg fra Tønsberg og opp til Lillestrøm, med to ansatte strategisk plassert i Oslo.
– Vi har kort avstand og kan hive oss rundt, og er det noe som haster kan vi kjøre ut varene samme dag! Vi skal alltid ha et lager som vi kan levere fra a til å innenfor «melk og brød»-varer. Det er vårt fokus; å være kjapp på labben med å levere, og lytte til kunden, fastslår Frode.
Frode var med på å starte Luxia i 2018, sammen med to kamerater. Alle tre hadde de en lang fartstid i belysningsbransjen og et felles ønske om å starte noe sammen.
– Vi begynte i det små med et lite lager og tre ansatte, og bygde opp firmaet stein for stein. Vi valgte å jobbe innenfor det samme segmentet som vi gjorde før; inn mot totalprosjekter og den biten, og leverer innendørs- og utendørsbelysning som en totalleverandør, forteller han.
Holocaustsenteret. Foto: Noah Spange Skog
I dag er Luxia en glad gjeng på åtte dedikerte ansatte, der strategien er at hver og en har sitt spesialområde i bedriften.
– Vi har gått fra tre til åtte ansatte på tre år, og fra å i stort sett ha fokus på salg og logistikk, til å begynne på prosjekt for halvannet år siden da vi ansatte en lysdesigner på prosjektering.
Kvalitet fremfor kvantitet
Line og Frode forteller at de ikke er opptatt av å ha flest mulig kunder. Fokuset ligger isteden på kvalitet kontra kvantitet.
– Vi har heller færre kunder, men de kundene vi har, skal ha en god kundeopplevelse. Ringer du oss så tar vi telefonen, og har vi lovet en dato, så skal vi holde den, understreker de to.
Som markedsansvarlig jobber Line med å presentere Luxia, deres løsninger og referanseprosjekter, gjennom dokumentasjon og bilder på hjemmesiden og i sosiale medier – for å skape en interesse og fremvise kompetansen.
Utleiemeglerens hovedkontor Josefinesgate. Bilde: Noah Spange Skog
– Vi i Luxia skal ha en rød tråd, løfte oss opp og vise – ikke bare produkter og prosjekt – men hjemmeside, sosiale medier og designplattform. Alt skal opp på et nivå som gjør at alle våre samarbeidspartnere synes det fungerer og ser bra ut, fremholder Frode.
– Én ting er teknikk og slikt, men for mannen i gata er tross alt utseende og løsning viktigere i forhold til visualisering, slik at kunden kan se for seg resultatet, legger Line til.
Kristiania Høyskole, Foto: Børre Eirik Helgerud
Frode røper at det nå er blitt et større fokus på belysning som et dekorativt element i de fleste bransjer, og mange ser ikke lengre belysning som bare funksjonelt.
– Det er spennende å ikke bare drive med standardbelysning, men å få utfordre seg selv med form og farge! Vi ser at folk er villige til å bruke mer penger på belysning, spesielt møterom, kontorer, kantiner, inngangsområder og fasadebelysning ute – det har blitt en trend, forteller Frode.
Nedre Storgt. 35, Drammen, Foto: Noah Spange Skog
Fokus på miljø
Belysningsbransjen er en bransje som er svært regulert når det gjelder miljø, og det er følgelig mange krav som skal være innfridd for en næringskunde. Der har Luxia alt på det tørre, og har posisjonert seg som en framoverlent miljøbevisst aktør i bransjen.
– Det vi har sørget for, er å få miljøfyrtårn sertifisert Luxia. Vi har også et medlemskap i Grønt Punkt i forhold til emballasje, og vi er medlem av Renas, som er Norges ledende på el-retur. Og så jobber vi med mange store, europeiske produsenter som i all hovedsak er ISO 14001-sertifiserte. Det er viktig for våre kunder at de vet at vi kan fremskaffe dokumentasjon på alt de trenger å vite rundt dette, fastslår Line.
Med en kraftig vekst og spennende fremtidsplaner, er Luxia klare for alt fremtiden har å by på innen belysning, med blikket godt rettet mot det som komme skal innen utvikling og nye belysningsløsninger.
– Vi skal være i forkant og være der det skjer! I 2022 stiller vi blant annet på Eliaden. Vi skal stå klare for det som kommer og ha det som fokus – ikke bare leve i nuet, avslutter Frode.