Boligfotografering er et komplekst område som krever fotografer med et godt trent øye for detaljer, og en god evne til å kommunisere. Samtidig er det et yrke som ofte er preget av høyt tidspress, og mangel på tid for å lage kreative løsninger. Dette var noe gründer Bjørnar Solberg hadde sett, og i 2018 bestemte han seg for å starte et boligfotograferingsfirma der fokuset skulle ligge på fotografene og deres arbeidsvilkår.
– Jeg jobbet hos en konkurrent i to år, og det var der jeg fikk ideen om å starte iSnitt. Jeg ønsket rett og slett å snu det fra at firmaet tjente penger på fotografene, til å gi fotografene bedre tid på fotograferingsoppdrag – og en større bit av kaken, forteller Bjørnar Solberg, fagansvarlig i iSnitt AS.
Snakker meglernes språk
Han startet det hele i løpet av en helg i 2018, og fikk med seg 48 meglere. I tiden som fulgte rekrutterte han flere dyktige fotografer – som ikke bare var flinke til å fotografere, men som også «snakket språket» til meglerne.
– Vi ønsket å ta boligfotografering tilbake til slik det var før, noe som blant annet innebærer mer tid på oppdragene. Vi møtte masse konkurranse i bransjen, men vårt konsept fungerte så bra, konstaterer Bjørnar.
Morten Eriksen, som har en bakgrunn fra byggebransjen, hadde jobbet som fotograf i mange år før han i 2023 takket ja til rollen som daglig leder i iSnitt. Han vitner om en synergieffekt av at de fikk med seg mange dyktige boligfotografer ved et tidlig tidspunkt.
– Vi fikk med gode fotografer, som igjen knyttet gode kontakter. Samtidig leverte de et bra produkt, som ellers er vanskelig å få til i bransjen, men som går lettere hos oss siden de får bruke ekstra lang tid, forklarer Morten.
Bilder med «wow!»-faktor
Ved å bruke god tid, bry seg om kunden, ha et godt samarbeid med megleren og sørge for en god styling i forkant av boligfotograferingen, har iSnitt klart å posisjonere seg som en foretrukken og annerledes leverandør av boligfotograferingstjenester på Østlandet.
– Boligfotografering går ofte på volum, og det skal gå fort. Vi ønsker heller å gå for kvaliteten på produktet, sier Bjørnar. Vi får også mange tilbakemeldinger fra meglerne på at vi har hyggelige og dyktige fotografer som er flinke til å forklare hvorfor bildene blir gjort på den og den måten, utdyper han.
Meglerkontorene er som regel veldig bevisste på kvalitet, og vet hva de vil ha. I samarbeidet med iSnitt, vet de også hva de får. Bjørnar og Morten forteller at setningen som går igjen mest når kundene får se bildene av boligen sin, er «wow!»
– Det går igjen veldig ofte, og det tror jeg er fordi vi leverer konsist hele tiden, og at meglerne også får det artigere på jobb. Vi er ikke bare en faktura, vi er veldig løsningsorienterte. Når vi kommer ut på oppdrag, fikser vi det uansett hva som er utfordringen, fastslår Bjørnar.
I dag er det blitt slik at meglerne ofte ønsker å ha med iSnitts boligfotografer ved et tidlig tidspunkt, slik at de kan planlegge sammen med stylistene hvordan bildene blir best.
– Vi har sett så mye at vi vet hva som går igjen i boligfotografier. Av og til ser vi saker som stylistene ikke ser. Alt kan fort bli litt for likt, og dette er noe stylistene sliter litt med, poengterer Morten.
iSnitt gjør sitt ytterste for at en bolig skal se helt unik og spesiell ut, og her kombineres boligstyling med fotografi på en elegant og nyskapende måte.
– Om vi for eksempel fotograferer en stue, så velger vi kanskje å henge opp et iøynefallende bilde eller maleri over sofaen. Når man senere tenker tilbake på bildet man har sett, husker man det knallrøde bildet eller maleriet over sofaen. Hukommelsen lagres best i forhold til hva man ser på, og man husker ikke en bolig like godt hvis interiøret er hvitt og pregløst, utdyper Bjørnar entusiastisk.
Menneskelig kontakt bryter barrierer
Å sørge for at man har det gøy på jobb samtidig som jobben blir gjort, er enda en suksessfaktor for det Oslo-baserte boligfotograferingsfirmaet med 24 ansatte. De legger stor vekt på personligheten til sine fotografer, og det er et stort pluss om man er et sosialt vesen.
– Det beste som kan skje er at boligfotografen tar seg en øl sammen med megleren etterpå. Da har vi oppnådd målet vårt, skøyer Bjørnar.
De imøtekomne fotografene ønsker samtidig å bidra til et lavere stressnivå også hos den som skal selge boligen sin. Det kan være mange grunner og livssituasjoner som ligger til grunn for et boligsalg, og iSnitt legger stor vekt på å formidle positive følelser i en stressende situasjon.
– Vi ønsker å vise selgerne hvor fint de har det med bildene vi tar. Det er faktisk en del som angrer på at de vil selge fordi de får nye perspektiv når de ser bildene vi har tatt. Kontakten som fotografene våre knytter med selgeren er utrolig viktig, og uten den menneskelige kontakten er jobben vår fryktelig kjedelig, uttrykker Morten.
I løpet av sine åtte år i drift, har jungeltelegrafen vært deres aller beste markedsføring. iSnitt har et stort nedslagsfelt, og kan tilby boligfotografering i Oslo, Lillestrøm, Eidsvoll, Hamar, Fredrikstad, Sarpsborg, Telemark og Drammen. Med droner kan de dessuten filme både innendørs og utendørs, og iSnitt kan også tilby fotograferingstjenester mot næringsbygg og hoteller.
– Min visjon er å ha to fotografer i hver eneste storby. Men vi skal ikke bli for store, for da blir det fort en samlebåndtendens, poengterer Bjørnar.
iSnitt har hatt en rivende god utvikling med sitt ukonvensjonelle syn på boligfotografering, som blant annet resulterte i Gaselleprisen for 2023. Nå sikter de på utlandet, hvor de har kontakter både i USA og Spania.
– Det blir vårt neste mål. Det er mye kommunikasjon i meglerbransjen, og derfor har vi også lyst til å lage et IT-system for meglere, som dekker kommunikasjonsdelen for boligfotografering. Det blir veldig spennende, men vi ønsker å ta det gradvis, avslutter Bjørnar Solberg.