Accept Servicepartner ble stiftet av Jon Holgeid i 1993, og fikk tidlig sitt første oppdrag fra kjøpesentermarkedet. I dag – 31 år senere – er Accept Servicepartner en betydelig leverandør av renholdstjenester og kantinedrift i hele Norge.
Drives av dyktige ansatte og målrettet vekst
– Siden 2005 har omsetningen vokst med over 200 prosent, og én av årsakene til det er at vi har blitt landsdekkende. Vi er faktisk den minste renholdsbedriften i landet som er landsdekkende. Det har vi klart på grunn av målrettet arbeid og dyktige medarbeidere, sier daglig leder Jon Holgeid og utdyper:
– Jeg hadde ikke klart dette alene, og jeg legger stor vekt på å ansette dyktige medarbeidere med ulike ferdigheter og erfaringer – noe jeg mener vi har lykkes veldig godt med, smiler han.
Accept Servicepartner teller i dag 80 ansatte. Inklusive franchisetakere har bedriften totalt 350 medarbeidere. Suksessen skyldes i stor grad dyktige medarbeidere og hvordan man lar de ansatte vokse i selskapet. Mange av de ansatte har hatt mulighet til å klatre i systemet, og få nye roller og oppgaver. Dette har gjort at de fleste ansatte har et stort ønske om å fortsette å jobbe i selskapet, og i tillegg beholder man kompetanse i bedriften over tid.
– Noe av det viktigste er den gode kulturen vi har i Accept. Vi har et godt arbeidsmiljø hvor det er lett å bli hørt, og vi opplever at folk trives sammen på jobb, uttrykker Jon.
Jon forteller at den landsdekkende renholds- og kantineaktøren kan vise til flere Gasellepriser for sine gode omsetningstall gjennom flere år, og de var til og med den første renholdsbedriften i Buskerud som oppnådde Miljøtårnsertifisering allerede i 2008. Nylig ble Miljøtårnsertifiseringen fornyet på grunn av reviderte miljøkrav.
Sørger for næringsrik mat i jobbkantina
I tillegg til faste renholdstjenester for bedriftskunder over hele landet, tilbyr Accept Servicepartner også kantinedrift gjennom satsningen Matlyst. Med et sterkt fokus på både miljø og helse har renholds- og kantinetjenestene blitt svært godt mottatt i markedet.
– Bransjen har til tider hatt et litt frynsete rykte, særlig på renhold, men mange av våre kunder gir oss tilbakemeldinger om at de føler seg godt ivaretatt – at vi setter en helt ny standard i lokalene deres med våre konsepter innen renhold og kantine. Når det gjelder renhold, velger vi kjemikalier som tar hensyn til innemiljøet og helsen til både våre ansatte og kundene, sier Jon.
– På kantinedrift er målet vårt å skille oss ut med sunn, godt sammensatt mat. Vi har egne dyktige kokker som lager maten fra bunnen av. Etter en grundig gjennomgang med kundene om deres behov, sørger vi for opplæring av kokkene på stedet, slik at de kan lage maten selv i sitt eget kjøkken. Sunn, balansert og næringsrik mat er avgjørende for at folk skal kunne prestere gjennom hele arbeidsdagen. Vi har derfor en ernæringsfysiolog som sørger for at maten vi serverer er både god og næringsrik, forklarer Jon.
En annen fordel med Accept Servicepartner sine tjenester er at kundene får en fast kontaktperson, noe som gir trygghet og kontinuitet – kvaliteter som ofte mangler hos de større konkurrentene.
– Kundene setter stor pris på at de kun trenger å forholde seg til regionlederen som har ansvaret hos dem. Dette skaper ofte lange og stabile kundeforhold, og mange anbefaler oss videre til andre, legger Jon til.
Accept Servicepartner trives godt i rollen som en liten, men landsdekkende aktør innen både renhold og kantinedrift. I det siste har man også opplevd stor suksess med sin egenutviklede Accept-skole, der man tilbyr opplæring til fremtidig renholds- og kantinepersonell.
Jon forklarer at fokuset nå ligger på å tiltrekke større kjedekunder, noe som har bidratt betydelig til selskapets vekst.
– Store kjeder er en viktig faktor for vår vekst, og vi jobber målrettet med dette. Vi har allerede inngått flere avtaler med kjeder, og vi ser svært positivt på utviklingen frem mot 2025, sier Jon.
Til slutt røper Jon hemmeligheten bak selskapets vekst gjennom 31 år:
– Hemmeligheten ligger i en kombinasjon av hardt og målrettet arbeid, samt en genuin glede over å møte på jobb hver dag. Vi har vært gjennom en utrolig spennende reise, og jeg vil rette en stor takk til våre dedikerte ansatte som hver dag gir sitt beste for å gjøre dette mulig, avslutter Jon.