Vi befinner oss på Blåhuset kjøpesenter i Ulsteinvik. I enden av andre etasje er det en butikk som tydelig skiller seg ut i mengden av kjedebutikkene. Det er vanskelig å tenke seg at for bare et par år siden lå butikken Bizarre for seg selv, i et gammelt hus rett i nærheten av kjøpesenteret. Atmosfæren er kanskje en helt annen her på kjøpesenteret, men kjøpesenteratmosfæren kler likevel den spesielle klesbutikken godt.
Vi går inn i butikken og møtes av det store utvalget av moderne og unike dameplagg - og i samme øyeblikk får en blid og imøtekommende eier og daglig leder; Turid Hofseth, øye på oss.
Det er en flott butikk du har, med mye flotte dameklær - men ikke noe for karer?
– Handsåpe og duftlys selger jeg faktisk til karer, ler Hofseth.
– Og snart får jeg inn Missoni-håndklær! Det er vi utsolgt for nå, og det er noe guttene gjerne kjøper.
Den engasjerte butikkinnehaveren forteller videre at utvalget i butikken, er overraskende stort. Med nesten 30 ulike merker og i mange forskjellige stiler, kan enhver kvinne finne noe hun liker hos Bizarre.
– Vi har gode jeansmerker som Diesel, Lois, Rosner, Mos Mosh og pleanse Jeans. Både til den yngre garde og også skikkelige damebukser! Vi har et veldig godt utvalg i skjerf, og er faktisk kjent for å ha masse fine skjerf, forteller Hofseth.
Sko og støvletter, et lite utvalg av vesker, i tillegg til belter, smykker, ørepynt og armbånd, er andre eksempler på butikkens håndplukkede varesortiment.
– Vi har mange fine klesmerker. Jeg endrer på merkene innimellom, med et nytt merke som går inn og ut kanskje en gang i året. Det skal hele tiden være spennende ting å finne her. Man må være på hugget, smiler hun.
For å være oppdatert i det stadig endrende motebildet, reiser Hofseth jevnlig på messer både i utlandet og i Oslo. I Berlin og København danner hun seg et godt bilde av trendene som kommer, mens innkjøpene skjer i Oslo.
Bizarre har eksistert ganske lenge her i Ulsteinvik. Men hvordan startet dere?
– Jeg begynte faktisk som interiørbutikk med kunstgalleri i andre etasje, og så litt etter litt begynte jeg å ta inn bl.a. «one of a kind»-kjoler.
I takt med at klærne meldte sin ankomst i butikken, avtok utvalget av interiør gradvis. Hofseth ble nødt til å ta et avgjørende valg, og valgte å satse mindre på interiør.
– Klær solgte logisk nok mye raskere enn interiør, sier hun muntert.
– En god stund var det en miks med klær, sko og vesker i tillegg til interiør, men tiden strakk rett og slett ikke til. Å pakke opp og prise de ulike interiørartiklene, tok for mye tid og fokus i forhold til at kundens fokus lå på klær og accessoirer.
– Nå har jeg faktisk tatt inn litt interiør igjen, som såpe, vaskemiddel, puter og pledd. Men jeg skal ikke ha noe mer enn det.
Den engasjerte butikkeieren viser oss en fransk håndsåpe av merket Savon de Marseille. En såpe som selger godt og har sin faste plass i butikken. Hofseth er nemlig nøye med at produktene hun selger skal være skikkelige produkter av god kvalitet.
– Disse såpene ble brukt under Vietnamkrigen mot brannskader. Du kan pusse tennene og vaske håret med den, for den er så mild. Såpen er anbefalt av dermatologer for dem med hudproblemer, så det er et merke jeg gjerne vil holde på, forteller hun.
Mange handler mye på nettet i dag. Har du tenkt tanken på nettbutikk og sånne ting?
– Ja, det ligger i tiden. Jeg solgte varer på Nettbutikken Miinto i flere år, men det var lite lukrativt. Nå holder vi på å få utviklet vår egen nettbutikk – det er spennende !
Men fasong er viktig for voksne damer. Jeg pratet med en kunde om dette i går, faktisk. Hun forstod ikke poenget med å handle på nett, for man får ikke prøvd det. Det kan bli helt feil og ser kanskje ikke like bra ut på deg som du hadde tenkt. Det er fint å kunne prøve litt og få hjelp til å finne ut hva du vil ha - og det er vi flinke til her!
– De fleste av våre kunder vil ha hjelp. Ser de for eksempel etter en langarmet bluse, kan vi vise dem forskjellige stiler siden vi har så mange merker. Folk er kvalitetsbevisste og vil gjerne ha plaggene sine en stund. Da er det viktig at de sitter riktig og har god kvalitet, fastslår hun.
I en liten kommune med knapt 6000 innbyggere, har Hofseth dessuten den store fordelen å kjenne stilen og behovet til mange av kundene. Hun spøker om at hun nesten vet bedre enn kundene selv hva de har i klesskapet sitt.
– Det er veldig koselig og kjekt, og ganske ofte vet jeg hvilken stil de liker og hva de har fra før. Den toppen passer bra til den buksa du har, kan jeg si. Kunden svarer overraskende at: «ja, men den har jeg jo!» ler hun.
Hvordan trives du på et kjøpesenter, i forhold til at du tidligere var for deg selv i eget hus?
– Det er helt fint. Jeg som sa at jeg aldri skulle inn på et senter, avslører hun.
En tøff markise og pynt utenfor butikken, vekker litt oppsikt blant kjøpesenterets kunder og gjør at man får lyst til å titte inn. Kjøpesenteratmosfæren kler Bizarre godt, selv om Hofseth innrømmer at hun savner å ha døra åpen helt ut om sommeren.
– Det var jo et særpreg med et gammelt hus med to etasjer. Men her har jeg gjort det fint med tregulv og tøffe lamper, og funnet min egen stil.
– Jeg elsker jobben min, men det er tøft til tider. Da må jeg bare brette opp ermene - det er ikke noe annet å gjøre.