Et ildsted er en viktig del i hjemmet for mange nordmenn i vårt kalde klima. Men å gå til innkjøp av en ny peis, krever at man tar forbehold om alt fra pipas tilstand til hvilken peis som er best for akkurat ditt behov.
– Når du skal velge riktig ildsted, må du ikke bare tenke på varmedelen, men også pipa, da dette er motoren i ildstedet. Vi som jobber her, tar derfor en prat om dette tidlig i en kjøpsfase for å avdekke pipas tilstand, forteller Tarjei Skræi, daglig leder, hovedeier og gründer av Seljordvarme (Varmehandel AS).
Gikk en annen retning
Tarjei var sentral i etableringen av Seljord Varmeservice AS i 2007, og kan ett og annet om ildsteder og peisleverandører. I 2015 hadde de en full gjennomgang av bedriften, som den gang syslet med langt mer enn peis og ildsteder, og i fjor byttet bedriften dessuten navn til Varmehandel AS.
– Vi valgte å gå en annen retning, for vi startet som lokalt energisenter med både varmepumper, ovner og LPG/gasstasjon. De små tingene var greie til å begynne med, men så begynte de ulike delene å ta plass i hverandre, og noen ble klemt ut; blant annet varmepumpe-delen, forklarer Tarjei.
Varmepumpe-salget ble deretter skilt ut i et eget selskap, slik at Seljordvarme kunne fokusere utelukkende på ildsteder. LPG-stasjonen vi hadde, står i dag på Svinesund, selvsagt med nye eiere.
God merkekjennskap
Gjennom årene har Tarjei stiftet bekjentskap med flere gode peisleverandører, og Seljordvarme selger selvsagt kun de beste ildstedene fra de leverandørene som klarer å levere til deres spesifikasjoner.
– Om en leverandør satser på oss, så satser vi tilbake. Vi har ikke mange merker, men de vi har, har vi blitt gode på. Vi har god merkekjennskap og merkene våre har, har utfyllende egenskaper i markedet.
Tarjei trekker frem Westfire, som han jobbet som agent for, da Seljord Varmeservice ble stiftet. Han fikk leverandøren med på en unik nettsatsing, der Westfire har hatt en viktig rolle i Seljord Varmeservice’ velbesøkte nettbutikk: Seljordvarme.no.
– I fjor hadde vi en omsetningsøkning på 3,5 millioner, og det tror jeg kommer av at vi var tidlig forberedt på nettet. Nettsidene våre er bra besøkt, og der selger vi over hele Norge. Nettet henger sammen med butikken, og er på en måte blitt den nye katalogen, smiler Tarjei.
Fremhevende leverandører er Europas nest største peisfabrikk Romotop, og Danske Heta AS. Dette er solide peismerker som holder deres krevende kvalitetskrav og som Tarjei med sin lange erfaring kan gå god for.
Og selv om peis og ildsted nærmest har fått en ny renessanse under Korona-pandemien, fremholder Tarjei at leverandørene deres ikke har hatt noen større leveringsproblem til tross for den økte interessen.
– Vi har mye på lager, og det tror jeg kundene våre setter veldig pris på. Det er som vi sier i annonsene våre: ta med penger – og henger, sier han med glimten i øyet.
– Vi har en grunnleggende respekt for at kundene velger oss, for de kan velge så uendelig mange andre! Jeg er veldig ydmyk overfor at så mange velger akkurat oss, og det er et ansvar som vi må forvalte godt, fastslår Tarjei avslutningsvis.