grondalbilbutikken1grondalbilbutikken2 - Kopiagrondalbilbutikken3grondalbilbutikken4grondalbilbutikken5grondalbilbutikken6

Derfor er Mustang Mach-e helt overlegen!

– Bilen er så rå på spesifikasjon, pris, utstyr og kjøreegenskaper – alt stemmer, så vi må bare fastslå at den er en hit, forteller Anders Grøndal, salgssjef i Grøndal Bilbutikken.

Grøndal Bilbutikken har vært en institusjon i Drammen siden 1981. Den trivelige bilforretningen kunne i år feire 40 suksessfulle år – fortsatt med Stein Grøndal i spissen, som til tross for sine 69 år er i full jobb som daglig leder. I dag er Grøndal Bilbutikken forhandler for merkene Ford, Subaru og MG, men de startet med merkene Saab, Subaru og Autobianchi i 1981.  



– Vi har faktisk alltid hatt tre merker her! Vi kjøpte dette bygget av Subaru-importøren i 1984, bygget stort i 1991 og kjøpte nabotomter i 2000 - da ble det sånn som det er i dag. Saab forsvant i 2011, og så fikk vi Ford i 2016, forteller Stein.  


Fordentusiast 
Det ligger i kortene at sønnen Anders Grøndal en dag vil overta driften av den velrenommerte Drammensforankrede bilforretningen med 35 ansatte. Inntil videre er han å finne som salgssjef for merket Ford – en rolle som Fordentusiasten Anders trives godt i.  


Da Ford slapp det elektriske vidunderet Mustang Mach-e, var Anders minst like entusiastisk som kundene, for dette var en bil han ikke hadde sett maken til før. Anders fikk et første glimt av Fords elektriske Mustang på en messe, og visste om den i et helt (langt) år før den kom.  


– Bare det å ha sett den og vite at den bilen – som er klasseledende på det meste og har mye rekkevidde til en veldig overkommelig pris, skulle komme, gliser han.  



– Vi ser kunder som kommer innom her og sier: «fy søren, se på den bilen! Den må jo koste minst 1 million eller mer.» Når jeg sier at «nei, den begynner på 420 000», så tror de ikke at det er mulig, for den er jo altfor tøff til å begynne på 420 000 kr, humrer den muntre salgssjefen. 


Helt rå! 
For dem som gjerne vil prøvekjøre Mach-e, er man velkommen inn til Grøndal Bilbutikken for en prøvetur og visning av bilen som nærmest er for god til å være sann. 


– Bilen er så rå på spesifikasjon, pris, utstyr og kjøreegenskaper - alt stemmer, så vi må bare fastslå at den er en hit! Bilen leverer, og det er et morsomt produkt å jobbe med når du våkner om morgenen og vet at du skal jobbe med Mustang Mach-e, sier han og smiler.  


Anders fremholder at Ford også har flere sterke bilmodeller i sin modellpalett, deriblant plug in-hybridene Kuga og Explorer. Men det var sistnevnte som gjorde det best av de to, og Grøndal Bilbutikken solgte 15 Explorer på rappen, før de engang hadde kommet til butikken.  


– Explorer er en svær amerikaner med syv seter som dekker mange behov, og det er også mange som har behov for den bilen. Folk elsker den, og vi har stjålet kunder fra andre merker også, som sier at denne er helt premium, kan Anders fortelle. 



Men Anders er også imponert av Ford-modellen Kuga. Med en enda lengre rekkevidde enn Explorer, kjører den 63 kilometer på ren elektrisk, og holder forbruket lavt selv på langkjøring.  


– Men når Mustangen står ved siden av og det kommer kunder for å se på Kugaen, så er det veldig ofte de reiser herfra med en Mustang istedenfor! Mustangen er litt kannibal internt, medgir han humoristisk.  


Har Europas beste nyttekjøretøy 
Nyttekjøretøy har også vært en veldig viktig del for Ford, og ikke minst for Grøndal Bilbutikken. Da de fikk Ford i 2016-2017, var Ford nemlig litt på vei ned i Norge – og da gjorde nyttekjøretøyene fra Ford susen på salget.  


– Fords nyttekjøretøy var det vi levde på i den tunge perioden. Heldigvis har Ford Europas beste nyttekjøretøy som har vært bestselgere i mange år; Courier, Custom, Connect og ikke minst pickupen Ranger. 

 

Anders røper samtidig at Ford Transit snart kommer som elektrisk – et viktig og revolusjonerende bidrag som han har veldig stor tro på.  


– Den kommer til å bli vanvittig bra, så nå gjelder det bare å få nok biler, poengterer han og smiler.  


Men den mest solgte bilen i Drammen en periode var faktisk ikke en Ford, men en MG! Da den nye MG ZS kom, hadde Grøndal Bilbutikken budsjettert med 4-6 biler i måneden, men solgte isteden rundt 40.  



Og mens Subaru har vært tilbakeholdne med elektriske biler, kan Anders fortelle at Subaru nå slår på stortromma med sin første helelektriske bil Solterra, som blir leveringsklar sommeren 2022.   


– Subaru er kjente for å ikke være først ute med ting, men når de først kommer med noe, så er det bunnsolid! 


Anders forteller at de ansatte på Grøndal Bilbutikken er en gjeng som liker å ha det gøy på jobb. Selv er Anders aktiv i rally, og har startet et eget lag med de ansatte fra verkstedet for å fremme samhold og bidra til videreutvikling.   


– Gutta fra verkstedet lærer seg mye og vokser veldig på det. Vi har en veldig flink gjeng her som vi er veldig stolte av, avslutter Anders.  

Les mer...

2022-01-01 13.00

protech1

Raske og pålitelige leveranser av vibrasjonsmåling sikrer trygge byggeprosjekter

Artikkel ProTech Consult AS, trygger norske byggeprosjekter. De installerer vibrasjon -, og støymålere for bygg- og anleggsbransjen, utfører inspeksjon av nærliggende bygninger, og sikrer at all nødvendig dokumentasjon...
intime4

Alt i ett system: Timeregistrering og bemanningsplanlegging har aldri vært enklere

Artikkel UKG Pro Workforce Management hever standarden for timeregistrering og bemanningsplanlegging med et brukervennlig program for retail, lager, og industriproduksjon – formidlet av InTime Nordic AS fra Tønsberg.
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    Arkiv