Salgsdirektør Niklas Sponheim ved Toyota Oslo, er glad for at vi nå går en lysere tid i møte etter noen utfordrende år for bilbransjen under koronapandemien i et nedstengt Norge. Men til tross for pandemien, har Toyota Oslo hatt et spennende år med et nybilsalg som slår alle rekorder.
– Vi har skrevet ekstremt mye kontrakter i år, og vi skal klare å bikke 2000 kontrakter dette halvåret. Det er 700 kontrakter mer enn normalt på et halvår, så det er veldig bra, konstaterer Niklas med et smil.
Konsekvensene av pandemien er derimot synlig i hele bilbransjen, i form av leveringsutfordringer for de fleste bilmerkene – til og med Toyota.
– Vi har vært veldig godt vant til å kunne levere rett fra du kommer inn og ser bilen. Det har bare vært å kjøpe bilen, få den registrert og kjøre ut døra samme dag. Men sånn er det ikke lenger, medgir Niklas.
Ideell for norske forhold
Toyota Oslo solgte kun hybrider frem til april, da Toyotas første elbil bZ4X, åpnet for kontraktskriving.
– Det har naturlig nok vært veldig mye fokus rundt den, og det er veldig morsomt, sier Niklas.
Den helelektriske SUVen bZ4X, dekker behovene til de fleste, og har slått an hos overraskende mange nye og yngre kundegrupper. Som en bonus er elbilen også ideell for norske forhold!
– X-faktoren når det gjelder elbiler, er jo hvordan de fungerer på vinteren. Og i forhold til vinterføre og fremkommelighet er den helt suveren – det er en fantastisk bil, skryter Niklas.
– Og så er den god nok på rekkevidde og mye annet, men fremkommeligheten mener vi er det vesentlige, og bZ4X kommer både som to- og firehjulstrekk, legger Toyotas salgssjef Jarle Bekken til.
Toyota Oslo hadde to velbesøkte visningsdager før bilen nylig ble lansert, og Jarle forteller at det nå er mange som er inne en tredje gang for å se på den.
Bygget på samme plattform
Mye nytt og spennende på elbilfronten ventes også fra Lexus med den spennende SUVen Lexus RZ, som kommer fra årsskiftet.
– Det er den første elbilen fra Lexus som er produsert på en helelektrisk plattform, for den vi har i dag er en hybrid som man har satt inn en elbilløsning i. RZ er en bil vi har store forventninger til, og selv om den er bygget på samme plattform som Toyota, er den likevel veldig forskjellig og skiller seg klart fra Toyota på design, forteller Kristian Norseth, salgssjef ved Lexus Oslo.
Lexus’ RZ-modell blir en god del større enn om man sammenligner den med Toyota bZ4X, og har blant annet større bagasjerom og et helt annet interiør.
Kristian kan røpe at det har kommet inn fryktelig mange reservasjoner på Lexus RZ, og selv om ux300e ble en slager under fjoråret er det modellen RZ som tar hjem trofeet for Lexus’ forhåndssalg i år.
– Jeg har aldri opplevd maken på noen modell noensinne, så det er veldig spennende, gliser Kristian.
Toyota Oslo og Lexus Oslo har med andre ord fått en stor suksess med sin varierte bilpark, og skal vi tro salgsdirektør Niklas, så er dette bare begynnelsen.
– Dette er bare starten fra konsernets side, og vi er spente på hva som kommer neste gang. Det viste jo sjefen for hele Toyota på en pressekonferanse i Japan, der han stod foran hele rangen av alle bilene som kommer, sier Niklas, som gleder seg til å se hva som venter rundt hjørnet.
Vinnere på kundeservice
På yrkesbilfronten hos Toyota Oslo, har den elektriske Proace og Proace City gjort det svært bra, og plugin-hybriden Rav4 er intet unntak.
– Rav4 har vært Norges mest solgte bil flere måneder på rad, og det er faktisk én av bilene som vi har best leveringssituasjon på nå, opplyser Niklas.
Kundeservice har alltid vært viktig både for Toyota Oslo og Lexus Oslo, og de har hele tiden fokus på hva de kan gjøre for å løfte kundeopplevelsen enda et hakk – ofte gjennom jevnlige kundeservicekurs for de ansatte. Og det store fokuset på kundeservice ser ut til å ha lønnet seg: For ellevte året har Lexus blitt kåret til det beste bilmerket på kundeservice – med Toyota som en god nummer to.
– Det er veldig stas, og i år er det ny rekord på autoindeksen! Vi har faktisk aldri fått så mange poeng før, avslutter en stolt Kristian.