– Vi investerte ganske tungt i 2017, og responsen har vært veldig god så langt. Den har vært over all forventning! Fremover regner jeg med at dekor vil bli en enda større del av virksomheten vår, for det er en billig måte å markedsføre seg på, spesielt innen bildekor. Dette er også noe vi selv ønsker, da vi vil være en fullservice-bedrift som kan levere det meste på kort tid.
André Lillegaard er daglig leder og andre generasjon som driver trykkeriet Forretningstrykk AS. I hovedsak er de et fullservice-trykkeri med produksjon i eget hus, og med en før-trykksavdeling med designere og typografer.
– Vindusdekor kan vi levere, både inn- og utvendig, samt frosting, skjerming for innsyn, dekorering av kontorlandskaper og utskjæring av dekorer. Vi gjør også en del ting i storformat, med printing av foto i store formater. Da kan man printe på stort sett alle materialer inntil fem centimeters høyde, deriblant på treverk, kork, glass, akryl, stein og fliser. Kundene her er en del private men også bedrifter som ønsker å dekorere kontorer, visingsbygg eller byggeplass-skilt, utdyper Lillegaard.
Han forteller at trenden i Norge er at det blir stadig færre trykkerier. Per i dag er det ikke mange trykkmaskiner igjen nord for Trondheim, og de som er igjen, er for det meste større enheter. I Bodø kjører de på både digital og offset, med offset-format helt opp til 70/100. De har kunder fra Finnmark til Trondheim, og produserer en del for andre trykkerier også.
– Forretningstrykk AS ble etablert i 1940, og er nå bedre rustet for fremtiden enn noen gang egentlig. Det er fordi vi har gått inn på et nytt felt med dekor, med vindusreklame, bildekor, solskjerming, storformat printing og frosting av ruter.
Med eget fresebord kan de også frese, skjære, sage og lage alle mulige esker og stanser. De kan figurskjære i aluminium, kompositt-plater, akryl og papir. Kundene her er aktører innen både reiseliv, uteliv og fiskeoppdrett.
– Jeg har noen drømmer og håp om at vi fortsatt kan drive en sunn og grei butikk - både med å tjene penger og at det skal være greit å være her både som kunde og ansatt. I tillegg er målet at vi skal fortsette å følge med på den teknologiske utviklingen og på nye trender. Med andre ord: tilpasse oss markedet.