RøhneSelmer er Norges største Ford-forhandler, og ved RøhneSelmers avdeling i Asker og Bærum, har det amerikanske bilmerket hatt en god posisjon gjennom en årrekke – selv i nedgangstider.
– Man leser mye om at det har vært et tungt år for bilbransjen, men der har vi vært veldig bortskjemte. Vi har solgt mye bil i 2023, og fastrente-kampanjen på 0,25% på Mach-E som vi kjørte i fjor, gav oss en veldig boost. Vi følte nesten at vi solgte en nylansering, selv fire år etter den ble lansert, konstaterer personbilselger Thomas Larsen ved RøhneSelmer Asker og Bærum.
Bilen som nordmenn trenger
Mach-E har uten tvil vært et drømmescenario for RøhneSelmer Asker og Bærum. Den snertne bilen som er ekstremt god på rekkevidde og har et utstyrsnivå som få elbiler kan matche – viste seg å selge til den store gullmedaljen da den ble lansert i 2020.
– Så fort vi får inn en Mach-e på lageret her, så blir den solgt. Det er fortsatt en veldig populær bil; den oppfyller alle kriteriene og er en bil som nordmenn trenger. Den har firehjulstrekk, lang rekkevidde og god plass til hele familien, men det er også en superfin og sporty bil som passer like godt når barna har flyttet ut, poengterer plassjef Fredrik Simensen.
Det var mange ihuga Ford-entusiaster som måtte smøre seg med en god porsjon tålmodighet i vente på den elektriske pickupen F150 Lightning. Den massive bilen som kommer med fem seter og hvite skilt, er viden kjent for sin gode kjøreopplevelse. Ikke overraskende at den etter kort tid har blitt en bestselger hos Røhne og Selmers avdeling i Asker og Bærum.
– Den har mye av det samme man får i en vanlig F150-pickup i USA, bortsett fra at denne er helt elektrisk. Nå har den dessuten en fin pris etter at Ford satte ned prisen med 126 000 kroner siden ombyggingen ble billigere enn først antatt, forteller Thomas.
Bytter ut Teslaen
Pickupen står dessuten på tampen til å lanseres som varebil, og nybilgjengen ved RøhneSelmer Asker og Bærum spår at salget av varebilvarianten vil ta helt av med tanke på momsen. Det hjelper også at den maksimale hengervekten ligger på hele 3,5 tonn – selv for den elektriske utgaven.
– Når vi lanserer en ny, elektrisk varebil, er det alltid noen som spør om den kan trekke 3,5 tonn og det kan den absolutt! Det er en sterk bil hvor man ikke merker noe til hengervekten, fastslår Thomas.
Ifølge Thomas Larsen er det like mange privatpersoner som bedrifter som går til innkjøp av den elektriske pickupen, og mange ønsker dessuten å bytte ut Teslaen sin til fordel for en romslig pickup.
En annen bestselger ved RøhneSelmers avdeling i Asker og Bærum, er firehjulstrekkeren Transit Custom, som rulles ut nesten daglig. Det er en bil som har solgt spesielt bra blant håndverkere, og som trolig vil selge enda bedre når den elektriske varianten snart kommer ut for salg.
Fredrik passer også på å nevne Ford Explorer som man har stor tro på. Etter at lanseringen av Ford Explorer fikk en utsettelse på et halvt år, har den ene bestillingen etter den andre tikket inn. Explorer inngir en SUV-følelse med en bakkeklaring på 20 centimeter – noe som er fem centimeter høyere enn på Mach-E.
– Jeg er 100 prosent sikker på at det blir én av de mest solgte bilene i 2024. Den har en kjempegod rekkevidde på 566 kilometer og en ekstremt god pris med en start på 469 000 for en firehjulstrekker, kan Fredrik fortelle.
– Den har dessuten premiumseter, noe mange har savnet på andre biler. Man får til og med massasje i setene, gliser Thomas. Det er slike små ting som folk har savnet litt, som de nå får til en sinnssykt god pris; bakhjultrekkeren starter på 439 000, opplyser han og legger til at den plasserer seg rett under momsgrensen.
– Når vi får demobilen og folk får prøvd og sett den, så tror jeg det blir en stor bestselger, tillegger Fredrik.
Vil bli størst og best
RøhneSelmer Asker og Bærum har både nybilsalg, bruktbilsalg, verksted og delelager på huset, og selv om mye av fokuset nå om dagen ligger på nye biler, satser man stort på brukte biler.
– Det gir en stabil inntjening, og vi skal være best på innbytte. Vi har nesten doblet salgstallene på bruktbil, og nå ligger vi på rundt 350 solgte bruktbiler i året – men vi skal opp i 500, presiserer Fredrik
Og det er ikke bare RøhneSelmer som satser stort. Ford har ambisjoner om å bli størst og best – spesielt på næring. Den nye Courier er et levende resultat på denne satsingen, hvor man har laget en romslig og fullspekket varebil til under 400 000 kroner.
– Det vil bli en volummodell, konstaterer Fredrik. Ford skal også lansere e-Courier, men den har vi ikke så mye informasjon om enda. Snart kommer også E-Transit Custom, og så fort demobilen kommer hit slik at folk får prøve den, så tror jeg det også vil bli en populær bil, sier han videre.
Ford fortsetter sin spennende reise mot å bli størst på næring, og hviler ikke på laurbærene. Mye nytt og spennende står på tapeten – og det er bare å glede seg til de kommende lanseringene av personbiler og næringsbiler.
– Ford har store ambisjoner, og det både er og vil bli et utrolig spennende merke fremover. Ser man litt frem i kula tror jeg Ford vil øke en god del på solgte biler, avslutter Fredrik Simensen.