Sulland Indre Østfold AS startet som Toyota Ramstad Bil i 1974, og var én av de første Toyotaforhandlerne i Norge. Det familieeide selskapet fortsatte helt frem til 2020 da Sulland Gruppen tok over eierskapet.
– Vi har to avdelinger; Toyota Askim og Toyota Mysen, med fullt verksted og salgsavdeling på begge plasser, og vi har vært en lokal forhandler helt siden starten. Vi åpnet her i Askim i 2002, og har vårt hovedkontor i Mysen, forteller salgssjef Stian Kolstad innledningsvis.
Størst og best
Sulland Indre Østfold er stolt eneforhandler av Toyota – et merke som virkelig har fått et solid fotfeste blant innbyggerne i indre Østfoldsdistriktet.
– Vi avslutter nå et veldig godt år! Vi har en rekordhøy ordrereserve, og har klart å selge det vi skal. I distriktet er vi den forhandleren som har levert flest biler så langt i år, og i tillegg til å være distriktets beste forhandler, er vi også desidert størst på varebil, fremholder Stian med et smil.
Toyotas grønne fokus på bærekraft og elektrisk drift, strekker seg flere tiår tilbake i tid. Det japanske bilmerket har lenge vært ansett som et bilmerke som tar bærekraft på alvor, og hadde fokus på hybrid lenge før andre bilmerker engang hadde rukket å tenke tanken!
– Jeg tror at Toyota har lykkes veldig fordi de tidlig hadde en tanke om at dette er riktig, og de har ikke kommet med hybridbiler bare fordi det ble populært. Det har vært en tanke helt siden 80-tallet da de startet med å utvikle hybridsystemet sitt. Det er så implementert i bilene og hos de ansatte. Vi har full tro på at det er et veldig godt alternativ for mange, konstaterer han.
Toyota er også synonymt med god kvalitet. En bil som får et langt og godt liv på veiene før den byttes ut, er på mange måter et bærekraftelement i seg selv.
– Kundene våre opplever veldig lite utfordringer. Et kjempegodt eksempel som beviser det, er taxinæringen. Før var alle taxibilene fra Mercedes, men nå har de gått over til Toyota, mye på grunn av at bilene holder lenge. Vi har taxier her inne som har gått 500-600 000 kilometer, og som fortsatt ikke har hatt noen utfordringer. Det er veldig spesielt, humrer Stian.
Eventyret fortsetter
Stian kan fortelle at selv om Yaris Cross med sitt splitter nye hybridsystem og et snittforbruk på 0,4, kom litt uheldig ut i forhold til leveringsutfordringer i kjølvannet av pandemien og krigen i Ukraina, så har Toyota Indre Østfold den siste tiden fått gleden av å overlevere flere biler til lykkelige Yaris Cross-eiere.
– Tilbakemeldingene har vært kjempepositive! Yaris Cross er en bil som er liten, men høyreist, og som gir en god plassfølelse. Vi ser at mange CHR-kunder og de som tidligere har kjørt en crossover-SUV, har gått over til Yaris Cross, og det skjønner vi veldig godt, fastslår Stian entusiastisk.
Cross-eventyret fortsetter nå i desember, med lansering av Corolla Cross. Den blir en slags mellomting mellom Yaris Cross og RAV4, og Stian mener at den treffer blink i markedet i forhold til sin størrelse og at det tross alt er en SUV vi snakker om!
– SUV er jo det de fleste vil ha akkurat nå. Siden Corolla Cross vil få det nye hybridsystemet, tror jeg at den vil selge godt fra seg hos dem som ikke vil ha en elektrisk bil helt enda, mener Stian.
Han poengterer videre at Toyota har modeller som passer alle, og fortsatt har flere dieselbiler i sin modellportefølje.
– Vi har også plugin-hybrid på RAV4, og det er et veldig godt alternativ for mange. Frem til nå har det etter min mening vært den beste bilen vi har hatt gjennom tidene. Kundene opplever det som en elbil til hverdags, og så kan man heller ta hyttekjøringa på hybrid, smiler Stian.
Startskuddet for Toyota
Ventetiden har vært lang for den som venter på Toyotas første helelektriske bil; bZ4X. Men den som venter på noe godt venter heldigvis ikke forgjeves. Den gromme familie-SUVen med et design som er inspirert av hammerhaien(!), er endelig rett rundt hjørnet.
– Det er mange forventninger knyttet til den, og bZ4X er en ny æra for Toyota! I Europa vil det bli krav på at alle personbiler skal være elektriske innen 2030, og dette er startskuddet for Toyota. Vi gleder oss veldig til å få den og få testet den, sier en tydelig forventningsfull salgssjef.
Toyota Indre Østfold har også mange godbiter fra Toyota på yrkesbilsiden, og har i år solgt svært mange elektriske varebiler som den revolusjonerende Proace City.
– Den har virkelig levert! Det er en bil vi aldri har hatt i vårt sortiment før, og det har vært kjempegøy å få den på plass, konstaterer Stian.
Det internasjonale forhandlerprogrammet til Toyota; Best Retailer in Town, er et obligatorisk program som alle forhandlere skal gjennom for å kunne yte best mulig service mot kundene i sitt respektive distrikt. Og hos Toyota Indre Østfold i Askim, er kundetilfredsheten høy.
– Toyota har en filosofi om at hver enkelt forhandler skal være best i sitt distrikt. Vi skal alltid være den beste forhandleren, og vi skal hele tiden strebe etter at kunden får den opplevelsen – og helst enda litt mer, avslutter Stian Kolstad.