Mspa.no ble etablert i 2013, og konseptet ble utformet av Hugo Reed som en motvekt til de forutinntatte meningene om at boblebad bare var forbeholdt de rike.
– Konseptet og nettbutikken Mspa.no startet for snart ti år siden i hagen min her på Kolbotn, hvor vi sitter i dag. På den tiden var det mange som trodde at spabad var forbeholdt de rike og alle som hadde 100 000 eller mer på banken, og da så jeg en mulighet til å skape det neste «trampoline-produktet» – for «alle familier» har jo en trampoline i hagen sin, smiler Hugo Reed, daglig leder, boblebadkonge og gründer av Mspa.no.
Medvirket i Sommerhytta
Hugo hadde et ønske om at boblebadet og spabadet skulle bli allemannseie, en gang for alle. For som han sier: – Det er jo akkurat det samme vannet i et boblebad til 10 000 kroner som et til 100 000! Slik at den gode opplevelsen man får av å ligge i varmt og godt boblende vann, er det samme.
Dersom han lyktes med ideen om å fremskaffe en serie med boblebad i god kvalitet og et fint design – til kun 10 000 kroner, så kunne jo alle nyte godene av et boblebad i hagen.
Men det skulle vise seg å bli en noe bratt start for det nystartede boblebadfirmaet.
– Det var nytt i Norge og ingen kjente til det. Alle hadde en formening om at et spabad skulle koste 100 000, så de tusen første boblebadene jeg kjøpte inn var det ingen som ville ha, røper Hugo.
Men boblebadkongen gav ikke opp med det første.
– Jeg husker godt da den første bestillingen kom, og så gikk det en måned til neste bestilling kom. Etter hvert gikk det en uke mellom hver gang, og da måtte større markedsføringsbudsjetter og kreative kampanjer inn. Vi satset tungt på å gjøre folk oppmerksomme på at dette produktet fantes, informasjon om helsefordelene og hverdagsluksusen, og at det var tilgjengelig for de, forteller Hugo.
Den harde jobbingen gav resultater i 2017, da han flyttet selskapet til et nytt lokale på Kolbotn, og ansatte ti lokale medarbeidere, og fikk sneket seg inn på Tv2, der spa- og boblebadene til Mspa ble profilert i programmet «Sommerhytta» under beste sendetid, i hele fem sesonger.
– I den første sesongen så vi at boblebad fikk et nasjonalt løft, og nordmenn fant ut at det var et produkt de ville prøve ut. I dag, fire år senere, har vi rundt 75 000 aktive kunder i Norge, og selger rundt 12 000 boblebad i året. Vi har også bygget opp et kundesenter, lager og en varebeholdning, og er i dag Norges største leverandør av spabad og boblebad, med en årlig brutto omsetning på ca 170 millioner kroner, kan Hugo stolt fortelle.
Boblebad til fantastiske priser
Mspa.no har oppblåsbare boblebad i alle prisklasser, fra 7 000 kroner opp til 19.000 kroner. I 2018 etablerte de sin egne norske merkevare; SPAXO, som er akrylbaserte massasjebad av høy kvalitet produsert i Europa – til helt fantastiske priser, ifølge Hugo.
– Europaproduserte spabad fra SPAXO ligger cirka 10 000-20 000 kroner under i pris, i forhold til alle direkte konkurrenter. Vi kan holde disse prisene, da vi selger ett stort volum og har et effektivt kundesenter og logistikkapparat.
– Den store masterplanen min var å gjøre spabad tilgjengelig for folk flest, og når man har lyktes med det sørger vi for at folk flest får en høy kvalitet til en bra pris, fastslår Hugo.
Hugo har en spesiell strategi når han besøker sine håndplukkede leverandører for å forhandle frem avtaler. Med 75 000 norske familier i kundeporteføljen er mange leverandører nemlig mer enn villige til å gi Mspa.no og SPAXO.no svært gunstige avtaler.
– Hos oss vil kundene få det beste innenfor hver kategori. Vi er i dag den største kunden hos alle våre leverandører, som naturligvis kommer kundene våre til gode fremholder han.
Utvider sortimentet kontinuerlig
– Vi utvider sortimentet hele tiden, for vi ønsker at våre kunder skal få tilgang på de aller beste produktene. Om våre kunder, for eksempel, har lyst på en lensepumpe for spabad, så gjør jeg research på det produktet, og reiser ned til fabrikken eller leverandøren for å forhandle frem den beste prisen på vegne av kundene våre, forklarer Hugo, som kan fortelle at Mspa.no også selger andre produkter som blant annet utedusjer og italienske pizzaovner.
Med et kundesenter som er tilgjengelig til kl. 22 på kvelden alle dager i uken, og med nøye utvalgte markedsledende produkter og underleverandører, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor internmålinger viser at 9 av 10 kunder opplever kundeopplevelsen som svært positiv. Det er jo ikke helt uten grunn at Mspa.no har blitt tildelt Gaselleprisen fire år på rad – og for boblebadkongen Hugo, stopper ikke eventyret her. Han har nå begynt å selge både i Sverige og Danmark, og etterhvert står resten av Europa for tur.
– I dag kan vi konkludere med at vi har blitt den «nye trampolina»! Vi har fem prosent av Norges familier som kunder, og vi opplever at veien til naboen er kort. Det smitter fort med gode opplevelser i Mspa boblebad, og vi ser at fra en bestilling tikker inn fra en adresse rundt om i Norge, går det ikke mange ukene før naboadressen bestiller. I dag er det våre egne fornøyde kunder som er våre beste selgere og ambassadører. Vårt mantra er: «Fornøyde kunder er det beste vi vet», og vi elsker badeglade nordmenn, avslutter Hugo med et stort smil.