De aller fleste har nok vært borti det allsidige krydderet Gastromat – en norsk kulturarv i krydderhylla. Emballasjen (og munken som pryder den), har dog gjennomgått noen små forandringer siden krydderblandingen ble oppfant på 60-tallet, men innholdet har forblitt akkurat det samme.
Savnet sprekere krydder
Bransjemagasinet reiste til Sande i Vestfold, der produksjonen av det klassiske krydderet har foregått siden 70-tallet. Daglig leder Rune Christopher Høydahl forteller med stor innlevelse historien om hvordan krydderet ble til.
– Historien startet på begynnelsen av 60-tallet, med to norske mannfolk som hadde fått seg damer fra Sveits og Frankrike. De flyttet til Norge, og var vant til litt sprekere mat enn det norske kjøkkenet på 60-tallet, da tror jeg det var mye kjøttkaker, sier Rune med en god latter.
– Så de savnet noe sprekere krydder i hylla – noe de ikke fant, og da begynte de egentlig bare hjemme på kjøkkenet sitt og mikset litt, forteller han videre.
Etter kort tid kom de frem til et vellykket resultat, og fikk hjelp av sine norske menn med egnede produksjonslokaler i Oslo og etter hvert også en maskin. Da var hjulene i gang, og Gastromat så dagens lys for første gang i butikkhyllene i 1966.
Det skulle vise seg å bli en noe rufsete start for den lille krydderprodusenten, men etter Runes utsagn har salget av Gastromat faktisk tuslet og gått i alle år siden litt utpå 70-tallet, selv om krydderboksene til tider har stått langt ned i krydderhylla…
Gastromat på alles lepper
– Men for de som kanskje ikke hadde hørt om Gastromat før, tror jeg 2019 var året, ler han.
Rune sikter til «den store Gastromat-krisen» som rammet nordmenn i kjølvannet av en feil med produksjonsmaskinene. I hele 10 måneder var produksjonslokalet i Sande nede for telling, som følgelig ikke gikk ubemerket hen i norske medier. I nyhetssendinger og sosiale medier ble «krydderkrisen» hyppig omtalt, og mangfoldige bokser med Gastromat ble lagt ut på Finn.no og solgt for rekordbeløp.
– En tv2-reporter skulle faktisk hjem til svigermor for å spise søndagsmiddag, og hun sier at: «beklager, men maten kommer ikke til å smake som normalt, for jeg har ikke Gastromat!»
– Det er tre ting vi er kjent for: det er tv2, hvor mye krydderet ble solgt for på Finn, og så er det en fantastisk person som vi her ikke engang kjenner; Lars Monsen, smiler Rune.
Da Lars Monsens dokumentarserie ble sendt på tv, kunne seerne nemlig beskue en Monsen som helte Gastromat over det meste og kalte krydderblandingen for reservepotetgull. Men var det hele egentlig bare et PR-triks var Gastromats side?
– Jeg ble oppringt av kamerater som spurte «hvor mye har du betalt Monsen?» Men jeg skjønte ingenting, humrer Rune.
Det var altså ikke en reklamegimmick, selv om det mildt sagt var god reklame for den lille krydderfabrikken i Vestfold, når selveste Lars Monsen helte Gastromat på maten sin i beste sendetid. Suksessen skulle vise seg å fortsette i 2020, da nordmenn lenset butikkhyllene i koronafrykt.
Nummer én
– Tallene for 2020 er helt råe! Men etter nyåret i fjor, var alle butikkene helt skrapa siden Ola Nordmann ble mer hjemme og måtte lage mer mat. Så alt vi produserte øste ut. Det er kun ett produkt i krydderhylla som det blir solgt mer av, og det er Hindu sort pepper 12 gram i pose – og hvorvidt man kan kalle pepper for krydder, så kaller jeg oss for nummer én i Norge i 2020.
Og det er slettes ingen overdrivelse å kalle Gastromat for en bestselger, med hele 850 000 solgte bokser i 2020. Gastromat har altså fortsatt livets rett – selv 54 år etter den første boksen ble solgt.
Rune og eieren av Gastromat har nemlig ofte pratet sammen om at Gastromat har et stort potensial, der blant annet potetgull har ligget i tankene lenge. Faktisk lenge før Rune en dag fikk en melding om at noen hadde opprettet en liten folkeaksjons-gruppe på Facebook, der mange tok til orde for at Maarud og Gastromat burde samarbeide om å lage potetgull!
– Sande er fullt med potetbønder, så det kom opp kjapt da jeg tok over for ett og et halvt år siden, bekrefter Rune.
«Gastrogull»
Selv om selveste Maarud sa nei, sa en annen aktør ja – Den Lille Chipsfabrikken i Kristiansand. De to små aktørene bestemte seg for å produsere en «prøvebatch», som Rune gav bort til venner, bekjente og til sist også ukjente. Ryktet om «Gastrogull» spredde seg fort, og enda fortere da Gastromat la ut 30 poser i nettbutikken til de første som handlet krydderbokser og merchandise i nettbutikken.
Nå er forhåpningen å rekke å servere potetgull-sultne nordmenn mens det er høysesong for potetgull, og produksjonsstart er satt til slutten av august.
– Utfordringen nå er å få et produksjonslager. Chipsen vil bli fraktet fra Kristiansand til vårt bygg, så akkurat nå gjør vi i stand et tomt lager – og så er det bare å bøtte ut derifra, avslutter en munter Rune.