Daglig leder Tormod Dalsveen og salgssjef Hans Petter Ask i Autoco Bærum, har en tydelig pasjon for Citroën. Begge har jobbet lenge med bilmerket og begynte her i Autoco Bærum i henholdsvis 2000 og 2002.
– Autoco Bærum ble startet tidlig på 80-tallet. Det har alltid vært en ren Citroën-butikk; én av de store i Norge, forteller de to innledningsvis.
Suksess siden 1999
Autoco Bærum som folk kjenner dem i dag, ble derimot opprettet i 1999. Forhandleren startet med blanke ark, med en annerledes eierstruktur og et mål om å involvere de ansatte på en helt annen måte.
– Og slik har det fortsatt. Det er morsomt at vi har drevet siden 1999 – og har tjent penger hvert eneste år, smiler en tydelig stolt Tormod.
I koronaåret 2020, satt Citroën-forhandleren i Bærum plutselig med et ess i ermet. Hans Petter og Tormod innrømmer at de iblant ender opp med litt for mange leiebiler i forhold til etterspørselen. Men i fjor kunne det ikke passet bedre!
– Vi har jo et relativt stort antall utleiebiler, selv om det selvsagt innebærer en viss risiko. Per i dag har vi 201 leveringer for i år, forklarer Hans Petter.
– Men fordi det var så stor etterspørsel etter bruktbiler i fjor, og leiebilselskapene hadde et tøft år, da tok vi inn noen biler for tidlig, og det gjorde plutselig at fjoråret ble bra, smiler han.
Citroën: Med komfort i høysetet
Det er med store ord som salgssjef Hans Petter og daglig leder Tormod, forklarer hva som er så bra med en Citroën-bil.
– Det er en innovativ bil. Og det er en praktisk bil kombinert med design og komfort i høysetet – til en god pris, bedyrer Hans Petter.
Foto: Citroën Communication / William Crozes @ Contiart
De to forklarer at Citroën også er et bilmerke som har sine sykluser. Som en underdog i bilbransjen, har de av og til blitt sett på som litt for sære, og i perioder som altfor normale.
– I perioder har man helst villet sette gasspedalen på venstre side og bremsen på høyre for å være litt annerledes, til å bli mer normal og kjedelig, til å ta opp igjen tronen på det som er litt innovativt. Det holder seg på et nivå som folk synes er spennende!
Det er litt spesielt, men ikke så spesielt at det ikke kan spises, sier Hans Petter muntert.
Citroënmodellen Cactus, var intet unntak når man snakker om særegenhet. Den ble introdusert i 2014, og til tross for at bilen av og til ble ansett for å være altfor spesiell for de norske ganer – slo bilen salgsrekord.
– Der har vi ikke tatt mer feil noen gang! Vi har aldri solgt flere personbiler av en modell enn Cactus. Det har ingen andre i Norge heller, innrømmer salgssjefen.
Mot det grønne skiftet
Citroën holder tritt med sine konkurrenter når det kommer til det grønne skiftet, og har introdusert tre elbiler for det norske markedet; varebilen Jumpy, Spacetourer og e-C4. Flere kule elektriske nyheter blir dessuten rullet ut på de norske veiene i løpet av året.
– Berlingo kommer både som personbil og varebil, og en ny C5 kommer på slutten av året. Den kommer først som hybrid, men etter hvert som helelektrisk. Den er designmessig beslektet med C4, forteller Hans Petter videre.
Autoco Bærum opplever en stor pågang av kunder som ønsker å prøvekjøre de nye bilene. Med god leveringsdyktighet og gode priser kommer dette til å bli et størt løft for merket i Norge.
Stor tro på eget merke
Autoco Bærum har stor tro på merkevaren Citroën. Så stor tro har de på bilmerket at de konsekvent har takket nei til å bli forhandler for andre merker oppgjennom årene.
– Vi har tro på vårt merke. Det gjorde at vi solgte over 190 personbiler i fjor, hvilket er klart mer enn andre Citroën-forhandlere.
Det har kommet en rekke nye ukjente merker på elbilmarkedet. Men Citroën står seg bra i konkurransen, selv om det til tider kan bli litt vel mange.
– Hvor mange av de nye merkene er det plass til? Norge er lite, og det er ikke plass til alle sammen.
Både Tormod og Hans Petter tror at det nærmest vil bli ettertraktet å eie en brukt fossilbil de siste årene før 2025 – det siste rykket før vi mest sannsynlig går mot en hverdag helt uten fossilbiler på veiene.