Montaag finnes i Stavanger, San Fransisco i USA og i Oslo, hvor vi er på besøk i dag. Karoline Bommen er daglig leder i Montaag Oslo AS og er utdannet industridesigner. Hun har en imponerende portefølje og karriere, og jobber med industridesign, interiørarkitektur, lys- og fasadedesign i designstudioet.
Hannah Nordstrøm Berg er partner i Montaag Oslo, og startet Montaag Oslo sammen med Bommen. De kompletterer hverandre, og duoen tar gjerne jobber der de kan få fritt spillerom. Der utfordringene er mange og løsningene enda flere.
– Vi jobber blant annet mot eiendomsutviklere. Der har vi mange kunder som vi har jobbet for flere ganger på ulike prosjekter. Det er ofte store kontorbygg som skal ha inn nye leietakere, eller eldre bygg som skal moderniseres for å konkurrere med nye, moderne bygg. Da lager vi 3D-skisser og detaljerte planløsninger, og vi følger hele prosessen fra konsept til ferdigstillelse, forteller Bommen.
Jobber i detalj
De jobber også for Norpeis med å utvikle peiser og ovner. Da jobber de på en helt annen måte: i detalj med prototyper og produktutvikling, gjerne over flere år. De kortere oppdragene som går over et halvår er designoppdragene innen retail; der begrep som branding og identitetsbygging står sentralt og hjelper kafeer, restauranter, kjøpesentre, treningssentre og store varehus med å skille seg ut i mengden.
– Vi har også gjort design av fasader og inngangspartier i bybildet for å trekke folk inn i bygg og å skape interessante gatemiljøer i form av lyssetting. Vi jobber tett med branding og identitet i forhold til hvordan kjøpesentre, treningssentre og lignende kan differensiere seg på markedet, forteller Bommen om hvordan de jobber.
De jobber ikke med fokus på kun det visuelle, og er på ingen måte stylister. Montaag Oslo går i dybden på hvordan funksjonalitet og brukervennlighet kan fusjoneres på best mulig måte, og de forteller at de skaper rom der mennesker kan interagere med hverandre, utvikles og trives.
– Trivsel går på både det visuelle og det funksjonelle. Og vi må tenke på sluttbrukerne, men også ta hensyn til våre kunder som ønsker gode, men samtidig kostnadseffektive løsninger, sier Berg og Bommen.
– Det kan være et stort konkurransefortrinn å leie inn designere. Om du ser på en rekke butikker er det ofte veldig generalisert og homogent, og da kan det være en fordel å få hjelp til å skape en helhetlig og lett gjenkjennbar butikk. Det gjelder også å utnytte plass, øke synlighet av varer og å få ned kostnader rundt bygging, sier Berg.
Med inspirasjon fra USA
Perfeksjonen og pasjonen skinner gjennom i alt de gjør. De har lært seg ett og annet fra oppholdet i USA – ikke minst det å være uredde og tørre å tenke nytt. I USA fikk de jobber for mange og veldig forskjellige kunder, men her i Norge setter mange spørsmål ved at de enten er for små eller for store; et problem de aldri opplevde i USA.
– Vi startet jo i USA for fem år siden, og da vi kom til Oslo for tre år siden var det ingen som hadde hørt om oss. Det å gå inn til store eiendomsutviklere for å overbevise dem om at de skal satse på to nye og ferske i stedet for firmaet de har brukt i ti år og er fornøyd med – det var veldig utfordrende, forteller Bommen.
Bommen og Berg er godt innsatt i tekniske løsninger og materialkunnskap. De tegner alt i 3D, noe som gjør det lettere for kunden å forestille seg det ferdige resultatet, samtidig som de gjør alt av byggtekniske tegninger i 2D.
Hva er mest spennende å jobbe med, synes dere?
– Det beste med vår jobb er variasjonen. Vi jobber sjelden med like prosjekter, det er alltid nye utfordringer og det er veldig gøy.
Montaag Oslo har en imponerende portefølje som blant annet inkluderer det sylskarpe designet av BIT i Akersgata og på OSL, en nytenkende fasade og inngang til Torggata 8 i Skien, prostataklinikken Colosseum Mann, Ibsenutstilling i Skien og Evo Fitness 2.0.
– Hovedsaken med vår jobb er egentlig problemløsningen. Man starter ofte møtet med «dette er problemet.» Og vi løser problemstillinger som «vi sliter med omsetningen» og «hvordan skal vi få folk til å komme inn hit?».
Hva vil dere si til bedrifter som ønsker å gjøre endringer?
– Gjør det, oppfordrer Berg og begge ler.
– Ansett flinke folk, la folk få gjøre research og la dem få frie tøyler til å komme opp med gode ideer. Vær åpne for forandringer, og ikke tenk at det kommer til å bli dyrt, se det heller som en investering. Det er dyrere å ha et bygg som bare står der. Bruk penger for å tjene penger!