KB Auto AB, har en lang tradisjon i hjemlandet Sverige, hvor spesielt den eldre generasjonen kjenner bedriften best som Skrotkalle AB. Skrotkalle bedrev skrot- og demonteringsvirksomhet av personbiler og tunge kjøretøy fra 1950-tallet og hadde sin storhetstid på 70- og 80-tallet. Datterselskapet i Norge het Kalles Bil AS, og var på lik linje med Skrotkalle et relativt kjent firma lokalt.
Effektiviserende logistikk
I 2013 ble det svenske firmaet med det norske datterselskapet kjøpt opp av et estisk konsern, og i ettertid har det tilkommet flere selskaper i konsernet – blant annet et finsk søsterselskap.
– Morselskapet til KB Auto AB er KB Auto Eesti, i tillegg til datterselskapet KB Auto Norge og søsterselskapet KB Auto Finland. Alle KB Auto-firmaene driver med samme type virksomhet, og deler på mange tjenester blant annet med en grenseoverskridende logistikksamordning sentralt i organisasjonen, noe som gjør oss mer effektive, forklarer Erika Guldbrandsson.
Erika jobber med økonomi og administrasjon i KB Auto i Norge og Sverige, sammen med Petra Andersson. Sammen utgjør de to et godt team, som betjener begge land fra kontoret i Charlottenberg.
Hovedvirksomheten til KB Auto i Norge er handel og eksport av tunge kjøretøy over 3,5 tonn; busser, lastebiler, entreprenørmaskiner og skogsmaskiner.
– 95 prosent av alle objekt vi kjøper i Norge går til eksport. Vi tenker alltid på logistikken, for eksempel om vi kjøper en bil i Trondheim, så kan vi kjøre den direkte til havnen siden vi vet at den skal eksporteres ut av landet, utdyper Erika.
En stor del av de tunge kjøretøyene som KB Auto kjøper i Norge, går til morselskapet i Estland og derfra videre ut til Europa, Sør-Amerika, Midtøsten og Nord-Afrika.
Ønsker å vokse
Her i Charlottenberg har KB Auto store lokaler og en svært strategisk plassering rett ved grensen. I 2023 kjøpte det norske selskapet inn 430 kjøretøy, hvor 95 prosent ble eksportert til andre land. Per i dag leier man også en stor parkeringsplass på Magnor i Innlandet, og man ønsker på sikt å etablere en salgsparkering med faste medarbeidere for å øke salget innenlands.
– Det finnes absolutt et marked for det, og vi ser store muligheter til å vokse på innlandssalg både i Sverige og Norge, men vi har per i dag ikke nok bemanning, opplyser Erika.
KB Auto ønsker nemlig å videreutvikle sitt konsept, og leter aktivt etter en innkjøper, som også skal ta seg av salg av kjøretøy innenlands i Sverige og Norge. Deretter er neste steg å ansette en egen administrator i Norge. Ifølge Erika bør man være interessert i maskiner og ønske å skape gode kunderelasjoner for å kvalifisere til begge stillingene. Hun poengterer at selv om det akkurat nå er en ustabil bransje som er preget av svingninger og prisdifferanser i de ulike landene, så er KB Auto en trygg og sikker arbeidsplass.
– Vår styrke er at vi er en gruppe med selskaper som holder på med det samme, sier Erika og forklarer: I et så stort marked bremser ikke alle samtidig, og man kan spre risikoene: Når byggebransjen går trått i Norge, finnes det et overskudd av kranbiler som vi kan kjøpe opp og selge til andre land. Vi lever tross alt av eksport, fastslår hun.
Doblet omsetningen
KB Auto har lang erfaring med innkjøp av store partier – og den flate organisasjonen med totalt 65 ansatte, sitter på en tung kompetanse i forhold til hvilke kjøretøy som lønner seg best å kjøpe.
– Vi kjøper det meste av lastebiler, busser og entreprenørmaskiner, understreker Erika.
Selskapet har hatt en rivende utvikling de siste årene, med et årsregnskap for 2022 som var tidenes høyeste for det ambisjonsrike konsernet.
– Vi har vokst veldig mye, og veldig fort! Det er en utfordring å klare den veksten internt, organisatorisk og likviditetsmessig når man plutselig dobler omsetningen. Vår store fordel er at vi er et konsern der vi kan dele på mange ulike funksjoner, for eksempel utvikling av nødvendig datasystem, logistikk og lignende. Vi får også lov til å være med på å påvirke utviklingen i konsernet siden vi er nærme de Skandinaviske kundene, og derfor kan være delaktige i å utvikle behovene vi har her, avslutter Erika Guldbrandsson.