Å drive en hårsalong i Oslo er ikke for pyser. Konkurransen er knallhard, og det finnes ikke rom for middelmådighet. Det er heldigvis ikke noe Sverre Arnheid Kristiansen Steig trenger å bekymre seg for. Han er veldig tydelig på spørsmålet om hva som må til for å hevde seg.
– Service, service og service. Sammen med kvalitet er det dét som gjør at kunden føler at du er guden deres, og at det ikke finnes noen andre som greier å gjøre det du gjør. Hvis du får kunden til å føle det, så har du gjort en god jobb, uavhengig av om du er superkreativ og lager de mest fancy frisyrene. For det handler ikke om det. I bunn og grunn handler det om å gjøre kunden fornøyd.
Farvel til frizz
Når det gjelder salg av produkter innen hår og styling, utgjør dette en god del av omsetningen til Saks Hair Industry.
– Mersalg, inkludert i form av behandlinger, står for 20-25 prosent av omsetningen, og det er der pengene ligger. Bare klipp og farge er bra, men ekstrabehandlinger som extensions eller keratinbehandlinger, har gjort at omsetningen har gått opp vesentlig. Samtidig har vi fylt opp tomrommene når vi har hatt lite å gjøre, for disse behandlingene tar lenger tid.
Steig forklarer at en keratinbehandling gjør at frizz og krøller i håret forsvinner, avhengig av hva slags type behandling man bruker. Det skader ikke håret, og resultatet varer i fra tre til fem måneder. Denne behandlingstypen er i tiden, for det er mange som sliter med frizzy hår. Og særlig kvinner mellom 18 og 50, som utgjør målgruppen deres for dette tilbudet. Salongen utfører også antipermanent- eller antistruktur-behandlinger.
Kommer langveisfra
Selv har han jobbet som frisør i 30 år, blant annet som en del av det kreative teamet til Alex Frisør. I 1997 åpnet han Alex Majorstua, som i 2005 endret navn til Saks Hair Industry. Etter å ha holdt til i de samme lokalene på Majorstuen i alle disse årene, flyttet salongen nylig inn i nye lokaler i Bogstadveien 47.
– Før vi flyttet sendte vi ut en SMS til alle våre kunder, og vi satt opp skilt i vinduet på den nye butikken halvannen måned før vi åpnet. I tillegg brukte vi selvfølgelig Facebook, for det er en vesentlig plattform for markedsføring for oss.
– Området vårt er primært Oslo vest, med Majorstuen og omegn, men vi har mange kunder fra over alt. Innen hair extensions og keratinbehandlinger, som vi markedsfører oss på, har vi kunder fra hele Norge. Det er nemlig ikke veldig mange som tilbyr disse type behandlingene, og da kommer mange kunder langveisfra. Ellers klipper vi også cirka 40 prosent gutter og menn, for det er viktig å ha et allsidig virke og gjøre forskjellige ting. sier han.
Kundene som sitter i frisørstolene hos Saks er i alle aldre, fra barn til pensjonister.
– Og så er det jo slik at jo eldre vi blir som frisører, jo eldre blir også våre kunder. Så hvis man har 70-80 prosent faste kunder, eller kanskje mer, blir også kundene eldre med deg. Derfor må man hele tiden ansette nye og yngre medarbeidere for å opprettholde det unge og spennende.
Nye 20 år med hår
Siden Steig startet opp for seg selv, har han fokusert på å bygge opp salongen og få den til å gå bra. Med nye lokaler midt på Valkyrien plass skal han og hans syv ansatte fortsette å videreutvikle seg.
– Fremtidsplanene er å bygge opp en god og solid bedrift, og få den til å rulle og gå på en ordentlig måte, slik at jeg ivaretar alle ansatte. På sikt vil jeg kanskje også utvide med flere salonger, men det må jeg se an med tiden. Det er ingen vits i å utvide før man får det man allerede har til å gå bra. Ellers må vi jobbe enda mer med Facebook-siden vår og bli mer aktive der, og vi er også på Instagram.
Det har vært en hektisk høst for Saks Hair Industry. 2. oktober åpnet de dørene til sine nye lokaler, og en snau måned senere, 1. november, kunne innehaveren feire at det var 20 år siden han startet for seg selv på Majorstuen. Og hvem vet, kanskje blir det nye 20 år med hår?