Begravelsesbyrået består av daglig leder Roar Østvand og Toril M. Ekeli, og de har på fire år rukket å bygge seg opp et godt renommé i Asker- og Bærumsområdet.
Ekeli hadde vært i bransjen siden 2001 og Østvand kom ti år etter. De fant ut at et begravelsesbyrå egentlig var noe de kunne drive selv istedenfor å være ansatt et sted, og det har gitt begravelsesbyrået uante fordeler i bransjen. Et lite firma fører til et sterkere personlig forhold til kundene og ikke minst tettere oppfølging.
– Kunden blir fulgt opp på telefon og e-post, og kjenner seg trygg og godt ivaretatt. Sender du en e-post på kvelden, får du svar med en gang. Alt vi gjør sender vi korrektur på til familie slik at de er trygge på at alt blir riktig og som vi ble enige om. Vi sender korrektur på alt fra teksten på sløyfene til programmet og dødsannonser, forsikrer Ekeli.
– Ja, vi får gode tilbakemeldinger fra våre kunder, og det er det som driver oss. Vi ønsker at kunden skal få noe mer hos oss enn andre steder, legger Østvand til.
Viken Begravelsesbyrå legger sin stolthet i at de hjelper pårørende gjennom alt. Trenger kundene støtte fra Nav tar de seg av den biten og søker på vegne av familien. De får også skryt for hvordan de svarer i telefonen. – Vi skaper trygghet allerede gjennom første kontakt, sier Ekeli.
– Vi har valgt våre samarbeidspartnere med omhu, for da er vi trygge på at alt blir bra. Det vi også tenker veldig på er å få familien til å finne ut av hva de egentlig ønsker, slik at seremonien blir riktig for dem og at det blir et fint minne i ettertid, forteller Østvand.
Begravelsesbyrået tilbyr uten kostnad for sine kunder en minneside hvor folk kan skrive en hilsen og tenne et symbolsk lys. Her kan man bestille blomster til seremonien, eller gi donasjoner hvis det er aktuelt. Dødsannonsen vil også ligge her, samt informasjon med kart over hvor seremonien er.
På seremonidagen kommer Østvand og Ekeli tidlig til kirken eller kapellet for å forsikre seg om at alt er helt klart når familien kommer. Vi er også tilstede gjennom hele seremonien, og det har vi fått veldig positive tilbakemeldinger på, for det er det ikke alle begravelsesbyråene som gjør!
Som en ekstratjeneste tar de dessuten bilder av alle blomster – også der det kun er kort – slik at de pårørende faktisk kan se hvem de har fått blomstene av.
Kundene til Viken Begravelsesbyrå kan ringe døgnet rundt. Tar de ikke telefonen, ringer de raskt tilbake – uansett tidspunkt på døgnet.
– Det blir en livsstil det vi holder på med, sier Østvand med et ydmykt smil.