Salg og service har vært en stor del av brødrene Saeed og Omid Arezous liv, allerede fra tidlig barndom. Brødrene Arezou kommer opprinnelig fra Afghanistan; et land med en kultur som er vidt forskjellig fra vår, der barn forventes å jobbe fra de lærer å lese. Da brødreflokken på syv kom til Norge, var det derfor helt naturlig å drive med salg og service også her, og deres framgangsrike reise som involverer to familiedrevne bilforretninger med en årlig omsetning på over 100 millioner, er både inspirerende og imponerende.
– Etter at vi etablerte oss godt i markedet, så har vi merket at det har kommet et ti talls nye lignende virksomheter som ønsker å drive med det samme som oss. For oss så er konkurranse bare noe som er positivt, og kundene vil fort merke forskjellen og kvaliteten på god service og kundebehandling, sier Omid.
Åpnet i Grimstad
– Vi har alltid hatt lyst til å gjøre noe sammen, så i 2010 startet vi en liten bedrift med klargjøring av biler. Men etter et par år tenkte vi: «hvorfor starter vi ikke med bilsalg i tillegg?» Så i 2013 begynte jeg og Omid med bilsalg, og hentet inn resten av våre brødre. Vi jobbet hardt og stod på for å lykkes. Etter hvert så jobbet vi hardt med å tilfredsstille alle krav for å utvide vår virksomhet til å gjelde «Godkjent Bilverksted». Etter godt samarbeid med Statens Vegvesen og mange andre aktører så oppfylte vi vår drøm om å eie et eget godkjent bilverksted. To av våre brødre omskolerer seg nå til bilmekanikere, forteller Saeed Arezou, daglig leder ved Stoa Bil i Arendal.
– Et par år etter at verkstedet vårt åpnet så begynte vi å se lengre og etter nye mål. Da ble Z-Auto opprettet i Grimstad og det har heldigvis bare gått oppover, forteller han videre. Vi strever alltid for å oppnå våre kortsiktige mål, men samtidig jobber vi også mot våre langsiktige mål.
Ved Z-Auto i Grimstad er det broren Omid som er daglig leder, og brødrene forteller at det har gått veldig bra for den relativt nyåpnede bedriften siden de slo opp dørene i fjor – som en videreføring av forretningen i Arendal. Og oppskriften bak den store suksessen er intet annet enn hard jobbing.
– Våre verdier som vi jobber hardt for i begge firmaene er «profesjonell, inkluderende og fremtidsrettet». Det er bare å stå på. Ofte så har vi måttet jobbe ekstra lange dager for å være i mål. De fem første årene jobbet vi ekstra hardt, også i helgene, sier Omid.
Saeed medgir at det er en energikrevende jobb som til tider krever mye.
– Men når man har et så bra team som vårt, så finner man mye motivasjon og energi for å lykkes, sier han.
Stoa Bil har kommet seg helskinnet gjennom de første hektiske årene, og de har rukket å få et svært godt rykte her i traktene. Per i dag har Stoa Bil både bruktbilsalg og klargjøring av biler, og de er dessuten et godkjent bilverksted gjennom BilXtra-kjeden.
– Lokalt har vi fått mange positive tilbakemeldinger! Vi er avhengig av å levere kvalitet, siden vår beste reklame er kundene våre. Vi strever alltid med å oppfylle kundens forventinger til bilen og til oss Vi er helt avhengig av kundene våre, og vi gjør alt vi kan for å gjøre de fornøyde, smiler en ydmyk Saeed.
Sjekker alle bilene grundig
I dag er det ti ansatte ved Stoa Bil, hvorav syv er brødre. De ansatte tar sin jobb på alvor, og er stolte av å være den eneste bruktbilforhandleren i Agder som har et godkjent bilverksted der bilene alltid blir videresendt til klargjøringsavdeling, før de legges ut for salg.
– Det er et stort pluss, for vi sjekker bilene nøye, og hvis bilene trenger utbedring, service eller EU-kontroll, så fikser vi det, forteller Omid.
Omid forteller at det mange ganger kan lønne seg å droppe nybilkjøpet til fordel for en litt eldre bil.
– Når du kjøper en helt ny bil, må du være klar over at etter du kjører bilen ut av butikken, så vil bilen automatisk få et verdifall. Men når du kjøper en nyere bruktbil, vet du at verditapet allerede har vært; du kjøper en god bil for mindre penger, istedenfor å kjøpe ebt par år nyere bil for 100 000 kroner mer. Og det tror jeg mange har skjønt nå, smiler han. Ved bruktbilkjøp følger det alltid like gode vilkår som ved nybilkjøp. Alt avhengig av hva kunden ønsker, og ikke minst bilens alder og kilometerstand.
«Bytter plass» med kunden
Omid og Saeed forteller at de her om dagen hadde gleden av å selge bruktbil nummer tre til en kunde som handlet bil hos dem for åtte år siden. Slikt synes de er veldig hyggelig, og det gir dem nye krefter til å yte enda mer.
– Vi har heldigvis mange slike faste kunder, og vi setter oss alltid inn i kundenes situasjon når det gjelder salg eller andre henvendelser, for man behandler kunden bedre når du «bytter plass» med kunden, forteller Saeed. Det er en tøff bransje som krever at man hele tiden følger markedet og ikke minst regelverket.
– Vi strekker oss gjerne langt for å gi kundene det lille ekstra, legger Omid til. Vi ønsker å gjøre så godt vi kan for kunden i alle situasjoner, for vi vet at det er den beste markedsføringen for vår virksomhet.
For de to daglige lederne, er det viktig å følge opp kunden på en god måte. Derfor har de en egen ansatt som tar seg av kundebehandling og svarer på telefonsamtaler og e-post.
– Vi sitter ofte til langt utpå kvelden og svarer på e-poster og kundehenvendelser. Vi er alltid på plass for å hjelpe våre kunder, fastslår de positive brødrene avslutningsvis. Vi har den siste perioden fått en del utmerkelser fra ulike aktører i bilbransjen og det gjør oss stolt. Spesielt er vi stolt over å bidra til samfunnet i form av skatt som forvaltes til å forbedre velferden i Norge. Vi kan også nevne at vi har fått Gaselleprisen to år på rad for 2020 og 2021, avslutter en stolt Omid.