Grunnen til at jeg jobber med Beaphar er at jeg har stor tillit til kvaliteten på produktene, og det har vært veldig viktig for meg, sier administrerende direktør, Roar Haugen.
Beaphar Norge AS distribuerer hollandske Beaphar sine produkter. Siden 1942 har Beaphar spesialisert seg på legemidler og produkter til pleie for alle kjæledyr.
Haugen har selv drevet som grossist for Beaphar i 21 år.
– Jeg har hatt med meg Beaphar gjennom flere firmaer, og i august 2008 startet vi Beaphar Norge AS. Beaphar Norge ble fra januar 2017 heleid av Beaphar BV for å kunne møte fremtidig konkurranse i markedet.
Beaphar Norge AS distribuerer produkter til over 200 dyrebutikker av 250 landsomfattende.
Kunnskap gjennom forskning
Kvalitetsstempelet for sine produkter er essensielt for produsenten, som har testfasiliteter i Øst-Europa der alle produkter blir testet, i tillegg til laboratorier i Holland.
– Innholdet i produktene har endret seg en del over tid, vi vet mer i dag gjennom forskning hva de spesifikke dyrene trenger i sitt fôr og pleieprodukter, sier Haugen.
Han nevner at kaniner kan få større fiberinnhold og mindre proteiner, mens rotter kan få mindre proteininnhold enn hva de fikk før.
– Det at rotter ikke skal ha sukker er kjent fakta, men det er ikke dermed sagt at alle er opplyst om det, sier han.
Vel skolerte
Beaphar AS utvider seg nå videre gjennom nabolandene, og satser på å ha egne selgere i Sverige i løpet av 2018 og i Danmark i 2019, for å danne Beaphar Skandinavia.
Haugen forteller at selv om dyreproduktsalget på nett har økt de siste årene, er han ikke bekymret for dyrebutikkenes fremtid.
– Våre produkter er eksklusive for faghandelen, og kunden vil alltid ha behov for kompetent hjelp når det gjelder dyrene sine. De som jobber i dyrebutikker er vel skolerte og har spesifikk kunnskap om produkter som gjelder helse og velvære, sier han.
Han forteller at prisnivået på produktene til Beaphar har vært uendret de siste tre årene. Og kunden får høy kvalitet til en fornuftig pris da de er en produsent og varene de selger dermed ikke har vært igjennom et fordyrende mellomledd.
– Vi ønsker å øke antall produkt per butikk vi selger til, og ser lyst på fremtiden, sier Haugen.