Med verdiene kunnskap, tid og oppfølging som ledeord, får kundene en helt unik kjøpsopplevelse hos Skousen Hvitevarer gjennom det såkalte «Skousen-konseptet». Her på Slependen ligger Skousens flaggskip-butikk – som med butikksjef Julian Croff i spissen, lover kundene sine en ryddig butikk med en rolig atmosfære, der de ansatte faktisk har tid og interesse til å hjelpe kundene med det de måtte ønske.
– Vi har kunnskap, tid til kundene, mulighet til å følge opp kunder, og vi tar kunders ønsker på alvor. Vi matcher alltid laveste nettpris, så det skal aldri være dyrere å komme hit, fastslår Julian.
Ekspertise og kundefokus
Julian jobbet tidligere hos Skousen Mortensrud, og i januar 2019 fikk han tilbud om å ta over butikkdriften her på Slependen. Og i likhet med alle Skousen-butikkene, er det ekspertisen og kundefokuset som utmerker den personlige hvitevareforhandleren.
– Vi er lokale hvitevareeksperter og har mye mer tid til kundene. Vi har alle de hvitevarene som våre konkurrenter har, og mye mer! Vi satser bare på hvitevarer og småvarer, derfor har vi ekstremt gode kunnskaper innenfor hvert produkt, forteller Julian.
Butikkmedarbeiderne vet nemlig ofte alt om produktene de selger, ned til minste detalj, og kan velvillig fortelle om produsentens bakgrunnshistorie og produktets spesifikasjoner dersom en kunde spør.
– Det tror jeg kunden setter veldig stor pris på; at man ikke bare får et produkt i hånden og vær så god, smiler den serviceinnstilte butikksjefen.
Skiller seg ut
Den fantastiske servicen resulterer ofte i daglige takkemail fra kunder som takker for god service og oppfølging. Det synes Julian er veldig moro.
– Vi liker å kalle oss hvitevare-nerder, ler han med glimt i øyet.
Butikken har i forbindelse med Covid-19, merket en liten nedgang i folk som kommer for å kikke på varer, men omsetningsmessig ser 2020 mer eller mindre ut som andre år.
Skousen Hvitevarer Slependen, har noen proffkunder og har en ambisjon om å komme mer inn på entreprenørmarkedet i tiden fremover. Her hos Slependen ligger fokuset hovedsakelig på privatkunder. Hit er kundene alltid velkomne for en hyggelig kaffeprat.
– Vi skiller oss såpass mye ut når det kommer til kundebehandling, service og tid til kundene, at de kundene som kommer hit til oss, alltid kommer tilbake.
Slår konkurrentene på service
Julian forteller at konkurrentene Elkjøp og Power nærmest ligger vegg i vegg, og at det derfor er ekstra viktig for Skousen Hvitevarer å virkelig briljere på kundeservicebiten.
– De har mye av det samme som oss - til gode priser, og da er det umulig å vinne på pris. Det går på kundeservicebiten; å se kunden, høre på kunden og ta vare på kunden, fastslår han.
Mange har kanskje opplevd å stå i en eviglang kø med stressede ansatte som ikke strekker til. For ikke å snakke om den store utgiften det er forbundet med å kjøpe et nytt kjøleskap eller en vaskemaskin. En hyggelig prat med en kundebehandler som tar seg tid til å gå gjennom alt med kunden, er ikke noe man tar for gitt i dag – selv om det egentlig burde høre til vanlighetene.
– Det er ofte en stor beslutning for kunden å ta. Og det å måtte ta en kølapp for å få hjelp; det blir litt feil, mener Julian.
Og det er nettopp der Skousen Hvitevarer skiller seg ekstra ut. Ifølge Julian er det på kundebehandling de har styrke og erfaring nok til å slå sine konkurrenter på.
– Det viktigste er hva kunden føler når han kommer inn i butikken. Vi hører flere ganger at når de kommer inn hit, så er det så rolig og deilig her! Det er ikke det maset og tjaset med 50 ansatte som flyr rundt og ikke hjelper noen, avslutter Julian med et smil.