Da Det Norske Bransjemagasinet var på besøk hos Tjørves Tekniske AS, på Lista i Farsund kommune i 2014, het de Tjørves Elektriske. Men på seks år er det langt mer enn et navneskifte som har skjedd i bedriften.
Etter at Monica Kvasnes ble ansatt som daglig leder i 2017, så har bedriften vært igjennom digitalisering, nye datasystemer og nye rutiner for at bedriften skulle holde tritt med vår tids hyppige modernisering. Tjørves Tekniske er aktiv i sosiale medier, og deler blant annet glimt fra arbeidshverdagen på Snapchat, Facebook og Instagram.
– Det er viktig å henge med i tiden i forhold til det digitale. Det å kunne endre seg og ikke forbli som man alltid har vært, og tilpasse seg etter hva kundene etterspør. Det er viktig å se ting på en ny måte, smiler Monica.
Komplett tilbud med elektro og rør
Tjørves Tekniske er en veteran i bransjen. Olav Tjørve etablerte Tjørves Elektriske i 1950, og stafettpinnen gikk så videre til sønnen Tor Arne Tjørve i 1994 – den gang som en ren elektrisk bedrift. I dag driver Tjørves Tekniske både med elektro og rørleggertjenester.
– I 2017 startet vi en egen røravdeling for å gi kundene et komplett teknisk tilbud.
På røravdelingen er de tre medarbeidere, mens resten av de totalt 12 ansatte jobber på elektro. Den relativt nystartede røravdelingen har allerede fått en rammeavtale med kommunen, og Monicas forhåpning er at de kan ekspandere med flere ansatte på rør i tiden som kommer.
– Det er veldig fordelaktig å ha to avdelinger for å kunne ta større prosjekt, og kundene etterspør det å ha én å forholde seg til, forteller Monica.
Variert arbeidsdag
Monica betegner seg selv «som en potet», og har en allsidig bakgrunn fra lønn, regnskap og ordrebehandling. Hun er involvert i mange arbeidsområder i bedriften, og syns det er spennende at ingen dager er like. Selv om hun ikke hadde noen erfaring med rør og elektro før hun startet som daglig leder i Tjørves Tekniske, har hun velvillig satt seg inn i det faglige og tekniske.
Tjørves Tekniske har alltid hatt fokus på kursing, og dokumentasjon, og legger stor vekt på service og dyktighet i de to fagene.
– Det jeg vil si er vår beste kvalitet, er at vi har holdt på i så mange år. Vi har en vanvittig kompetanse på de fleste bygg i Farsund; vi kan mye om byggene, gir god service og har rask responstid. Vi har faktisk en egen vakttelefon, og stiller opp når som helst på døgnet!
Enorm kundebase
Nedslagsfeltet er hovedsakelig Farsund, men de har også hatt prosjekt i Egersund og har nå en hytte på Ljosland. De har like mange privatkunder som næringskunder, og pleier godt med de kundene de har.
– Det er lettere å beholde én god fast kunde enn å få en ny kunde - vi må holde på de vi har. Vi har en stor kundebase som kommer tilbake hele tiden, og det må jo være fordi de er fornøyde, sier Monica og smiler.
Eksempler på næringsprosjekt er ombygging av butikker, deriblant en Kiwi-butikk, og nybygg som Biltema i Egersund.
Pusser opp som bare det
– Nå holder vi på med Farsund barneskole. Det er et stort prosjekt med både rør og elektro. Ellers er det mye hus og hytter, sier hun.
For privatpersoner går det mye i montering av ladestasjoner, kraner, vvb og stikkontakter. Tidlig på vårparten merket de konsekvensene av korona-pandemien, men arbeidsmengden tok seg opp rundt sommertid.
– Folk pusser opp som bare det, og plutselig fikk vi veldig mye å gjøre!
I tiden fremover håper Monica på en fortsatt vekst. Tjørves Tekniske tar imot utplasseringselever og lærlinger som har en genuin interesse for faget.
– Ønsket vårt er å være den foretrukne leverandøren på elektro og rør i Farsund kommune. Samtidig er det viktig for oss å stadig utvikle oss og bli bedre, avslutter Monica.