- Og så skulle vi utgjøre en forskjell i forhold til dagens leverandører innen belysning ved å yte god service og levere en høy faglig støtte til kundene. Samtidig som det selvfølgelig er produktet som er hovedfokuset, forklarer daglig leder Tam Nguyen.
Nguyen har en 19 år lang produksjonserfaring innenfor oljebransjen, og er i dag drift- og vedlikeholdsleder i Statoil. I tillegg har Nguyen med elektrikere på laget som har nærmere 20 års bransjeerfaring. Dette er gull verdt, da de vet hvor skoen trykker.
- Derfor har vi for eksempel endret på ting ved produktene som vi selv har irritert oss over. Vår produktsjef Sven Olav Sjeggestad har gjort noen små endringer på dimmere som er vanskelig å se, men som merkes når man monterer dem. I starten tok vi inn en del belysning som vi testet, justerte og tilpasset til TEK10 og andre norske forskrifter. I tillegg tilpasset vi produktene med montering slik at de kan monteres raskere og med minst mulig verktøy. Montørene i Norge er dyre, men det er de ikke i Kina. Derfor må vi tenke annerledes om produktene.
God kundebehandling
Nguyen forteller at i en tøff bransje med veldig mange om beinet er det enda viktigere å skille seg ut. For Q-Light AS begynner det helt fra det første møtet med en kunde. Dette har de også fått gode tilbakemeldinger på, at det ikke bare er tomt snakk, men en gjennomført tankegang og et fundament som gjennomsyrer alle ledd i bedriften.
- Det er viktig for oss å ha god kommunikasjon med kundene, og derfor går vi selv rundt til installatørene og snakker med dem. Vi har gode produkter som skal selges til konkurransedyktige priser. De skal være innovative, av høy kvalitet - og så skal de selvfølgelig være miljøvennlige og monteringsvennlige. Kunden skal sitte igjen med følelsen av at produktene er av god kvalitet og fint design, forteller Nguyen.
I den gode kundebehandlingen ligger det også en holdning om at uansett hva som skjer, så skal Nguyen og staben hans ordne opp. De har en positiv og engasjert innstilling til å løse problemer og til å finne gode løsninger sammen med kundene. Dette får de også skryt for.
- Fremtidsplanene våre er å beholde de kundene vi har, og samtidig jobbe for å få nye. Q-Light AS må nå ut til flere, og gjøre folk mer bevisste på produktene våre. Det gjelder å spre det glade budskapet, avslutter han.