Bilia Lillestrøm, har både hatt flere merker og flere lokasjoner før de endte opp her i Lillestrøm med hovedfokus på merket Volvo. Nå har de vært en ren Volvo-butikk en god stund, og med Volvos spennende modellrepertoar i tillegg til den gode mottakelsen av XC40 og XC60, kunne Bilia Lillestrøm skilte med et godt bilsalg selv under den usikre Koronapandemien.
– De som kontaktet oss, de måtte virkelig ha en bil og handlet jo. Vi fant løsninger som gjorde at vi fikk levert og gjort alt ferdig digitalt, og vi fant gode løsninger på å ivareta smittevern, så 2021 totalt sett ble et rekordår for oss, smiler plassjef Joakim Stølan.
Satser alt på el
Mot slutten av fjoråret fikk bilsalget dessuten en skikkelig boost når Volvo lanserte den etterlengtede C40.
– C40 har vært vår mest solgte modell så langt i 2022. Den har lengre rekkevidde enn XC40, samtidig som den har tilnærmet samme plass - i alle fall under hattehyllen. Den er ofte omtalt som samme bil som XC40, men jeg synes de har en del egenskaper som gjør at de skiller seg fra hverandre, mener han om modellene C40 og XC40.
Volvo som merke, har et gedigent fokus på innovativ teknologi og elektrifisering. I fjor la man diesel-bilene på hylla og satser i dag alt man har på plugin-hybrider og rene elektriske biler.
– Plugin-teknologien er et reelt behov, for elbil er ikke for alle. Vi har hatt et ganske bra salg på plugin-hybridene våre, og nå har vi oppgradert batteriteknologien slik at vi har en elektrisk rekkevidde fra 68 til 91 kilometer. Det betyr at en plugin-hybrid vil fungere som en helt ren elbil for mange i hverdagen, framholder Joakim.
Volvo er dessuten langt framme når det kommer til abonnementsløsninger, og henvender seg til stadig flere og helt nye kundegrupper med de ulike løsningene.
– Dette er absolutt et område hvor vi opplever en veldig vekst, og det handler om å gjøre det enkelt for folk, understreker Joakim.
Leie istedenfor å eie?
Kundene kan velge mellom et komplett bilabonnement som selges til en fast pris, der leie av bilen, forsikring, service, vedlikehold og dekkhotell inngår. Eller du kan velge å kjøpe Volvoen din online, med service, vedlikehold og forsikring.
Du kan også leie bilen med tre måneders oppsigelsestid, i det fleksible abonnementet Care By Volvo– en løsning som henvender seg til den yngre kundegruppen som ofte foretrekker å leie fremfor å eie.
– Du kan si opp bilen når som helst i perioden, eller endre modell til en større eller mindre bil. Man kan også velge å kjøre det som en fast tre års-avtale tilsvarende leasing, forteller plassjefen om den fleksible løsningen.
Fokuset på kundeservice er viktig både for Volvo sentralt og Bilia Lillestrøm. Da de innførte konseptet Personlig Tekniker samt VPS; Volvo Personlig Service, fjernet de et unødvendig ledd i kommunikasjonen, og gjorde servicebesøket mye enklere for sine kunder, som nå slipper å avsette flere dager eller timer til et servicebesøk.
– Det handler om tid, og målet er å spare kunden for tid. Én og samme tekniker skal levere ut bilen, ta betalt, fortelle hva han har gjort og følge deg opp etterpå. Dette har vi nå tatt ett steg videre ved å innføre VPS, hvor målsetningen er å gjøre de fleste servicejobber på under en time. Da kan kunden kjøre hit etter lunsj og vente her den korte tiden det tar. Vi har topp internett om du vil jobbe, og kundeområder med behagelige, hjemmekoselige fasiliteter for den timen vi tenker at kunden skal være her, forsikrer Joakim med et varmt smil.
Fleksible og fremtidsrettede konsepter
Avslutningsvis kan Joakim avsløre at Bilia Lillestrøm går en svært spennende fremtid i møte. I juli skal de nemlig slås sammen med Bilia Økern og Bilia Fornebu til et splitter nytt selskap som heter Volvo Cars Stor-Oslo, som skal være en enda mer fremtidsrettet Volvo-forhandler.
– Vi skal jobbe tettere mot importøren og være som et utstillingsvindu for nye konsepter, utdyper Joakim.
Han gleder seg til hva fremtiden har å by på med Volvos fremtidsrettede og fleksible konsepter rett rundt hjørnet.
– Det kommer flere nye konsepter som er designet for å gjøre hverdagen enklere for våre kunder. Der er det veldig mye spennende som kommer i fremtiden, røper han med et smil.