Dagfinn Noddeland har sett og opplevd mye gjennom sine 42 år i Ford-forhandleren Arendal Auto, og i fjor fikk han til og med gleden av å oppleve gjenfødelsen av den klassiske sportsbilen Mustang.
– Jeg ble positivt overrasket over at de brukte Mustang-navnet, for det forplikter ganske mye. Det er et historisk ikon og et veldig sterkt merkenavn som folk flest har hatt lyst på – i alle fall de som har levd en stund. Det har tross alt vært verdens mest solgte sportsbil gjennom årene, og at det var en hest på bilen – det var spennende, smiler Dagfinn, daglig leder og medeier i Arendal Auto.
Den som venter på noe godt…
Her hos Arendal Auto, har de levd lenge og godt på varebiler de siste årene. For mens Fords konkurrenter har sluppet den ene elbilen etter den andre, har biler med elektrisk drivkraft, glimtet med sitt fravær fra Ford.
– Ford var litt senere ute med elektrifisering av biler. Noe av årsaken til det var at de ikke ville komme med en elbil før de hadde en fullverdig elbil som kunne brukes som familiebil, kjøre med lang rekkevidde og være en erstatning for en fossilbil, forteller Dagfinn.
Istedenfor å komme med en elbil som presterte under 30 mil, har Ford med Mach-E, sluppet en skikkelig plugg som tar deg lengre enn langt, med en rekkevidde på hele 61 mil! Ford ønsker jo å lage biler for folk flest, noe som har vært en sentral og viktig del av bilmerkets historie oppgjennom. De har derfor laget to prisvarianter av Mach-e, der den billigste med kortest rekkevidde starter på 422 000, og den dyreste firehjulstrekkeren som går aller lengst havner på 554 000.
Enkelt og økonomisk
– Mach-E var bilen som hadde lengst rekkevidde da den kom for ett år siden. Men så er det ikke nødvendig å lage det dyrere for folk enn nødvendig, så Ford laget en variant som starter på 42 mil; standard range og long range på tohjulstrekk eller firehjulstrekk. De har fire modeller med to pakker som du kan velge på alle sammen. Det er enkelt og økonomisk for folk, forklarer han engasjert.
Mach-E var faktisk egentlig tiltenkt det amerikanske markedet, men ble fort utvidet til Europa der «elbil-landet» Norge, var én av de største pådriverne.
– Vi er et land som er veldig klar for elektrifiserte biler. Godene du får for en elbil til rundt 500 000, er et element som gjør at Norge har fått ut så mange elbiler, hevder Dagfinn videre.
Fords første elektriske bil, har derfor blitt en døråpner for Ford, som nå har enda flere elektriske biler på tegnebrettet. Og timingen med «det grønne skiftet», kunne vel ikke vært mer fordelaktig for Fords del.
– Dette er bare starten! Elektrifiseringen går videre knallhardt – både på person- og varebil i fremtiden, og Ford bruker enorme beløp på å utvikle nye modeller, bekrefter Dagfinn.
Nyskapende teknologi
Bare her i byen, har Arendal Auto solgt utrolige 60 Mach-E, og de som får den aller først er de som forhåndsbestilte allerede i 2019. Tilbakemeldingene fra de som nå endelig har fått den, er utelukkende positive.
– Alle bare smiler og er veldig fornøyd med kjørekomforten, sier Dagfinn og smiler stort.
Mach-E er fylt til randen med smart og gjennomtenkt teknologi for den fremtidsrettede sjåføren. Samtidig som teknologien er basert på den nyeste teknologien, er systemet både brukervennlig og enkelt å håndtere for dem som ikke er så vant med den slags teknologi.
– Det er en unik teknologi i bilen som gjør at du kan starte bilen og batteriet ute, slik at den er varm, noe som er viktig på vinteren for at den skal lade ordentlig. Og på sommeren når det er varmt, kan du isteden kjøle ned kupeen, forteller Dagfinn, som mer enn gjerne bruker god tid på å lære bileierne hvordan alt det tekniske fungerer:
– Folk trenger ofte god hjelp til å få det til å fungere, for det er veldig forskjellig hvor gode folk er på det.
I tillegg til nye biler, har Arendal Auto også brukte biler, et mekanisk verksted og delelager – i tillegg til flere ansatte som har vært her i en mannsalder og kan alt om god kundebehandling.
– Vi er her for å hjelpe folk og løse ting. Folk er veldig fornøyde som kunder her, og syns det er hyggelig å komme hit. Her er det folkelige mennesker på gulvet, som er her for å selge bil og for å trives selv, og det tror jeg smitter over på kundene, fastslår Dagfinn med et varmt smil.