Kennet Eliesens karriereretning etter videregående, gikk rett inn i familiebedriften Sandanger på Fiskehallen i Oslo høsten 2009. Han startet på gulvet – bokstavelig talt, med å vaske gulv. Der ble Kennet etter hvert lagersjef og logistikkansvarlig ved denne avdelingen.
– Som en ung mann på 30 år har jeg allerede en relativt lang erfaring i bransjen i forhold til alderen min, sier Kennet og smiler.
I 2015 bestemte Kennet seg for å starte for seg selv da han så at familiebedriften han jobbet i gikk dårligere og dårligere. Ved hjelp av en varebil med frys og seks års erfaring, var Kennet helt klar for å stå på egne bein, og startet Sjømatgrossisten AS. Den store fordelen var ifølge ham selv, at han kunne handle fiskeprodukter der «de store gutta» handler, hvor han i senere tid har nådd store innkjøpskvanta selv.
Opp- og nedturer
De fem årene Sjømatgrossisten har eksistert, har likevel vært preget av så vel oppturer som nedturer.
– Vi har vært preget av sterk konkurranse siden vi er så små, men vårt fortrinn er gode leverandører som er lojale mot oss. Det gir oss gode innkjøpspriser og bra varer av høy kvalitet. Det er veldig, veldig viktig når vi har så mye konkurranse! Vi er derfor også veldig trygge på å gi kvalitetsgarantier til alle kunder.
Vareutvalget har gjennom årene utviklet seg til en fyldig produktkatalog, sammensatt av produkter som Kennet av erfaring vet at kundene setter pris på. Kennet avslører at de startet det første året med 200 000 kroner i omsetning, før det skjøt fart og endte på overkant av fem millioner det tredje året, og siden den gang nesten tredoblet seg igjen. Sjømatgrossisten er i dag et stabilt selskap, med to heltidsansatte og innleide sjåfører.
Den største kundegruppen
Kundegruppene deres varierer, men fiskebiler troner nok høyest på bestillingslisten til Sjømatgrossisten.
– De som hovedsakelig handler mest av oss er fiskebiler som kjører rundt i Norge og leverer fisk på døra til private husholdninger. Der er vi blitt en slags hovedsentral på Østlandet. Her er det mellom 15 til 20 fiskebiler som henter varer hos oss, forteller Kennet.
Minimerer matsvinnet
Sjømatgrossisten har allerede fått inn en fot i kantine- og cafénæringen, og forhåpningen til Kennet er at de snart vil komme til å utmerke seg i restaurantnæringen. For selv om det er vanskelig å konkurrere med de store aktørene som leverer fersk fisk, har Kennet og Sjømatgrossisten et ess i ermet:
– Det vi ser er at flere tenker på matsvinn. Og det er et minimalt matsvinn med frossenfisk! Du slipper å bekymre deg for at du må kaste halvparten av det du har kjøpt, fastslår han og legger til:
– I tillegg er frossenfisk ofte veldig bra i forhold til mye fersk fisk. Noe av det vi har er sjøfryst og pakket om bord på båt, seks timer etter fangst – så det er jo veldig ferskt likevel!
Interessen for ferskfrossen-fisk, var så stor blant privatpersoner, at Sjømatgrossisten valgte å åpne et outlet-utsalg i fjor. Her kan man kjøpe store forpakninger med kvalitetsfisk, til en litt lavere pris enn på tradisjonelle matbutikker.
– Utsalgsbutikken ligger på Veitvet senter, og er faktisk den første «fiske-outleten» av sitt slag i Norge, sier Kennet, og legger til at han ønsker å åpne flere butikker hvis dette går bra.
– Likevel ser vi at når vi skal selge fisk til en lavere pris, så må vi ha enda flere kunder for å gå rundt.
Fra 120 til 300 tonn
Kennet er likevel optimistisk for fremtiden. Han har lagt forholdene godt til rette for videre vekst, ved å leie inn en fryselagerplass med dobbelt så stor kapasitet som dagens lager. Nå skal kapasiteten økes fra nåværende 120 tonn, til 300 tonn fisk i året.
– Vi har en ambisjon om å øke videre. Det er i gjennomsnitt cirka 800 til 850 personer som spiser fisken vår hver dag – og det er veldig gøy! Og vi håper at enda flere hiver seg på fisketrenden i ukedagene, fisk er jo veldig sunt og godt.
Kennet forteller at han selv spiser fisk to til tre ganger hver uke. Han legger til at det som er helt unikt i deres bransje, er nettsiden til Sjømatgrossisten. Han forteller at mange grossister fortsatt opererer uten slike moderne løsninger i bedriftsmarkedet, og gikk derfor i bresjen for å tilby kundene sine en innbydende, oversiktlig og fresh nettside, der man kan logge seg inn, sjekke priser og få full oversikt over tidligere bestillinger og gjeldende produkttilgang.
Sjømatgrossisten har tidligere levert fisk til både Trondheim og Kristiansand, og har derfor potensiale til å dekke et stort nedslagsfelt geografisk sett, hvis muligheten byr seg.
– Ja, vi er ikke bare på Østlandet, men vi må jo starte et sted, avslutter Kennet og smiler forsiktig.