Til den vågale og fargerike, og til den nøytrale som ikke trives like godt med å skille seg ut. For fotballspilleren som må holde øye på ballen, og for sjakkspilleren som må se godt på nært hold. For den langsynte, den nærsynte og den svaksynte - og selvsagt både for studenten og den merkevarebevisste. Til kontorjobben, julebordfesten eller bryllupet.
Der vi alle har ulike behov, løser Synsam våre individuelle behov ned til de små detaljene, der hvor vi befinner oss i livet og hva som er viktig for oss i vår hverdag, utgjør en stor del av hva brillevalget faller på.
– Vi ønsker å gi alle en bedre hverdag, sier Synsam Norges administrerende direktør, Trond Andreas Gudbrandsen.
Synet vårt forandrer seg flere ganger i løpet av våre liv. Derfor er oppfølging i form av jevnlige synsundersøkelser så absolutt ingen luksus – det er rett og slett en forutsetning for god livskvalitet. Synsam benytter seg av en høyteknologisk 3D-måling av øynene - en ny teknologi som er hele fem ganger mer nøyaktig enn de gamle målemetodene. Synsundersøkelsen tar i underkant av 40 minutter. Dette er lengre enn bransjestandard for å se alle behov og muligheter, og avdekker både små og store synsfeil.
En økende kundegruppe
For barn tilbyr de en forenklet synsundersøkelse og samme gode skreddersømordning som de voksne. Det skal nemlig ikke være kjipt og ukult å skaffe seg briller, og det skal heller ikke være en ubehagelig affære å gå til optikeren.
– Barn er en litt vanskeligere gruppe. Barn vet ikke nødvendigvis om de ser dårlig, for de har ikke noe referanse på det. Jeg oppfordrer alle foreldre til å ta en synstest før skolestart, for det betyr så mye for barnets læring at de får med seg det som skjer på tavla, fastslår Gudbrandsen, som samtidig forsikrer at den yngre garde blir tatt godt vare på av Synsams dyktige medarbeidere.
– Det er trist om barn går gjennom store deler av sitt skoleliv med å se dårlig uten at det har blitt fanget opp, for det påvirker så mye også utenfor skolen, som spill, mestring og idrett.
Synsam Sports
Og nettopp idrett er blitt ett av Synsams store satsingsområder. Gjennom Synsam Sports får aktive og idrettsglade kunder mulighet til å lete seg frem blant det store sportsbrille-utvalget som du finner i alle Synsams butikker.
– Nordmenn er ekstremt glad i sport og opptatt av å yte før man nyter. Da er det viktig at man får oppleve sporten og kunne være i den, og der har vi tatt en posisjon som ikke noen av våre konkurrenter har gjort. Det er en optiker som først og fremst kan fortelle deg hvordan synsopplevelsen skal være i den sporten du bedriver, mer enn en 18-åring i en sportsforretning, sier Gudbrandsen.
I 2015 utviklet Synsam et helt nytt konsept. Etter en omstrukturering, ny logodesign, større sortiment, felles markedsføring på tvers av fire land og med gunstige betalingsløsninger for kundene, gav det Synsam et kraftig forsprang mot fremtidens brillevisjon.
– Vi dundrer av gårde med det vi tror på, og kjører på selv om vi bare er 80 prosent sikre på at det går. Hurtighet trumfer nøyaktighet i vår utvikling, smiler Gudbrandsen.
Endret konseptet
Synsam var faktisk den første aktøren på markedet til å lansere abonnementsløsninger på briller. Med Synsam Lifestyle kan du leie briller i stedet for å eie dem – en brilliant idé som verner om både lommeboka og miljøet.
– Vi har et bredt spekter av kunder, men vi er størst i Norge på de sterkeste merkevarene. Vi har verdens sterkeste designere og er størst i Norge på merker som Tom Ford, Gucci, Prada, Ray-Ban og alle andre kjente merkevarer, men vi har også introdusert noen egne merkevarer for å breie oss og ikke oppfattes som for dyre. Vi måtte ha et bredere tilbud for å tiltrekke oss flere kunder. Derfor endret vi konseptet, prispunktene og sortimentet gjennom å ha et bredere spekter. Vi skal fortsatt være den som har den beste glasskvaliteten av alle aktørene i bransjen, og det er veldig viktig for oss å fremstå som en kvalitetsleverandør, selv om vi har prispunkter som kanskje oppfattes som bredere enn det vi hadde før.
Verdensstjernene Helena Christensen og Kristofer Hivju, er nå om dagen sterkt forbundet med Synsam. De er nemlig en del av Synsams rebranding-kampanje i disse dager på TV og digitalt.
– Synsam har bestemt seg for å samarbeide med store verdensstjerner som supermodell Helena Christensen, Kristofer Hivju kjent fra Game of Thrones og det svenske bandet Icona Pop. De viser en personlig side av Synsam og snakker litt om menneskelig kvalitet; at briller kan være både personlig og moteriktig, forteller Ingrid Holm, ansvarlig for digital markedsføring.
– Vi velger sterke karakterer med sterke personligheter, som bruker sine briller til å bygge sin karakter tydelig. Det signaliserer til kundene at «jeg er meg, og jeg vil ikke være noen annen!» tillegger en tydelig engasjert Gudbrandsen.
Briller med skreddersøm
For ikke nok med at vi alle har en helt egen smak og en personlig stil, visste du at det kreves et trent øye for å se hvilken innfatning som passer akkurat deg?
– Vi mener at Synsam er gode når det kommer til å få brillene til å passe ditt utseende. Vi har topptrente medarbeidere i våre butikker som passer på at brilleformen kler dine ansiktstrekk, sier Gudbrandsen, som avslører at de bruker mye penger på skreddersømbiten.
– Vi tror på skreddersøm. På oppfølging i forkant, underveis og etterpå. Rett briller til rett person. To uker etter du har fått brillene dine, ringer noen til deg og spør deg om hvordan du trives med brillene dine, sier Gudbrandsen med et stort smil.