Daglig leder Hans J. Klausen, forteller innledningsvis at Autocenteret Fjeldstad har verdensrekord i antall solgte Geländewagen. 4 000 biler på 40 år, for å være eksakt. Med Geländewagen i fokus, har Autocenteret Fjeldstad en unik ekspertise som kommer kundene til gode.
Ble ringt ned
Historien om hvordan bilforhandleren spesialiserte seg på den tøffe og robuste bilen, fant sted på midten av 70-tallet. Da kjøpte Bjørn Egil Fjeldstad bensinstasjonen BP, og fikk med seg forretningspartneren gjennom mange år; Hans J. Klausen, på ideen om å knytte til seg veitjenesten NAF.
– Vi måtte kjøpe en bil for å ha til NAFs veitjeneste i Vestfold, så vi kjøpte inn én - og så ble det én til! Den første annonserte vi ut i Aftenposten, og folk ringte oss nesten ned, sier Hans entusiastisk.
Hans og Bjørn Egil, forstod raskt at Mercedes G-Wagen var «big business» blant nordmenn, og bestemte seg for å bli en stolt eneforhandler for bilen alle ville ha. Bilene ble kjøpt i Tyskland, og ble bragt til Norge av innleid arbeidskraft (ofte studenter). Bilen traff en uant nerve med sine unike fordeler.
– Geländewagen plasserte seg i et spesielt leie, fordi man kunne få registrert den som buss! Og da var det plutselig et marked; den var avgiftsfri, fri for årsavgift og billig å forsikre. Og ikke minst, så kunne den kjøre i kollektivfeltet. Det var jo salgsargumenter som var helt unike! Og den kostet ikke mer enn en Mercedes 190 - som hadde avgifter, forteller Bjørn Egil, som på midten av 80-tallet solgte rundt en bil om dagen.
Fortsatt like populær
Utvendig har G-Wagen knapt forandret seg, selv om det nå er blitt over 40 år siden den ble lansert. Noe som heller ikke har forandret seg, er bilens popularitet og evne til å fenge både ferske og erfarne sjåfører.
– Dem som er blitt oppfostra i baksetet, kommer hit og kjøper seg samme bil. Den typiske kjøperen, er en som vet hva han vil ha; det er folk som har en litt stor interesse for bil, utdyper Bjørn Egil.
– Det var som en kjent norsk artist sa: Geländewagen er ingen bil, det er en sykdom! Og blir du ramma av den sykdommen, så hjelper det ikke å kjøpe en annen bil – du må kjøpe Geländewagen, siterer Bjørn Egil, med et glimt i øyet.
De formidler også brukte G-Wagen-biler i god stand, og prøvde seg en stund også på renovering av eldre G-Wagen-modeller. Og i dag som for 40 år siden, selger G-Wagen fortsatt som varmt hvetebrød hos Autocenteret Fjeldstad.
– Vi har hatt et veldig bra år. Det har gått over all forventning. Folks interesse og tid for bil har vel økt, og mange har tjent bra i koronatiden og har midler til å handle bil, mener Hans.
Han håper at den positive trenden vil fortsette, og er glad for at Mercedes nå øker produksjonen av Geländewagen for å møte den enorme etterspørselen. Den store interessen for bilen gjør at ventetiden på ny bil kan være bortimot 2 år.
– Grunnen til at bilens etterspørsel har hatt en solid økning og vekst de siste par årene er den splitter nye modellen av G-klasse som kom i slutten av 2018. Med denne modellen kom en moderne bil proppfull av komfort og ny teknologi. Komforten i den nye G-klassen kan nå sammenlignes med å sitte i en S-klasse, samt at du har alt av kjøreegenskapene og fremkommeligheten den klassiske G-en alltid har hatt, kan Klausen fortelle.
Brabus-forhandler
Høsten 2018 ble Autocenteret Fjeldstad AS også Brabus-forhandler i Norge. Brabus er i dag det største internasjonale selskapet som driver med styling til Mercedes-modeller. Gutta i Holmestrand ble ringt opp av Brabus selv som ønsket å samarbeide.
– På den måten kan vi lage unike og eksklusive biler for våre kunder. Vi har kunder i hele Norge som kommer for å bygge sin Brabus her hos oss. Dette er et marked vi kommer til å fokusere mye på i tiden som kommer ettersom denne kundegruppen stadig får høyere forventninger – disse må vi jo selvsagt kunne imøtekomme, mener Fjeldstad.
Fra et grønt perspektiv velger de å se på det på en litt annen måte. Dette er biler som har lang holdbarhetstid og tåler tidens tann eksepsjonelt godt. De har hatt biler her som har gått flere ganger rundt jordkloden og som fortsatt holder seg godt.
– De fleste av 80-modellene er fortsatt på veien. På vårt verksted er vi blitt eksperter i å ivareta også de eldre bilene. På den måten kan vi tenke gjenbruk, kontra bruk og kast som vi dessverre ser mer og mer av i dette forbrukssamfunnet, sier Fjeldstad.
– Vi er stolte av å sette lille Holmestrand på verdenskartet, sier de to eierne av Autocenteret Fjeldstad.
– At jobben vi har gjort i 40 år legges merke til internasjonalt, er veldig moro og noe vi er veldig takknemlige for. Det ligger mye hard jobbing bak, ingenting kommer av seg selv, men så lenge man kan drive med noe man virkelig brenner og har stor interesse for, kommer den innsatsen av seg selv.
– Geländewagen er jo tross alt verdens beste bil. Dette er en bil som må oppleves ved prøving. Du vil bli meget overrasket. I segmentet med den nye G-en, har vi mange kresne kunder som har hatt mange av de mest eksklusive og dyreste bilene på markedet. Dette er den beste bilen de noensinne har hatt, avslutter Hans med stort smil og glimt i øyet.