Vi nordmenn tok imot Peugeot e-208 med åpne armer og vel så det da den kom en kald januardag i 2020. Vi omfavnet dens innovative tekniske løsninger, vi hyllet kjørekomforten, vi gav den en sekser på terningen, og vi elsket det tøffe designet.
– Kundene er over seg over den bilen! e-208, har det jeg vil kalle for god, gammeldags fransk komfort; nydelige seter, god fjæring, god styrerespons, og på alle mulige måter en artig bil å kjøre. Den er også artig å se på – den er lekker, smiler Peugeot-entusiast Peer Firing-Hansen, daglig leder og eier av Kjøraas Bil i Horten.
Fantastiske nyheter
El-SUVen e-2008, gjorde et minst like godt inntrykk på nordmenn, og likeså 3008 hybrid, som høstet fantastiske tilbakemeldinger fra sjåførene da den ble lansert for rundt fem år siden, som ble kåret til årets bil i Europa 2017. Den kommer nå i disse dager i en ny, modifisert utgave, og får en velfortjent «facelift».
– Pluss at de i tillegg til disse tre modellene - har lansert en 508, som enda er relativt ukjent i Norge. Peugeot har masse ny teknologi i en relativt dyr bil, og de har fantastiske nyheter på gang, sier Peer, som ser lyst på 2021.
– Peugeot vil gjerne være franske, og de er veldig klar over hva som er deres styrke. Det er gode seter, et sprekt design og premium-følelse. Der klarer de å legge seg, mener han.
Stolt Peugeot-forhandler
Peer Firing-Hansen kommer fra en familie med bilforhandlere, og er selv tredje generasjon. Kjøraas Bil ble opprinnelig startet i 1997 av Bjørn Kjøraas. Siden den gang har de vært stolt forhandler av Peugeot, og har ansatte som har vært der i 20 år.
Selv kom Peer tilfeldig inn i selskapet i 2015 etter å ha jobbet en årrekke i Bertel O. Steen Tønsberg, og gjenforteller den morsomme bakgrunnshistorien:
– Jeg sluttet i Bertel O. Steen, gikk ut oppsigelsestiden og vurderte egentlig andre ting. Men en dag kom jeg inn til Bjørn for å gjøre et ærend med bilen, og han lurte på om jeg ville hjelpe til et par dager i uka, men det ble ikke noe av. En dag ringte Bjørn og lurte på om jeg ikke kunne tenke meg å drive «litt mye» med dette, ler han.
Bjørn, som nå er i 70-åra og klar for å trekke seg tilbake, ville altså at Peer skulle overta driften av Kjøraas Bil. Peer takket ja til den gjeve forespørselen, og etter et par år kjøpte han også hele bygget som huser Kjøraas Bil.
En rivende utvikling
Nå ser Peer tilbake på den rivende utviklingen som har skjedd i bilbransjen de fem årene han har jobbet her.
– Det har skjedd så mye! Men det har vært en utvikling som ikke har vært uten knirk – det er den ikke fremdeles. Men jeg er veldig glad for at vi har Peugeot og Bertel O. Steen i ryggen. Jeg har aldri sett så stor offensivitet fra et bilkonsern, som vi ser nå, forteller han engasjert.
Peer sier at han skimter klart et grønt skifte.
– At en bilfabrikk med mange tusen ansatte, importører og forhandlere, skal snu seg og stille seg om i løpet av 14 dager, skjer ikke.
Likevel har den digitale hverdagen fått sitt innpass på Kjøraas Bils verksted, der digitale hjelpemidler blant annet forbedrer logistikk og forenkler feilsøking av biler.
– På verkstedet i dag oppdaterer vi hybridbiler og elektriske biler, og oppdaterer i større grad med datamaskiner. Tiden går med til å være oppdatert kunnskapsmessig og på software og data, kan Peer fortelle.
I februar 2020, skrudde Bertel O. Steen av systemet de har benyttet seg av i en årrekke, og gikk over til et nytt og moderne program. Blanke ark og nye verktøy, ble fort en realitet for Kjøraas Bil, som omstillet seg raskt.
– Og midt oppi det kom korona, og da ble det musestille her i 14 dager. Vi ringte litt rundt og fikk i gang dekkhotellet, og da kom bestillingene! Summa summarum, så hadde vi en høyere omsetning i 2020 enn vi hadde i 2019, røper en godt fornøyd daglig leder.
Gamle og nye kunder
Han kaller bruktbilsalget for en bonanza, og avslører at det er vanskelig å få tak i nok gode bruktbiler.
– Jeg mener bestemt at vi bilforhandlere ikke kan snu oss rundt fort nok når det gjelder å høste ut merverdien av det gode markedet.
Peer forteller at vi i dag kjøper bil på en helt annen måte enn før. De unge vil helst ha elbil, og vet ofte mye når de prater med en bilselger for første gang.
– Og så har vi de gamle kundene våre, som kjøper bil hos oss for femte, sjette og syvende gang, og som ønsker å handle lokalt, smiler Peer.