Den tradisjonsrike campingvogn- og bobilkjeden Kroken, ble startet i Åndalsnes av Leif Kroken for akkurat 50 år siden. Det hele begynte med en enkel butikk, etterfulgt av flere oppkjøp av butikker rundt omkring i landet, og i dag teller Kroken-kjeden ni butikker på landsbasis.
Trygt og godt
Krokens avdeling i Oslo, som tidligere lå på Skedsmo, har vært et trygt og godt valg for bobil- og campingvogn-kjøperen i en årrekke, godt hjulpet av selgere med over 20 års bransjeerfaring.
– Trygghet er viktig. Produktene våre har vært med omtrent like lenge som oss, og vi kjenner de forskjellige merkene ut og inn, og har veldig god kontakt mot fabrikkene og alt som er. Her får du kvalitet, ikke minst på verkstedet; vi har folk som har vært her i over 30 år og som fortsatt står og skrur, smiler Jan.
Den blide salgssjefen mener videre at mange setter pris på å møte en selger som ikke bare er ute etter å selge, men som er genuint opptatt av å servere kundene gode løsninger. Dyktige og dedikerte medarbeidere finner man også på verkstedet, der nye som gamle vogner og bobiler, alltid blir gransket nøye i forhold til gass, kjøleskap og vannsystem, før bilen blir overlevert til kunden. Dersom testen gir utslag for fukt, får du enten reparert det før du henter den brukte enheten, eller så får du en time etter avtale, for utbedring.
– Folk må vite at de faktisk kjøper seg en bil med hus på! Og da er det veldig mye som kan dukke opp når du begynner å bruke den. Verkstedet kjører bobilene en runde oppi feltet her, men når en kunde drar av gårde 90 mil, så vil det nesten alltid dukke opp noe. Og da er spørsmålet: hva slags hjelp får du etterpå? Her får du time og får fikset det som skal fikses, og det er en ganske stor fordel i denne kjeden, utdyper Jan om Krokens kundefordeler.
Tok grep
Jan forteller at et vanlig problem i bobil- og campingvognbransjen i dag, er at det ikke kommer tydelig frem i dokumentasjonen at bilene som selges i Norge kanskje kommer med et annet utstyr enn bilene som går til andre land. Konsekvensene har blitt at mange føler seg lurt når vektgrensen til bilene og vognene kommer fra fabrikken og ikke stemmer overens med bilen og utstyret de skal ha.
– Derfor innførte vi at kundene som kjører herfra med en bil under 3,5 tonn skal skrive under på et vektskjema hvor vi måler alle fire dekkene og totalvekta på bilen. Da vet de nøyaktig hva bilen veier med det utstyret de har bestilt, slik at det ikke er noen tvil for kunden hvor mye vekt de kan laste inn, forteller Jan.
På campingvogn-fronten er bestselgeren i dag kjørevogner som er tilpasset mindre biler/elbiler. Her har de største merkene som LMC, Bürstner og Eriba gått i bresjen for å utvikle vogner som passer dagens mindre biler, til stor glede for elbileiere.
– Det var mange elbilkunder som var veldig spente på om det var mulig å få tak i vogner til mindre biler, og fabrikkene produserer nå vogner som er fra 800 kilo opp til 1 300 kilo, forteller Jan.
Lanserte leasingtilbud på vogner
Selv har Kroken Oslo gjort sitt for å henvende seg til en mer moderne kundegruppe, nemlig den yngre garde som heller leaser istedenfor å kjøpe. Rett før påske var Kroken Oslo faktisk først ut i Norge med å aktivt lansere leasingtilbud på vogner.
– Mange er veldig godt kjent med å betale 2 700 til 3 200 kroner i måneden for en vogn i fire år og bare levere den tilbake igjen. Vi prøver med litt nytenking, og det blir spennende å se hvordan det går, uttrykker en forventningsfull salgssjef.
På bobilsiden er det Carado-serien, som er den store bestselgeren. Det er innstegsmodellen til Hymer; en enklere bil til rundt én million.
– Hymer er ett av toppmerkene i Norge før du kommer til den øverste prisklassen som er 3-5 millioner. Carado er en bil med veldig lite tull, som gjerne blir brukt til utleie og slike ting, siden den funker så fint, skryter Jan.
Jan gleder seg over å i dag få lov til å selge vogner og bobiler til en langt yngre kundegruppe enn for noen år siden. Campingvogn-bevegelsen har på kort tid endret seg fra å appellere til godt voksne par som vil ha vognene på faste steder, til yngre småbarnsfamilier som vil reise rundt og oppleve landet.
– Da vi startet var det 65 pluss og folk i pensjonsalderen som kjøpte bobil, mens nå er det folk ned i 35-årsalderen! Det har forandret seg veldig, og blitt mer legitimt. Nå er campingvogner blitt allemannseie, og det er ikke «rosa grilldress» lenger, ler Jan muntert.